Jump to content

Båtberging, hva gjør man om motoren stopper?

leif87

Recommended Posts

Er du i ferd med å drive på land, kaster du dreggen, for å hindre det.

Er du midtfjords kaster du drivanker eller evt en pøs for å hindre rask avdrift (dersom det er ett problem).

Deretter forøker du å praie forbipasserende båter for å taue deg til land. Det går som regel fint, hvis du ikke er på ett øde sted/i en øde sesong.

Er det ikke forbipasserende, kan du benytte VHF for å utvide søket etter båter i nærheten.

Jeg har hatt motorstopp i daycruiser noen ganger, og ovennevnte metoder holdt alltid.

Men hvis ikke det skulle fungere, så kaller du på hjelp/assistanse hos RS.

Alternativet er å gå for seilbåt istedet. Da er du selvhjulpen helt til det begynner å brenne eller synke.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Meld deg inn i redningsselskapet.

Eventuelt.

Kontakt dem dersom du får motorstopp og ikke klarer å fikse problemet selv.

Ref parallell tråd - https://baatplassen.no/i/topic/119882-motorstopp-i-oslofjorden-hva-gj%C3%B8r-man/- så er det vel best å kontakte kystradioen, tlf 120 dersom man ikke har VHF. De har oversikt over både RS og andre ressurser og vil sørge for hjelp, unsett om man er RS-medlem eller ikke.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Nå er det jo ymse grad av motorkunnskap på alle som ferdes i båt, men i den grad du har instruksjonsboka til motoren, så kan du jo se om det står noe rundt "A-B-C"-feilsøking ved motorstopp. Der står det ofte noen enkle tips til noen grunnleggende undersøkelser man normalt kan gjøre selv. Det kan også være greit å ha liggende noe enkelt verktøy i båten (skrujern, tang, filtertang og kniv, Letterman, pluggnøkkel og reserveplugger dersom du har utenbords, evt rene filtre/reservereimer). Det er ikke alltid at en motorstopp nødvendigvis skyldes kompliserte feil. Det er alltid lurt å gjøre seg litt kjent med motoren mens man ligger fortøyd og ikke når først uhellet er ute. Men selvsagt er det viktigst først og fremst å sikre at man ikke havner i fjæra før man evt. begynner å skru, ref tidligere innspill. :)

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Etter mange år .....

- Sørg for å ha ren drivstoff tank. Svært mange stopp skyldes dritt i systemet.

- Ekstra drivstoff filter er greit å ha med seg.

- Ekstra rem til dynamo

- Håndverktøy til å skifte dette samt små reparasjoner.

I tillegg fyller mange av oss opp under benken med diverse slanger, koblinger kabler og masse andre ting som vi neppe får bruk for - men som da er "kjekt å ha".

Om du er ny på sjøen så vil jeg anbefale deg på det sterkeste å melde deg inn i RS. Å ferdes på sjøen uten å være medlem kan fort bli en kostbar opplevelse. Første året jeg hadde båt så gikk jeg tom for strøm og måtte ringe redningsskøyta. Som medlem så hadde jeg gratis assistanse. Skulle jeg ha betalt for hjelpen uten å ha vært medlem så hadde det kostet meg 8000 kr. Hele greia tok i underkant av en time for RS skøyta. Er du usikker på båtens tilstand så ta korte turer til å begynne med til du blir litt kjent med båten og kan stole på den. (Krabbe før man kan gå). Er heller ikke så dumt å ha en ekstra motor i båten i form av en liten påhenger og motorbrakett montert på akterspeilet. Da kan du i hvert fall halte deg i land. :saint:

Nå er jo ikke jeg for å kopiere uvanene fra usa som er så populært her til lands.. Kan imidlertid gå med på at nødnummerene endres til et nummer , nemlig 9 1 1. Det ville bli mer ryddig mot dagen kaosnummer 1 1 0, 1 1 2, 1 1 3 og 1 4 1 2.

1412 er for teksttelefonbrukere (døve/stumme).

For oss som ikke benytter teksttelefontjenesten, så er 120 antageligvis det mest riktige nummeret når man er til sjøs dersom man ikke har VHF, nesten uansett hva slags situasjon man står ovenfor :-) Eller har jeg for stor tillitt til kystradioen? :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

..nei, beklager - Jeg har misforstått og heldigvis ikke hatt behov for å ringe kystradioen tidligere.. Har hatt disse gamle nummerlistene i siste to båtene, og husket 120 var en gang Tjøme/Oslofjorden et.al.

120 er helt korrekt, og gaammelt nytt

https://baatplassen.no/i/topic/9164-kystradiostasjonene-innfører-fellesnummer-120/

Redigert av Kaffelars (see edit history)

Jeg vil slå et slag for det The Saint allerede har nevnt: ha en liten ekstra motor i daycruiseren.

Vi har et par små joller (med 4 Hk totaktere på ca 20 kg hver) og en av disse motorene har vi i mange år tatt med i vår 22" daycruiser ( http://www.seljeseths.net/baat.html - Skibsplast 655). Jeg har selvsagt testet ut at "nødmotoren" gir akseptabel fremdrift og manøvreringsegenskaper.  -

I våre to speedbåter på bare 14 og 15 fot (Sunwin 14 og Skibsplast 450 VS) har vi imidlertid ikke "nødmotor" ombord, men vi synes det har vært trygt og naturlig i 655'en som er den båten vi bruker mest på lengre turer enn bare nærområdet rundt feriehuset. En av mine kamerater sier (om bil) at har du reservedeler liggende klar ...går aldri de delene i stykker :giggle: En skal vel være forsiktig med å si at dette stemmer... men vi har på 14 år nå ikke hatt en eneste utilsiktet stopp på Suzuki hovedmotoren i 655'en :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...