båtfyren Startet 1.Juli.2015 Del på Facebook Startet 1.Juli.2015 (redigert) Jeg har en 27ft selby som muligvis skal ta meg opp til Bømlafjorden på ferie. Vi er 2 båter som har planlagt å gå sammen men jeg føler meg selv usikker. Synes du dette ser greit ut ? Boknafjord Torsdag 1200 SE Stiv kuling (15 m/s) Mye sjø (3.0 m) med dominerende retning fra S http://spesial.met.no/cgi-bin/refraction.cgi?passering=+2.+juli+2015+kl.+12%3A00%3B14%3B140%3B2.88%3B8%3B160&vis=1&sted=Boknafjord Sletta Torsdag 1600 S Stiv kuling (15 m/s) Mye sjø (3.0 m) med dominerende retning fra S http://spesial.met.no/cgi-bin/refraction.cgi?passering=+2.+juli+2015+kl.+16%3A00%3B14%3B160%3B3.28%3B8%3B160&vis=1&sted=Sletta Redigert 1.Juli.2015 av båtfyren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Jeg hadde drøyd'n ja. Tror det fort vekk blir mer enn 3m sjø I Boknafjorden ved sørlig stiv kuling. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Dette er ventevær! - De er jo på ferie.. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Sørøst tar generelt lite i boknafjorden og du kan alltids krysse lenger inne. Men stiv kuling er drøyt. Hadde drøyd den hvis meldingen står seg. Men det er lenge til torsdag. Det finnes spesifikke bølgevarsler for flere strekninger over boknafjorden og sletta på yr. Sjekk de rett før. Jeg pleier å gå Mastrafjorden og så krysse over for å gjøre strekningen kortest mulig. Da kan du også gå inn Førlandsfjorden etterpå og gjennom Røyksund for å korte ned på Karmsundet. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 (redigert) Både Onsdag og Fredag er roligere enn Torsdag, så vil du unngå Torsdag så er jo det alternativer. Ett alternativ er jo å prøve seg. Er det ille, så legger dere dere på Fjøløy eller Kvitsøy. Men husk at det vil øke på dess lenger ut du kommer i den vindretningen. Ett annet alternativ for å komme over Boknafjorden, er å gå over lenger inne. Så kan dere ligge i Haugesund til Fredag. En kveld i Haugesund er aldri noen straff Redigert 1.Juli.2015 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
marius Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Selv om du går med vinden er 15 m/s drøyt over disse strekkene, personlig ville jeg unngått det. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Da kan du også gå inn Førlandsfjorden etterpå og gjennom Røyksund for å korte ned på Karmsundet. Førlandsfjorden fører deg ikke noe sted;-) Du mener nok Førdesfjorden. Jeg tror nok jeg hadde tatt sjansen, sør/sørøst er ikke den verste vindretningen på disse strekkene. Men vinden ser ut til å toppe seg I firetiden, så det er kanskje lurt å starte tidlig? Eventuelt ta en pause I Haugesund på den tiden og gå videre på kvelden? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fantino Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Index har rett! Har vært båtløs siden november. Skylder på det! Vil bare legge til at Bømlafjorden også kan være drøy hvis den sørlige kulingen blåser innover.. Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Bor ved sletta, vil ikke anbefale deg å gå der på torsdag med 15 sekundmeter fra sør. Kommer du deg over boknafjorden så legg dere i Røyksund eller Haugesund og vent til fredag, var bedre melding da skjønte jeg. Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Jeg prøver nå å snu meg rundt å gå nordover i dag. Liker bedre været slik det er nå :-) Takker for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 ja, I dag er det tilnærmet blikkstille! Sitter og ser ut på Karmsundet nå, og det er knapt krusninger engang.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Hadde ikke vært noen straff å være utpå idag nei... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
alidal Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Du mener nok Førdesfjorden. Eller Førresfjorden? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Jeg er ikke kjent i de trakter, annet enn å passert gjennom området på to langturer. Men når varselet sier 3 meter bølger, er det uten betydning for aktuelt område? Med relativt stor vindstyrke, så blir bølgeintervall liten og toppene blåser av. Ikke søren om jeg hadde gått utpå i 3 meter bølger med en 27 fots motorbåt. -håper isåfall du har rene dieseltanker :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 3 meter er 3 meter det, samme hvor i landet. Her snakker vi medvind, så 3 meter på de verste stedene går an men er slett ikke behagelig. Første tur med egen båt (24fot) krysset jeg Boknafjorden i 4 meter bølger. Rar følelse, så bare land når vi var på toppene;-) Ble aldri så lite sjøsyk også om jeg ikke husker helt feil.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
.Snorre Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Bølgevarsel for boknafjorden og Sletta finner du her: https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/#bokna20142x/2 Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Har krysset Sletta i både 3 og 4+ meter og det går så lenge du kan stole på fremdriften men behagelig er det IKKE! På slike turer erstatter jeg mannskapet med en sjøsterk kompis. Har ikke tall på de sommerferiene som har endt nordom Sletta, mannskapet i taxi hjem og jeg tar båten alene i 3-4 tiden på natten. Det har ofte blitt noen veldig fine og minneverdige turer av det ? Det er ikke uten grunn at Sletta er beryktet men vær forberedt og vis respekt for vær og føreforhold så er det god ballast å ha i bagasjen. Som Fantino nevner så ta Bømlafjorden med i beregningen også, den kan være like tøff og dobbelt så lang... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Poseidon Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 (redigert) Slettå kan være litt av hvert, jeg har selv gått den noen hundre ganger.Her ble vi fotografert fra land, på en av praksisturene med D5L-kandidater: Og her fotograferte vi den møtende BB COASTER fra vårt styrehus på en annen tur: Men så har vi også hatt mange turer i havblikk og solnedgang Redigert 1.Juli.2015 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.