Jump to content

kompetanse til VP verksted


jensc74

Recommended Posts

hvordan vil dere si at kompetansen til mekanikerne er på verkstedene rundt om i landet? hadde idag en sjekk av motor. (plutselige mistet båten krefter). båten var normal helt inntil plutselig. ingen feil på motor i følge verkstedet, de mente således at båten var for tung for motor og propell og de ville veie og sjekke båten under. Jeg var helt uenig og gikk derifra. verksmestern ble deretter gretten fordi jeg ikke vill mer. Båt budsjettet sprenges fort når VP mekanikeren er båten. 

Link to post

Båtmekaniker er et utakknemlig yrke.

 "Alle" skal bare ha gode råd, for så å bestille deler på nettet for derretter å prøve å betale svart eller få en kompis til å bytte hvis man ikke får det til selv. Det finnes vel ingen andre yrker hvor man kan kan komme inn og synse med/mot den yrkesutøvende og bli snurt for at de ikke er enige med deg. Jeg er imponert at de faktisk gidder. De fleste av oss har egentlig ikke råd til denne hobbyen vi har

 

Selv bruker jeg Jarlsø Marina (gammle Vallø motor) i Tønsberg og er veldig fornøyd. De er hyggelige, hjelpsomme og oppleves som flinke. De gjør sikkert ikke alt 100%, men det er det døtte meg få som gjør. Sålangt er jeg en godt fornøyd kunde.  Selvfølgelig skulle jeg ønske det var gratis, men det er skrekkelig dyrt å ha folk ansatt og da betaler jeg det det koster.

 

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

- Kor mykje kompetanse bør ein sjølv inneha, før ein er kompetent til å vurdera andre sitt nivå...? :confused:

 

Me båteigarar ynskjer / forventar jo at dei kan fortelja kva feilen er, ( og at det er billig å repararera ) basert på ein ofte ytterst vag beskrivelse av symptom.

Dette er ikkje så lett..

Så bør dei vera gode menneskekjennarar også, slik at dei kan vurdera kva som er verdt å høyra på også.. :giggle:

Redigert av Havlengt (see edit history)
Link to post

Hei

Noe av problemet med kompetanse innen båtbransjen er vel kanskje at den er veldig variabel?

Vet ikke, men tror det kan skyldes at det finnes ganske mange ufaglærte, eller at de kanskje ikke er spesifikt utdannet innen båt/motor.

Har opplevd alle varianter selv, men synes at det stort sett er bra.

Min erfaring går også i retning av at det er mange flinke folk som slutter hos de store firmaene for så og starte for seg selv.

Noe av de største utfordringene som jeg synes å merke er at det er få firmaer som har noe særlig form for struktur og logistikk ( orden i sakene )

Men de finnes selvsagt de også.

At det blir dyrt har jeg forståelse for da det koster masse med folk ansatt, lønnsomhet osv..

Dele produsenter er virkelig de som burde skjerpe seg med tanke på pris, men det er en helt annen tråd....

Kun død fisk følger strømmen

Link to post

Vel, hvis båten plutselig mister krefter så er det vel tvilsomt at det er vekta som har skylda? Båten blir vel svært sjeldent plutselig merkbart tyngre?

Nå var jo dette, som du sier, plutselig. 

Men du vil ikke tro hvor mye greier man hiver inn i båten etterhvert.  Vår forrige båt, en Bavaria 32 sport gikk fra 30,5 til 32knop ved å tømme båten.  Vi fyllte nesten 4 (!) VW Touraner med diverse greier og ting.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Skal ikke nevne navn hverken på mekanikere eller verksteder men det er jævlig mye dårlige greier og slurv til vannvittige priser.

 

Bare 2 siste sesonger i min umiddelbare nærhet:

1 nabobåt - fikk vann i motor, verksted hadde tabbet seg ut.

1 nabobåt sank i havna, verksted hadde tabbet seg ut.

1 båt til kollega på jobben, vannet fosset inn i motorrom fra kjølevannsslange når han startet motoren, verksted hadde tabbet seg ut.

 

Bortsett fra siste tilfelle hvor det ble oppdaget i tide til å berge båt og utstyr endte begge de to første opp med totalhavari og forsikringssak.

 

Det er ikke snakk om samme verksted og i alle 3 tilfeller skal det være snakk om merkeverksteder og faglært arbeidskraft, påstås det iallefall.

 

Nesten glad jeg har gammelt utstyr og ikke finner det verdt å bruke penger på verksted til å gjøre vedlikehold og småreparasjoner. Heldigvis liker jeg å plundre med litt mekanisk leamikk til avveksling fra jobben min som er rimelig abstrakt i forhold.

Link to post

Vi som kunder i dette markedet har nok en annen forventning til service enn vi f.eks. har på bil. Det er ikke vanlig å få lov til å gå inn på verkstedgulvet hos bilforhandleren for å spørre nærmeste mekaniker hva som kan være galt med den rare lyden og så få noen tips til bytte av bremseklosser. På vår opplagsplass går det ikke lange tiden mellom hver som er bortom den mest brukte mekanikeren og "bare" skal stille ett lite spørsmål...... 

mvh Knut Erik

Link to post

Nå var jo dette, som du sier, plutselig.

Men du vil ikke tro hvor mye greier man hiver inn i båten etterhvert. Vår forrige båt, en Bavaria 32 sport gikk fra 30,5 til 32knop ved å tømme båten. Vi fyllte nesten 4 (!) VW Touraner med diverse greier og ting.

Kjenner til det fenomenet du. Selv ei 26-fots snekke har plass til vanvittige mengder med skrot uten at det vises noe særlig. Nettopp derfor er hendelsesforløpet og god evne til å forklare viktig.

F.eks er "plutselig" i dette tilfellet iløpet av en helg eller fra det ene øyeblikket til det andre mens man er underveis? Betyr "mistet krefter" at det mangler 2-3 knop på topp, eller at båten går fint for så og spontant falle ut av plan og nekter å komme seg opp igjen?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Jeg tror det er prisen som gjør mange kunder misfornøyde i båtmotor bransjen. Mange verksteder har skyhøy timepris, og er ikke flinke nok til å forberede kunden på hvor mye ting vil koste. Tar man en prat om det først, så kan man unngå kunder som går helt i svart når regningen man så for seg på 10 000 plutselig vokste til 40 000. Verkstedet har tross alt bedre forutsetninger enn kunden for å anslå en pris,og ringe om noe ekstra dukker opp.

Link to post

Nå var jo dette, som du sier, plutselig. 

Men du vil ikke tro hvor mye greier man hiver inn i båten etterhvert.  Vår forrige båt, en Bavaria 32 sport gikk fra 30,5 til 32knop ved å tømme båten.  Vi fyllte nesten 4 (!) VW Touraner med diverse greier og ting.

 

ja jeg er veldig klar over at en pålastet båt vil gå noe senere. men i mitt tilfelle skjedde dette midtfjords, har forklart hendelse forløpet flere ganger til VP verksted. de påstod at motor var ok. og at mulig båt var for tung, evt vann i dobbel bunnen???... dobbel bunn på en skilsø 33?.. uansett uten å skjekke fødetrykket til dieselpumpen eller dyse trykket, så ville disse såkalte mekanikerene veie båten. jeg er ikke udannet mekaniker , men såpass har jeg skrudd på motore.. jeg gikk fra heile feil søkingen. og da ble verksmestern grinete og påstod at jeg hadde fått den beste servicen. fått.. tenkte jeg, jeg hadde da betalt i dyre dommer, og god service er noe de skal gi. 

 

men alt er ikke bare negativt. har da også opplevd god service i forbindelse med drev havari. båt på land bytte drev og rett på ferie.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...