shelby Startet 1.Juli.2015 Del på Facebook Startet 1.Juli.2015 Hei Jeg har en Ibiza 21 Weekender fra siste serien med den nye 2.0 QSD motoren på 150hk. Jeg prøver å bli kjent med båten og lurer i den forbindelse på dette rundt trim/tilt av drev: Drevet kan stilles fra 0-10 hvor 5 er nøytral stilling (paralellt med båten), 0 er drevet pekende maks nedover og 10 maks oppover (den går faktisk forbi 10 f.eks. når den skal opp av vannet). Med min begrensede båterfaring har jeg kommet frem til følgende fremgangsmåte: 1.For å komme opp i plan kjører jeg den mot 0 i tro om at det vil skyve baugen ned og få meg raskt opp i plan. Den bruker overraskende lang tid på å komme opp i plan (mer om det her: https://baatplassen.no/i/topic/113003-ibiza-21-weekender-toppfart-med-150hk-mercruiser-20-qsd/),men alle forsøk på å stille drevet opp gjør den bare enda tregere, så jeg regner med at dette er riktig. 2. Så snart jeg er oppe i plan beveger jeg meg mot 5 i den tro at nøytral stilling med propellkraften paralellt med båten vil gi minst motstand i vannet. Da begynner den imidlertid raskt å sprette med baugen, så jeg ender stort sett opp rundt 3. (Ja, jeg vet - dette skroget er langt fra det beste, men jeg vil ha stor badeplattform og rene linjer) 3. Ved langsom kjøring er utfordringen å få båten til å gå noenlunde rett (den vingler veldig). Også det ser ut til å fungere best med trim på rundt 3. Det jeg lurer på er følgende: Når det ikke ser ut til å være bruk for trim over 5 (eller egentlig 3), hva er egentlig vitsen med å ha skalaen helt opp til 10? Er det jeg som ikke har forstått noe? Eller er det kun for bruk ved kjøring på grunt vann og ved båtopptak? Evig takknemlig for tips som kan lede meg på rett spor. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Det er helt riktig som du skriver, trim helt inn til båten er oppe i plan. Så trimmer du ut for best fart, begynner den å hoppe trimmer du inn til den gir seg. Du trenger å ha litt justeringsmonn for å kunne trimme for forskjellig hastighet, forskjellig tyngdepunkt og for forskjellig sjøforhold. Drevet kan jo trimmes ut mer enn nødvendig i cruise men grunnen er at du skal kunne kjøre på grunt vann uten at propelleren tar nedi. (beach mode, kun lavt turtall) Skal du trimme høyere enn dette skal motoren stoppes. (trailer mode) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.