ballodans Startet 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2015 (redigert) Hei Jeg har byttet tre "ordinære" batterier av den gamle sorten og satt inn tre nye HAZE AGM-batterier som erstatning. Det jeg lurer på er om jeg da også må bytter batterilader i båten (på landstrøm). Den jeg har er mest sannsynlig fra båten var ny i 2005, og er en PLASTIMO med modellnummer 38505 / 346940446 (se vedlagte bilder). Jeg har sett at de fleste nyere ladere har innstilling for type batteri, men jeg kan ikke se at denne har dette. Har snakket med flere forhandlere som gir litt uklare svar. Kan noen hjelpe meg med informasjon om den vil fungere til å lade AGM-batteriene, evt. om jeg må bytte så blir jeg veldig takknemlig. Skal straks av gårde på ferie og vil gjerne ha mulighet til å lade litt på landstrøm underveis. Jeg har 1 x 100a startbatteri og 2 x 120a forbruksbatterier som er koblet parallelt. Redigert 1.Juli.2015 av ballodans (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Byttet akkurat en 40 a Victron fra 87 og sparte 35 kg på en med samme amper, der var 4 innstillinger for batteri med ulik volt, så antar spenning påvirker kapasitet og levetid, men om dynamoene respekterer det er jeg mer usikker på :p Gel 14,2 AGM 14.3 LA 14.5 Other 14.85 Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Om du ikke klarer å finne ut om det er mulig å endre ladeprogrammet for laderen din ville jeg målt spenning direkte på batteriet når du har nådd nivået for vedlikeholdsladning. Sammenlign så spenningen med det som er oppgitt som ideell spenning for batteriene. Mine skal ha float rundt 13,4V og det er ikke bra for AGM-batterier å ha for høy spenning på vedlikeholdsladningen. Om dynamoen lader med for høy spenning så gjør ikke det all verdens. Laderen din er ikke akkurat overdimensjonert for batteripakken din, så det er jo en mulighet å oppgradere. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ballodans Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Takk for svar. Når jeg saumfarte batteriladeren på andre siden nå så fant jeg en lapp som beskriver de fire forskjellige modus som batteriladeren kan operere i. Kan noen av dere som har bedre kontroll på dette enn meg stadfeste om en av disse modusene passer til å lade AGM-batterier? Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 1.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2015 Kolonna til høyre indikerer vel brytere ? så du har nok velger inne i lader ? Utfra min lader skulle Agm ha 14,3 så det må jo bli b eller c da vel, lead er vel bly.. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 (redigert) Leverandøren av batteriene bør kunne svare på hva du bør bruke. Jeg ville satt den til Profil C inntil batterileverandøren kan garantere for noen annen spenning. Kontroller også at ladespenningen fra motoren ikke er for høy og kjører du normalt over en time ville jeg valgt en egen regulator for denne som er tilpasset AGM, men her bør også batterileverandøren kunne gi deg noen gode anbefalinger. Redigert 2.Juli.2015 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
ballodans Svart 2.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 (redigert) Husk å kontroller at du har valgt riktig profil med å måle spenningen over en tidsperioden (lav og høy spenning) Redigert 2.Juli.2015 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.