bc45 Startet 1.Juli.2015 Del på Facebook Startet 1.Juli.2015 Etter å ha fått riggen etterstrammet hos en rigger har vi fått problemer med pumping og risting på rom slør og lens. Riggen pumper også litt når det blåser en del, selv uten seil oppe. Forstaget kjennes mye slakkere ut nå enn før riggen ble strammet, og jeg tror det er årsaken til pumpingen. Jeg skjønner ikke helt at det skal være mulig å få et slakkere forstag etter stramming av vantene!?? Noen som har noen teorier? Vi har brøkdelsrigg med doble, akterlig vinklede salingshorn. Takker for tips til hva som eventuelt bør strammes, slakkes osv. for å bli kvitt problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 hvis undervantene er slakket og overvant strammet kan du ha fått en kraftigere mastekrumming, og det kan ha resultert i at forstaget blir slakkere. Har du gjennomgående mast?. Kan mastefoten ha blitt flyttet? Min mast pumper også litt i havn, men ikke når vi seiler. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
SuperGnisten Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Sikker på at riggen er strammet? Overvantene drar bakover på brøkdelen, mens som framtida nevner kan det ha kommet mer mastekrumning, som følge av slakkere undervant. Det som kan ha skjedd er jo at de har gjort noe med loggingen på masten, hvis masten er satt lengre bak i mastesporet får en slakkere forstag, og mer sag i forstaget. Har du terminal på forstaget nede? mulig det er slakket her for å lage mer logging? Hvordan er sagget i forstaget på kryrss, med stramt storseilskjøte? På slør/lens, hvordan er det hvis du strammer akterstaget? flater storen, men strammer nok litt på forstaget og.. Brøkdels riggene, spesielt 5/8 rigegne er jo litt "pinglete" og virker slakkere enn de er.. På min var det ganske mye pumt til tider, men var ikke noe særlig bekymret.. pumpingen i havn, uten seil kommer nok bare av egensvingning.. kan sikkert stoppes ved å ha noe oppe i masten (fender? ) for å lage en litt annen egensvingefrekvens.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
bc45 Svart 2.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 hvis undervantene er slakket og overvant strammet kan du ha fått en kraftigere mastekrumming, og det kan ha resultert i at forstaget blir slakkere. Har du gjennomgående mast?. Kan mastefoten ha blitt flyttet? Min mast pumper også litt i havn, men ikke når vi seiler. Har ikke gjennomgående mast. Den er ikke løftet opp, så er rimelig sikker på at mastefoten ikke er flyttet. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 2.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 (redigert) Sikker på at riggen er strammet? Overvantene drar bakover på brøkdelen, mens som framtida nevner kan det ha kommet mer mastekrumning, som følge av slakkere undervant. Det som kan ha skjedd er jo at de har gjort noe med loggingen på masten, hvis masten er satt lengre bak i mastesporet får en slakkere forstag, og mer sag i forstaget. Har du terminal på forstaget nede? mulig det er slakket her for å lage mer logging? Hvordan er sagget i forstaget på kryrss, med stramt storseilskjøte? På slør/lens, hvordan er det hvis du strammer akterstaget? flater storen, men strammer nok litt på forstaget og.. Brøkdels riggene, spesielt 5/8 rigegne er jo litt "pinglete" og virker slakkere enn de er.. På min var det ganske mye pumt til tider, men var ikke noe særlig bekymret.. pumpingen i havn, uten seil kommer nok bare av egensvingning.. kan sikkert stoppes ved å ha noe oppe i masten (fender? ) for å lage en litt annen egensvingefrekvens.. I følge riggeren har han strammet vantene, men har ikke hørt med han om hvilke han har strammet, eventuelt slakket. Overvantene virker forholdsvis stramt satt, i hvertfall ikke slakkere enn før. Har ikke noe terminal nede på forstaget, så den kan ikke være slakket. Ikke noe problem med sagging på kryss heller, noe som tilsier at forstaget skal være stramt nok og taler mot teorien min om at slakt forstag er årsaken til pumpingen. Det hjelper å stramme akterstaget, noe som taler for teorien. Det kan være egensving som er årsaken ja, selv om jeg aldri har hatt problemer med det tidligere. Kanskje egensvingningsfrekvensen endret seg etter strammingen av riggen? Hvor høyt opp i masten bør jeg henge opp en fender? Er det bare å prøve seg frem? Redigert 2.Juli.2015 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Ved å sette riggen strammere, kan du få endret frekvensen ja.. Hjelper det å bare holde på masten? det endrer faktisk egensvingefrekvensen ganske dramatisk.. fender er bare å prøve litt forskjellige høyder og se.. men siden det er pumping i masten, (selve rørert) er det jo forst at diagonalene kaskje er litt slakke?? Du kan forsøke å sette på en tørn eller to på diagonalene (mellom salingene og undervantet..) det bør strenkt tatt holde alt litt mer fast.. Tror du bør høre med riggeren om hva som er gjort.. Alle vantene påvirker hverandre, så strammes en så endres de andre.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.