Fantino Startet 30.Juni.2015 Del på Facebook Startet 30.Juni.2015 (redigert) Er forhåpentligvis snart lykkelig eier av en Greenline 33 - ref. oppdatert avatar. Det er ikke en hybrid, men jeg har skumle planer om å flislegge det store takarealet med solcellepanel for å ha strøm i overflod... Den har egen batteripakke på inverter som bla. driver et 170 270 liters kjøleskap med fryser. Har ingen data på inverter/batterier el. ennå. Gniten som jeg er skummer jeg gjennom diverse tilbud på Aliexpress: http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS_20150630142706&SearchText=flexible+solar+panels+marine Ser for meg tynne fleksible panel på rundt 100-150 W. Kanskje jeg kan få plass til totalt1000W nominell effekt? (hybriden har oppgitt 1348 W nominell effekt fra taket) Lurer på mye..: - Hva vil typisk et panel gi i % av nominell effekt på en norsk grå eller regnfull sommerdag? (evt. i Wh/døgn) - Bør jeg gå for mono- eller polyceller? - Er det noen tommelfingerregler ift. serie/paralellkopling med mange paneler? (bør en f.eks. holde seg under 48V max?) - Forslag til lim for panelene - som er solid nok (trengs vel ikke allverden?), men samtidig lar seg fjerne ved behov uten å ødelegge hele taket? Evt. smartere monteringsmetode? - Er det noen som har installert "Kina"-paneler og evt. tilhørende regulator og har konkrete erfaringer/råd? (OK eller stay-away?) Redigert 30.Juni.2015 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 De tynne har dårlig holdbarhet. Skal det vare en stund og gi litt igjen for alle penga, så er det Glass som må kjøpes., Mitt råd.- Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Fantino Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Hvor 'slanke' kan de i glass bli? De kinesiske er jo fort en 4 cm tykke ser det ut til.. Og er det en viss fleksibilitet i disse også ift montering på svakt buet tak? Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Ja, hvorfor finne opp kruttet på nytt, jeg har akkurat vært gjennom samme prosessen. Send meg en IM så kan jeg dele mine erfaringer med deg. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Ser ut for at jeg får en slik inverter (12/1600VA) samt en Victron batterilader 12v/30A: http://www.victronenergy.no/upload/documents/Datasheet-Phoenix-Inverter-1200VA-5000VA-EN.pdf Da må jeg vel ha en eller annen MPPT lader også. Noen som har tips til enhet med flere utganger for lading av både åpne blybatterier og andre typer, samt kapasitet på inngang til 500-1000W panel på taket? (Har ikke full oversikt, men tror det er vanlige bly syre på forbruk/start/baug/hekkthruster og AGM på separat pakke til inverter) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 (redigert) Hvor 'slanke' kan de i glass bli? De kinesiske er jo fort en 4 cm tykke ser det ut til.. Og er det en viss fleksibilitet i disse også ift montering på svakt buet tak? Nja, det er vel aluramma som er tykk. Tar jeg ikke feil så kan en vel greit ta den av om man ønsker. Men koblingsboksen ligger vel ofte bak på panelet og bygger litt, vet ikke hva som er mulig å gjøre med det. Ville gått i noen butikker/nett og forsket litt på ulike panel. Ang. fleksibilitet, har aldri prøvd å bende på de jeg har men selve plata er vel i et plastaktig materiale, vet ikke om cellene tåler det da, tviler vel egentlig på det...er sikkert en grunn til at den aluramma er der. Redigert 1.Juli.2015 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Ser ut for at jeg får en slik inverter (12/1600VA) samt en Victron batterilader 12v/30A: http://www.victronenergy.no/upload/documents/Datasheet-Phoenix-Inverter-1200VA-5000VA-EN.pdf Da må jeg vel ha en eller annen MPPT lader også. Noen som har tips til enhet med flere utganger for lading av både åpne blybatterier og andre typer, samt kapasitet på inngang til 500-1000W panel på taket? (Har ikke full oversikt, men tror det er vanlige bly syre på forbruk/start/baug/hekkthruster og AGM på separat pakke til inverter) Du trenger bare lading på forbruksbanken fra solcellene, så de to andre batteriene trenger du ikke bekymre deg for. Bare å kople utgangen fra regulatoren rett på AGM batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Om Kina eller ei (fordi nesten alle er produsert i Kina) så er de "tykke" så tykk fordi de skal levere effekt.Hvis solceller skal levere effekt da står de i solen.Alt som er mørkt og blir utsatt for solllys blir grisevarm.Varmen er motvirkende for effekt (dramatisk, faktisk). Rammene er altså ikke bare der for å feste det hele, og for å forhindre at platene blir forvrengt, men også for å gi rom for lufting bak cellene. Bortsett av dette er ingen av de effektive cellene konstruert for å trakke på hvis ikke dette er klar definert (om mono eller polykristall spiller ingen rolle for det). Så, hvorfor å dikte opp egenskaper som selgere ellers garantert ville bruke for å selge bedre? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
MR Swe Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 så de tunne er ikke noe og ha? Jeg tenkte kjøpe et 50W for ha på cabintaket og tenkte en sånn tunn hadde vart fin og sette der Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Jeg har 570watt solceller, som går til Victron 150/70 MPPT, så har eg Multi 2000/80-30, med remote hvor jeg kan juster hvor mye landstrøm jeg vil trekke. Og battmeter BMV 602S og CCGX hvor alt av strøm prod overvåkes, Så har jeg App på telefonen og kan se hva som skjer i båten, dette anlegget har også sin egen ruoter 4G, hvor Victron oppgradere CCGX, og justere og legger til nye funksjoner. ----- Jeg er fornøyd. eneste tipset jeg vil gi er ikke dimisjoner lite, ta i med en gang, så slipper du å iritere deg senere over hva du muligens vil finne ut var forlite, da blir alt mye dyrere. Jeg kjører strømmen ned i 4 stk 6V Trojan batterier, så totalt 780Amp. 12V Der har jeg også plugger på toppen som samler og og kondenserer fordampa vann og det renner tilbake i batteriene. ingen på fylling siden instalsjon våren 2014. God sommer. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Fantino Svart 2.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Det var en grei referanse! Ser ideell løsning ville vært en slik multisak. men siden det allerede står lader og inverter fra Victron i båten blir det nok litt for råflott. Skal i alle fall ha opp så mange paneler det er plass til. Mulig jeg er helt urealistisk men jeg trodde kanskje tilogmed en kunne ha et håp om å kjøre VVB feks 10 min tid fra inverter etter en god dag med topping av batterier (for å lunke dusjevann)? La oss si 1000W element/6 = 167Wh. Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Ja, hvorfor finne opp kruttet på nytt, jeg har akkurat vært gjennom samme prosessen. Send meg en IM så kan jeg dele mine erfaringer med deg. Hvorfor ikke legge ut dine erfaringer her slik at andre som lurer på det samme kan dra nytte av dine erfaringer for et senere tidspunkt. Så til trådstarter. Jeg sier bare at du bør gå for et som er i glass og ikke fleksible. Det har en mye høyere effekt enn de fleksible. Jeg har i glass og ramme på 100W maks effekt. Det har vi testet litt opp mot de fleksible på samme batterier, og det er en liten forskjell. Fordelen med de fleksible er at de kan trås på, men jeg lurer litt på om ikke levetiden vil reduseres noe for hvert steg. Sikkert ikke noe drastisk, men alikevel minimale sjangser for det. Tror jeg da. Men jeg har sjekket noen, og det er en viss forskjell som peker negativ retning på de fleksible. Selv om det i noen tilfeller bare er noen AMP. så er en AMP for oss båtfolk dyrbar og gull verdt. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Sequoia Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Mulig jeg er helt urealistisk men jeg trodde kanskje tilogmed en kunne ha et håp om å kjøre VVB feks 10 min tid fra inverter etter en god dag med topping av batterier (for å lunke dusjevann)? La oss si 1000W element/6 = 167Wh. Absolutt realistisk. 1000W er drøye 85A@12V. Ved å la berederen varme en halvtime tapper du banken ned 42,5 Ah. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 noen som prøvd vikbar solcellpaneler som feks seasea selger? kansje et 50 w sånt hadde passet og ha når man ligger i naturhavner. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 LEON KAD502: Hvor mye forskjell er det evt. i reell effekt? Jeg tenkte bare at de i glass bygger mye og veier mye. De fleksible bør sikkert ikke tråkkes på, og det vil jo heller ikke skje på hyttetaket på en Greenline 33. diaX: Takk, da drømmer jeg videre om det alternativet. Må sikkert til med en eller annen custom-kopling - helst med timer tenker jeg for å ikke knele alt.. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Ett 100W panel måler ca 150x65 cm og et 50 watts panel ca 75x65 cm. Om du skal ha 1000W blir det 10 stk 100W, ca 15x6,5m ? Mulig taket blir litt lite ? Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Fantino Svart 2.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Du har sikkert et poeng. Hadde glemt takluka i første blodtåka Hybriden har 1348W på taket tror jeg, men den har ikke takluke. Den la oss si takbredde på drøyt 3 meter og kanskje plass til 1.5 meter bak takluka. Burde kunne bli nært opp til 5 x 100W i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Ett 100W panel måler ca 150x65 cm og et 50 watts panel ca 75x65 cm. Om du skal ha 1000W blir det 10 stk 100W, ca 15x6,5m ? Mulig taket blir litt lite ? Mitt semifleksible 100W-panel måler ganske nøyaktig 110x55 cm. 10 slike kan dermed få plass på 550x110 cm, dvs rundt 6 kvm. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Tore B Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Disse har du plass til fire stk.av: Solcellepanel polykrystallinsk 260W IBC 165x99,2x4,5cm IBC PolySol 260 CS Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Da kan jeg jo nesten kjøpe Torqeedo Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Tore B: Er det 4 slike som passer nedi der 'blendingspanelene' er montert? Må være perfekt løsning i så fall! Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Jeg kjøpte to paneler og to regulatorer, 8100.- Har vært uavhengig av landstrøm hittil i ferien. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Klør i fingrene etter å få fatt på båten og begynne å planlegge oppgradering, men det blir nok båttur på direkten - med landstrømkabel. Så får jeg kravle rundt og gjøre meg litt kjent, og ta det etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Det skjønner jeg godt! Gikk og ventet i to uker på transport fra Bergen når jeg kjøpte min, de to lengste ukene i mitt liv! Mye å sette seg inn i. Det er ikke alt du lurer på som står i instruksjonsboka! Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 4.Juli.2015 Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Tore B: Er det 4 slike som passer nedi der 'blendingspanelene' er montert? Må være perfekt løsning i så fall! Når du har takluke er det kun ett blendingspanel og det er bakerst, gud vet hvordan man får fjernet det! Jeg tror jeg har prøvd alt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.