leif87 Startet 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2015 Hei. jeg er ny på sjøen å har tenkt å kjøpe meg en liten daycruiser å lurte litt på hva dere gjør hvis uhellet er ute å motoren stopper å får ikke fikset den der og da og ikke har mulighet til å ro til land og heller ikke har noen kompiser med båt som kan komme? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Er du i ferd med å drive på land, kaster du dreggen, for å hindre det. Er du midtfjords kaster du drivanker eller evt en pøs for å hindre rask avdrift (dersom det er ett problem). Deretter forøker du å praie forbipasserende båter for å taue deg til land. Det går som regel fint, hvis du ikke er på ett øde sted/i en øde sesong. Er det ikke forbipasserende, kan du benytte VHF for å utvide søket etter båter i nærheten. Jeg har hatt motorstopp i daycruiser noen ganger, og ovennevnte metoder holdt alltid. Men hvis ikke det skulle fungere, så kaller du på hjelp/assistanse hos RS. Alternativet er å gå for seilbåt istedet. Da er du selvhjulpen helt til det begynner å brenne eller synke. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
leif87 Svart 2.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Takk for tipsene :) Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Som min navnbror sa, drivanker og dregg skal alltid være med i båten. Resten handler om godt vedlikehold og Fru Fortuna. :) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
tobixen Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Ved motorstopp skriver man en post her på båtplassen.no, og spør om noen kan komme ut for å hjelpe :-) Eller kanskje ikke :-) Jeg har oppdatert båtwikiartikkelen om motorstopp :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Alternativet er å gå for seilbåt istedet. Da er du selvhjulpen helt til det begynner å brenne eller synke. Ikkje la dette bli ein seil vd motor - debatt videre, men det er på sin plass å bemerke at rs hjelper nesten like ofte seilbåter Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
bliss X Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Meld deg inn i redningsselskapet. Kontakt dem dersom du får motorstopp og ikke klarer å fikse problemet selv. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 2.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2015 Meld deg inn i redningsselskapet. Eventuelt. Kontakt dem dersom du får motorstopp og ikke klarer å fikse problemet selv. Ref parallell tråd - https://baatplassen.no/i/topic/119882-motorstopp-i-oslofjorden-hva-gj%C3%B8r-man/- så er det vel best å kontakte kystradioen, tlf 120 dersom man ikke har VHF. De har oversikt over både RS og andre ressurser og vil sørge for hjelp, unsett om man er RS-medlem eller ikke. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Goodspeed Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 (redigert) Nå er det jo ymse grad av motorkunnskap på alle som ferdes i båt, men i den grad du har instruksjonsboka til motoren, så kan du jo se om det står noe rundt "A-B-C"-feilsøking ved motorstopp. Der står det ofte noen enkle tips til noen grunnleggende undersøkelser man normalt kan gjøre selv. Det kan også være greit å ha liggende noe enkelt verktøy i båten (skrujern, tang, filtertang og kniv, Letterman, pluggnøkkel og reserveplugger dersom du har utenbords, evt rene filtre/reservereimer). Det er ikke alltid at en motorstopp nødvendigvis skyldes kompliserte feil. Det er alltid lurt å gjøre seg litt kjent med motoren mens man ligger fortøyd og ikke når først uhellet er ute. Men selvsagt er det viktigst først og fremst å sikre at man ikke havner i fjæra før man evt. begynner å skru, ref tidligere innspill. :) Redigert 3.Juli.2015 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
HansO Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 Etter mange år ..... - Sørg for å ha ren drivstoff tank. Svært mange stopp skyldes dritt i systemet. - Ekstra drivstoff filter er greit å ha med seg. - Ekstra rem til dynamo - Håndverktøy til å skifte dette samt små reparasjoner. I tillegg fyller mange av oss opp under benken med diverse slanger, koblinger kabler og masse andre ting som vi neppe får bruk for - men som da er "kjekt å ha". Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 Jepp, det hender rett som det er at jeg får bruk for gammelt skrot som blir liggende i båten :-) Det finnes også en liste på Båtwiki over verktøy og reservedeler man bør ha med seg på tur. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
HansO Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 Jepp, det hender rett som det er at jeg får bruk for gammelt skrot som blir liggende i båten :-) Nettopp - det er derfor vi samler på det. God oppsumering på Båtwiki Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 3.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2015 Ikkje la dette bli ein seil vd motor - debatt videre, men det er på sin plass å bemerke at rs hjelper nesten like ofte seilbåter Der RS sin rekkevidde stanser, der fortsetter seilbåten ufortrødent videre Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
The Saint Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Om du er ny på sjøen så vil jeg anbefale deg på det sterkeste å melde deg inn i RS. Å ferdes på sjøen uten å være medlem kan fort bli en kostbar opplevelse. Første året jeg hadde båt så gikk jeg tom for strøm og måtte ringe redningsskøyta. Som medlem så hadde jeg gratis assistanse. Skulle jeg ha betalt for hjelpen uten å ha vært medlem så hadde det kostet meg 8000 kr. Hele greia tok i underkant av en time for RS skøyta. Er du usikker på båtens tilstand så ta korte turer til å begynne med til du blir litt kjent med båten og kan stole på den. (Krabbe før man kan gå). Er heller ikke så dumt å ha en ekstra motor i båten i form av en liten påhenger og motorbrakett montert på akterspeilet. Da kan du i hvert fall halte deg i land. Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 (redigert) Nå er jo ikke jeg for å kopiere uvanene fra usa som er så populært her til lands.. Kan imidlertid gå med på at nødnummerene endres til et nummer , nemlig 9 1 1. Det ville bli mer ryddig mot dagen kaosnummer 1 1 0, 1 1 2, 1 1 3 og 1 4 1 2. Redigert 4.Juli.2015 av UGLESETT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 (redigert) Nå er jo ikke jeg for å kopiere uvanene fra usa som er så populært her til lands.. Kan imidlertid gå med på at nødnummerene endres til et nummer , nemlig 9 1 1. Det ville bli mer ryddig mot dagen kaosnummer 1 1 0, 1 1 2, 1 1 3 og 1 4 1 2. 1412 er for teksttelefonbrukere (døve/stumme). For oss som ikke benytter teksttelefontjenesten, så er 120 antageligvis det mest riktige nummeret når man er til sjøs dersom man ikke har VHF, nesten uansett hva slags situasjon man står ovenfor :-) Eller har jeg for stor tillitt til kystradioen? :-) Redigert 4.Juli.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Nils Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Det ville bli mer ryddig mot dagen kaosnummer 1 1 0, 1 1 2, 1 1 3 og 1 4 1 2. Kaos? Det er berre å læra seg hugseregelen Brenn og svi Hundre og ti Ran og vold hundre og tolv Syk og gretten Hundre og tretten Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 4.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2015 Man sparer vel dyrebar tid på å kunne ringe riktig nødnummer med en gang - og jeg antar at aktørene her samarbeider godt og er profesjonelle nok til å kunne håndtere situasjonen på best mulig måte selv om man ringer feil nummer. (men kanskje jeg er naiv?) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Kaffelars Svart 5.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2015 Kan være bra å opplyse jevnlig om at 120 IKKE er et referanse fellesnummer til kystradio'n for hele Norge, for å begrense trykket litt.. Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 5.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2015 Kan være bra å opplyse jevnlig om at 120 IKKE er et referanse fellesnummer til kystradio'n for hele Norge, for å begrense trykket litt.. Her har jeg misforstått. Trodde man skulle ringe 120 for å kommer kontakt med Kystradioen jeg. Kan du utdype? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 5.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2015 (redigert) ..nei, beklager - Jeg har misforstått og heldigvis ikke hatt behov for å ringe kystradioen tidligere.. Har hatt disse gamle nummerlistene i siste to båtene, og husket 120 var en gang Tjøme/Oslofjorden et.al. 120 er helt korrekt, og gaammelt nytt https://baatplassen.no/i/topic/9164-kystradiostasjonene-innfører-fellesnummer-120/ Redigert 5.Juli.2015 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Her har jeg misforstått. Trodde man skulle ringe 120 for å kommer kontakt med Kystradioen jeg. Kan du utdype? 120 er det nr som setter deg i forbindelse med nærmeste Kysstradiostasjon. Regnes ikke som ett nødnummer - men alle får hjelp, og ja det er det gamle nr til Tjøme Radio. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Helge Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Jeg vil slå et slag for det The Saint allerede har nevnt: ha en liten ekstra motor i daycruiseren. Vi har et par små joller (med 4 Hk totaktere på ca 20 kg hver) og en av disse motorene har vi i mange år tatt med i vår 22" daycruiser ( http://www.seljeseths.net/baat.html - Skibsplast 655). Jeg har selvsagt testet ut at "nødmotoren" gir akseptabel fremdrift og manøvreringsegenskaper. - I våre to speedbåter på bare 14 og 15 fot (Sunwin 14 og Skibsplast 450 VS) har vi imidlertid ikke "nødmotor" ombord, men vi synes det har vært trygt og naturlig i 655'en som er den båten vi bruker mest på lengre turer enn bare nærområdet rundt feriehuset. En av mine kamerater sier (om bil) at har du reservedeler liggende klar ...går aldri de delene i stykker En skal vel være forsiktig med å si at dette stemmer... men vi har på 14 år nå ikke hatt en eneste utilsiktet stopp på Suzuki hovedmotoren i 655'en Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.