Jump to content

Yamaha F50 4-takt 2005 starter i 1 sekund, så dør den


Karl Erik H

Recommended Posts

hei! Min Yamaha F50 4takt 2005 mod har startproblemer. Den starter og går raskt automatisk opp til 1400 omdreininger ca. Før den går til tomgang på rundt 700 (Som den alltid gjør) og dør momentant. Dette tar ca. 1 sekund og den vil ikke holde seg gående.

 

Jeg har fjernet en restrictor plate på luftinntaket på motoren, men har lest om flere andre som ikke har hatt noe problem med dette. Da jeg satt den ut kjørte jeg i 5-6 minutter, før motoren begynte å gå litt ugjevnt og jeg tok den ned til tomgang og den sluknet. Etter dette skjer det som er nevnt tidligere med at den starter og stopper.

 

Vet ikke om det er relevant, men tennpluggene har gått ca. 140 timer. Kan det være problemet? Bensinen i motoren er også 1 år gammel pluss, men i og med at den kjørte fint i 6-7 minutter tror jeg ikke bensinen er problemet

 

Har nettopp byttet olje og oljefilter i tillegg. Det er heller ikke noe tegn på at det er for lite strøm, da batteriet var fulladet da jeg satt den ut

 

Det er elektrisk start forresten og ingen av varsellampene lyser.

Den siste gangen jeg prøvde å starte kom det også litt hvit røyk ut av eksosen

Link to post

forgasser eller injection på denne modellen? 

 

Bensinen kan jo utmerket godt være problemet - feks at motoren har sugd opp vann/bunngrums som har tilstoppet filter / dyser

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

er et filter bakpå motor , sjekk dette

 

er også dreneringsskruer på forgasserne, åpne disse mens du pumper på blæra , så får du blåst ut evt vannperler i flottørhusene 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

140 timer på tennpluggene er jo endel men burde vel egentlig ikke gi startproblem, bare en litt slapp motor. Vann og grums i flottørhusene på forgasserene er obligatorisk hver vår. Må dreneres. Starter den igjen ved hvert forsøk eller må det pumpes frem bensin først?

Den må ikke pumpes for å starte, det er mulig det er vann og grums som er problemet. Skal ta av bensinfilteret først og se etter noe tegn der, bytte det og hvis ikke det er problemet får jeg ta ut forgasseren og ta det derfra

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...