Fantino Svart 30.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2015 Da var steg 1 gjennomført. Ikke veldig fornøyd med det der 'skjorereiret' med ledninger. Får heller kappe de passelig og få tak i noen skjøtemuffer som jeg evt kan lodde. Men blir etter at jeg har sett at alt funker bra. Og spleiset nye tau. Og gått over teaken.. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 30.August.2015 Link til dette innlegget Svart 30.August.2015 Fine paneler! Men er ikke de boksene på kablene nettopp skjøter da? Overgang mellom panelkabel med en pigtail på noen meter av en annen type kabel? - eller er det et støyfilter, sikring el. no annet i disse boksene? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 30.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2015 Jo boksene er ok, men reirene med overflødig kabel kunne vært greit å bli kvitt. Brukte de påmonterte koblingene, men hadde på krympestrømpe med lim i tillegg. Hvis jeg kutter og lodder blir det mindre rot oppå der. Men vil se det litt an, også om gjennomføringspatenten min er god nok.. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 30.August.2015 Link til dette innlegget Svart 30.August.2015 Det blir bra det der! Har du daviter på båten din? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 30.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2015 Ja, du skimter vel jolla hengende der bak! Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 1.September.2015 Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 Ref. mitt siste utsagn over, er 'boksene' 99,7% en innstøpt sperrediode på kabelen for å unngå returstrøm. Ikkeno hokuspokus å flytte disse inn etterhvert, om kabelendene fra panelene rekker gjennom niplene i taket, eller erstatte de med en 4pkn. standard 10-15A dioder i krympestrømper for å spare plass. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 Tror diodene ligger i de små forseglede boksene ja. De leverer også uten MC4 connectorer hvis en ønsker det, så de kan vel ikke være der. Nå må jeg bare få en regulator til å bevege seg i retning båten. Har lidd valgets kvaler lenge mhp hvor mye overvåking jeg skal spenne sure kroner på, og dille med å installere. Det blir en Victron 150/60, og jeg vurderer om jeg skal nøye meg med det nye MPPT displayet som gir alle data og mulighet for å endre parametre. ELLER om jeg skal lytte til han lille som står på skuldra og vil ha Color Control GX, batterimeter og overvåking inkl Ah på Internett (via 4G ruter jeg har i båten).. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2015 Da er trinn 2 gjennomført og Victron 150/60 med MPPT Control er på plass. Det ble litt sent og jeg for avgårde neste morgen på jobbreise, men de ga faktisk over 100W når sola kikket gjennom skydekket kl 1800, og 60-70W når den gjemte seg bakom. Syntes det var lovende, men blir spennende å sjekke loggen når jeg er hjemme igjen. Trinn 3 blir å kople om 230V fra inverter slik at den også går til stikk og ikke bare kjøl/frys. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2015 Etter en del styr er anlegget oppe og går. Koplet utgang fra regulator til inngang på Argofet ladeskille®. Det 'ser' derfor ikke batterispenning når den ikke lader, og måtte følgelig lures litt med fikling med oppsettet. Mppt Control logget 800Wh produsert i dag. Synes ikke det er så verst, dato og breddegrad tatt i betraktning. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 16.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Sorry Fjordgrynt, jeg biter ikke på. Du må servere sluken mer elegant i så fall. Forøvrig er jeg temmelig sikker på at den antikverte vindmølla di ikke har produsert mindre siden 872 heller, på denne flotte høstdagen i Stavanger. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 16.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2015 Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Careka Svart 17.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2015 Mine solceller gir strøm selv om det er tåke, og landstrøm har jeg heller ikke brukt i sommer, Solceller går helt fint her oppe i nord. Du skal bare ha nok Watt. Vindmølle lager støy, noen mer en andre, men ingen er lydløse slik som solcellene er. Og legger men seg for anker, så søker man å ligge i le for vinden ikke der hvor det blåser som mest :) Jeg har sågar også latt andre båter kobble seg til meg og fått strøm av meg for å kjøre sine ladere. Glass panelene gir mest strøm og lengst levetid. God det ikke er lenge til sommeren er her igjen :) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Sun Flyer Svart 17.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2015 Hadde ikke vært mulig å få en dritt utav en vind generator her i Oslo de siste to ukene ihvertfall... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.