Mattias Knutsen Startet 1.Juli.2015 Del på Facebook Startet 1.Juli.2015 Jeg jobber i et firma som driver med webutvikling, vi har satt igang utvikling av et alternativt båtregister som vi ønsker å tilpasse eventuelle brukere best mulig.Det jeg lurer på er om noen her har noen ønsker med tanke på funksjoner og løsninger? Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Hvorfor????Båtregistret er oppfunnet fra før og fungerer greit. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Ja man har jo småbåtregisteret, skipsregisteret og securmark kjører jo og sitt eget opplegg, mitt forslag er å heller lage noe vi trenger. Jeg savner en skikkelig bra erfaringsdatabase for båt og motor. Det er jo en her, og div andre steder, men alle er ganske tynne. Samle alt av tester, bilder, finn annonser, forumtråder om en båttype/modell eller motor... Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
S/Y Emma Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Skal et slikt register ha en verdi, er man avhengig av at de fleste registrerer båten sin der. Som nevnt finnes det allerede flere register i dag, så hvorfor skal noen registrere seg i et nytt og ukjent register som ingen bruker? Slikt kan ikke driftes på "hobbybasis". Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bigmac Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 (redigert) Tja, første tanke er at "hvorfor det" min andre tanke er "tja hvorfor ikke?" Greit om småbåtregisteret får en troverdig konkurrent, flere konkurrenter leder som regel til bedre priser for forbruker. Hva med et register som i tillegg til tekniske data har en teknisk databse for registrerte båtobjekt med bilder. Dersom båten blir stjålet vil politi og publikum letter kunneidentifisere om en båt eller motor er stjålet? Bare tanker. Kanskje det kan lede til en bedre "deal" for alle, billigere forsikring, reduksjob av tyveri osv osv. Men interresert i å høre litt mer om "hvorfor"? "Whats the pitch and core message" (som det heter) Redigert 1.Juli.2015 av Bigmac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mattias Knutsen Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Vi ønsker og utvikle dette fordi vi ser så mange flere muligheter for et slikt system, dagens løsninger er bra, men ikke bra nok, du registerer deg, betaler en slump penger, får et par klistremerker i posten, blir registrert i et system.For og gi et innblikk i hva vi har på gang:Skilt klistremerke med QR kode, kjapp avlesning av kode via app leder direkte til kontaktinformasjon til båtens eier, med funksjon for varsel om diverse, som f.eks vis noen har fortøyd inntil din båt ved en gjestehavn, så skanner du QR kode med gratis app på mobilen, og sender melding til eier om at du ønsker og komme ut.GPS tracking system hvor du kan logge inn på siden og se hvor båten din er, kutte bensin tilførsel til motor etc.Denne funksjonen vil heller ikke være kostbar for forbruker da den vil ha en selvkost på 600 kr for vår tracker + eget sim kort.Trackeren er laget på samme fabrikk som Garmin bruker til produksjon av sine enheter. Digital salgsmelding ved eierskifte etcVed eventuelt salg eller kjøp av båt vil du med vårt system kunne fylle ut en digital salgsmelding, når meldingen er fylt ut skal den verifiseres via ditt registrerte mobil nr i systemet. Vi har et par ting til på gang rundt dette men dette sparer vi til lanseringen av systemet, Vi setter stor pris på eventuelle innspill og ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Ikke overraskende møter dere litt motstand, Mattias, men hvorfor ikke prøve seg! Jeg er iallfall interessert i å høre mer om hva dere har planer om. Jeg kjøpte en båt i høst som jeg kan se spor på av gammelt registreringsnummer, men aner ikke hva det er. Og hvis jeg skal finne ut av det regner jeg med det blir litt av en jobb. Kunne godt tenkt meg et registreringsnummer på båten, som kan hjelpe folk som finner min eventuelle stjålne båt å kontakte meg. Håper dere kommer med noen gode nymotens ideer og løsninger, og at det blir en suksess for dere. Lykke til!!! Sitér dette innlegget Link to post
Mattias Knutsen Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Takk for støtten :) Vis noen ønsker å være test piloter til systemet så ta kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 (redigert) Hva om man tar bort klistremerket, securmark dekker båten i mikroskopiske merker slik at det blir veldig vanskelig å fjerne registreringen. Har dere noen plan for det? Og hva har gps tracking med dette å gjøre egentlig? Det er vel egentlig noe litt på siden? Og QR koder, det er veldig last year. Man kan like gjerne taste inn 5-6 siffer om man vil søke. Å drive å tulle med en app og ta bilder for å søke høres tungvint ut. Og jeg tror mange heller ikke er interessert i at man kan søkes opp på navn. Det kan man heller ikke i de andre registrene. Handler om personvern. Om jeg ligger utenpå noen og stikker fra båten henger jeg opp en lapp om de andre er borte også. MEN liker ideen om at folk kan få sendt meg en melding om båten er i ferd med å synke. Og med en slik app kan man gjøre det uten å få vite hvem eier er. Redigert 1.Juli.2015 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
bliss X Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 MEN liker ideen om at folk kan få sendt meg en melding om båten er i ferd med å synke. Og med en slik app kan man gjøre det uten å få vite hvem eier er. Det forutsetter at den som ser at båten din er i ferd med å synke både har app'en og kjenner til dette systemet Hvor stor er sansynligheten for det? Sitér dette innlegget Link to post
Mattias Knutsen Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 App i dette tilfelle mener jeg en funksjon på nettsiden, webapp som alle kan nå via nettadressen, vis vi dropper qr kode tanken og går for søk via regnr,1. du går inn på siden 2. søk opp regnr3 valg: 1. Send melding til eier 2. Send nødsignal for eier Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Det forutsetter at den som ser at båten din er i ferd med å synke både har app'en og kjenner til dette systemet Hvor stor er sansynligheten for det? Nei så må være en web side også, og url på reg nr ☺ kanskje også sms tjeneste? Sms synker <regnr> til 1999 Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Eureka Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 -sender man sms med kjennemerkerke til en bil , til 2282, så får man opp eier, bosted og merknader. -så personvernet blir ikke "værre" enn det. Sitér dette innlegget Link to post
Guzzi Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Mitt forsikringsselskap krever at båten er registrert, og de godtar nok ikke et hvilket som helst register. Når det gjelder varsling til eier, så finner politiet eier på bakgrunn av eksisterende system. Det virker egentlig som om du prøver å finne opp hjulet på nytt, og da må du nok være mer kreativ for å få napp. Sitér dette innlegget Link to post
Mattias Knutsen Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Om vi så finner opp hjulet på nytt, så startet hjulet med et steinhjul, så ble det tre hjul "dagens standard" så da tenker jeg mer på at vi finner opp aluminumsfelgen. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Skilt klistremerke med QR kode, kjapp avlesning av kode via app leder direkte til kontaktinformasjon til båtens eier, med funksjon for varsel om diverse, som f.eks vis noen har fortøyd inntil din båt ved en gjestehavn, så skanner du QR kode med gratis app på mobilen, og sender melding til eier om at du ønsker og komme ut. Hvorfor gjøre det vanskelig ... klistremerke med telefonnummer, det er lite brukt men desidert den mest effektive metoden dersom man raskt ønsker å bli varslet om dårlig fortøyning, båt på drift, etc. :-) Jeg har mine tvil på at dette kommer til å bli suksess, men jeg har tatt feil før :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 For å si det slik, jeg har (i flere tråder) hevdet at den eneste grunnen til å registrere båten i RSSR er at man ønsker å støtte redningsselskapet. Jeg utsatte dermed registreringen min i et halvt år etter å ha lest en lederartikkel i RS-mag som jeg fant provoserende :-) Nå er det jo et annet "selling point" - at enkelte forsikringsselskaper forlanger slik registrering. For å få suksess med en slik løsning, så tror jeg det er veldig viktig å alliere seg med forsikringsbransjen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bigmac Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Altså, Mattias, jeg mente å være støttende. Hvis du har en app m QR kode du kan sjekke naboens kode så vill det hjulpet masse. Tenk om å scanne naboens båt når du aner "crap". Jeg liker dette. MEN det må ikke stimulere idioter til å begynne som båt sheriffer ;) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Synes det høres ut som en god idé. QR-code eller søk på regnr eliminerer vel egentlig ikke hverandre? Jo flere måter jo bedre tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 App i dette tilfelle mener jeg en funksjon på nettsiden, webapp som alle kan nå via nettadressen, vis vi dropper qr kode tanken og går for søk via regnr, 1. du går inn på siden 2. søk opp regnr 3 valg: 1. Send melding til eier 2. Send nødsignal for eier Nå begynner du å blande nød inn i bilde også - ref siste linje i innlegget dit - skal dere drive redningsarbeid også da, eller bruker du ordet nød feil. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
bliss X Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 For å si det slik, jeg har (i flere tråder) hevdet at den eneste grunnen til å registrere båten i RSSR er at man ønsker å støtte redningsselskapet. Jeg utsatte dermed registreringen min i et halvt år etter å ha lest en lederartikkel i RS-mag som jeg fant provoserende :-) Hovedpoenget med RS registeret er at en registrert båt kan ansees som "lovlig vare" dvs den er sansynligvis hverken stjålet eller smulget inn. Veldig greit hvis man skal selge båten, og greit for folk som skal kjøpe. Skal det ha noen hensikt å flytte til et alternativt register må det alternative registeret kunne tilby det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Vi båtfolk kan være svært så konservative på enkelte områder. På andre områder er vi svært så villige til å prøve ut all mulige slags duppedingser. Jeg tror grensen går der noen prøver å stikke nesen inn i den private sfæren. Noe som dette forslaget har et snev av. Jeg ønsker imidlertid å kikke litt nærmere på dette, og melder meg gjerne med i en referanse gruppe. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Alle fly, enten det Ultralight eller en Dreamliner er registrert i et statlig register under Avinor. Alle kjøretøy, enten det er en moped eller en buss, for bruk på vei er registrert i et statlig register under Veidirektoratet. Alle kommersielle fartøy er registrert i et statlig register under Sjøfartsdirektoratet. Fritidsfartøy er blitt offer for en politisk/kommersiell samrøre av dimensjoner. Sånn kan vi ikke ha det. Vi har ikke bruk for nok et register basert på en klistrelapp. Som ikke er verdt blekket den er trykket med utenfor landets grenser. Fordi det ikke er utstedt av en stat. Den frivillige registreringen i SD må gjøres obligatorisk. Jeg har et papir med riksvåpen på som beviser hinsides enhver tvil at det er min båt. Uansett hvor jeg måtte være. Det beviser også overfor momsjegerne at båten er behørig innført til Norge. Kommer jeg i trøbbel og må trykke på den store knappen vet kystradio eller HRS hvem som er i trøbbel. Andre som har behov for å vite hvem som eier båten kan ta en kjapp telefon. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Hovedpoenget med RS registeret er at en registrert båt kan ansees som "lovlig vare" dvs den er sansynligvis hverken stjålet eller smulget inn. Veldig greit hvis man skal selge båten, og greit for folk som skal kjøpe. Forsåvidt - jeg ser kanskje ikke lengre enn nesetippen min i denne saken, ettersom båten min også er registrert i NOR har RSSR-registreringen ganske eksakt null merverdi for min del. RS-registreringen har ingen legal tyngde og det gjøres ingen "tung" validering av eierskap og båtidentitet, men det er kanskje sant at det gir en viss sannsynliggjøring av eierskap, de krever tross alt at folk sender inn kontrakter før de fører endringer og nye båter inn i registeret. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.