Leon KAD502 Startet 2.Juli.2015 Del på Facebook Startet 2.Juli.2015 Jeg har innstøpte aluminiumstanker på min Skarpnes30. Jeg savner ei tappekran/dreneringskran. Orker ikke tanken på å åpne dørken igjen for å komme til manlokket og åpne dette mtp. å rengjøre tanken etter å ha borret hull i tanken. Sett bakfra er planen min å borre et hull i bakveggen på tanken i nedre venstre hjørnet ca. 2 - 3 mm. overbunnen og like mange mm. fra sideveggen på tanken. Deretter vil jeg la tanken tappes for diesel (5-10 liter) også gjenge opp hullet så jeg kan montere ei kulekran med pakninger og tetninger som må til. Er det å anbefale tappeplugg kanskje?Så til problemet/spørsmålet: Ved å borre et hull i tanken vil det jo bli noe alu rusk igjen i tanken selv om det meste vil havne på yttersiden. Tenker også at mesteparten, og kanskje alt vil følge med ut når jeg tapper tanken første gang. Feks. når jeg har borret hullet. Hva tenker dere om dette? Er det risikabelt? Så klart De største bitene vil aldri komme opp igjenom stigrøret, og jeg har både vannutskiller, filter i fødepumpe og to dieselfiltere. I utgangen (ikke inngangen nede i ranken) utenfor tanken sitter det også et lite filter ca. 5 cm. inn på slangen mener jeg. Er dette en god måte å gjøre det på om ikke tanken er å få åpnet? Er det noen som har forslag å komme med så takker jeg for det. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
TMe Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Dersom tanken er laget av 3mm aluplate så er dette veldig lite å lage gjenger I. Dette bør du ta høyde for. Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 2.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Har gjort det, og burde ha nevnt det at jeg også på yttersiden vil tette/lime med Tec7, og det samme ville jeg legge i gjengene så det blir limt der også. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
nomen Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Jeg hadde ikke likt en slik løsning, 3mm aluminium er ikke noe som man gjenger og monterer ei kran i. Skal du gjøre dette børydu gjøre det ordentlig. Dvs. Montere en ansats med mutter på innsiden, og skru kranen i den. D kan du skifte kran senere uten å kjøpe komme til fra innsiden Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Leon KAD502 Svart 2.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Ser den nomen. Hva tror dere om å lage ett innspeksjonshull i akrylglass/pleksiglass i bakkant i tillegg? F.eks. på 15X15 cm. Da ville jeg få muligheten til å sette inn en gjennomgående ansats med mutter på både innside og ytterside. Da ville jeg få montert krana skikkelig/strammet den skikkelig til. For om jeg fester innspeksjonsluka litt høyt opp på tanken, og tetter og limer den med med Tech7 samt skrur den fast med skruer tett i tett (ca 2-3 cm. mellomrom) så vil jeg tro ganske sikkert dette vil bli pottetett samt at jeg får rengjort tanken skikkelig etter borring og åpning av hullet til inspeksjonsluke Hva mener dere andre her på Båtplassen forumet? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Gudrun Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 (redigert) Er dette noe å koble på mellom tank og motor? http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/ta-knekken-p%C3%A5-dieseldyret-vedlikeholdsfri-vannutskiller Redigert 2.Juli.2015 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 2.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Pokker så dyr den der, men jeg greier meg med den vannutskilleren jeg har. Den er for å koble mellom tank og motor ja. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
nordan family 27 Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Alternativer er å lage et stigerør/sugerør fra toppen som går helt ned i det hjørnet du vil ha, og suge opp fra toppen. Det finnes jo mange varianter til dette, eksempelvis de som kommer med dieselvarmere. De tetter jo greit, selvom jeg aldri ville hatt en slik på siden av tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Fest kuleventilen i en tykkere gjenget aluplate som så skrues fast i tanken. Er hullet til kuleventilen stort nok så går det kanskje å holde muttre fast på innsiden med en finurlig laget nøkkel, istedenfor platesskruer. + lim/Tec7. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Leon KAD502 Svart 2.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Alternativer er å lage et stigerør/sugerør fra toppen som går helt ned i det hjørnet du vil ha, og suge opp fra toppen. Det finnes jo mange varianter til dette, eksempelvis de som kommer med dieselvarmere. De tetter jo greit, selvom jeg aldri ville hatt en slik på siden av tanken. Skjønner Nordan Family. En kompis her i havna mente det samme. Men forespeiler meg da at de restene etter boring som ville falle ned i tanken vil bli igjen. Ville kanskje være lurt å bruke en støvsuger samtidig som man borrer? Min kompis mente at det ikke ville være noe problem med hverken store eller små partikler sa det at alle mine filtere ville ta unna det som ville komme seg opp gjenom stigrøret. Det ville ikke bli noe problem mente han. Selv tror jeg ikke noe av de aluminiums sponene som måtte dette ned i tanken ville være i nærheten av å klare å komme opp i stigrøret. Det har jeg jo vært inne på selv også, men jeg tenker på de små partiklene som ville finne veien via stigrøret og videre inn i systemet. Ikke noe problem mente han. Om så ville skje så ville hvertfall de tyngste legge seg i vannutskiller. Passerer det der vil grovfilteret i fødepumpa stoppe det, og om det også passerer der så stopper det garrantert i ett av de 2 finfilterne før diesel/innsprut pumpa. Så hull i toppen og et rør ned er vel løsningen. Flere som tror det? Så tilbake til innspeksjonsvinduet jeg snakket om tidligere i tråden. Om dere ikke har lest hvordan jeg vil gjøre det så klipper jeg det ut og limer det inn igjen her: Hva tror dere om å lage ett innspeksjonshull i akrylglass/pleksiglass i bakkant i tillegg? F.eks. på 15X15 cm. Da ville jeg få muligheten til å sette inn en gjennomgående ansats med mutter på både innside og ytterside. Da ville jeg få montert krana skikkelig/strammet den skikkelig til. For om jeg fester innspeksjonsluka litt høyt opp på tanken, og tetter og limer den med med Tech7 samt skrur den fast med skruer tett i tett (ca 2-3 cm. mellomrom) så vil jeg tro ganske sikkert dette vil bli pottetett samt at jeg får rengjort tanken skikkelig etter borring og åpning av hullet til inspeksjonsluke Hva mener dere andre her på Båtplassen forumet? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Leon KAD502 Svart 2.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Fest kuleventilen i en tykkere gjenget aluplate som så skrues fast i tanken. Er hullet til kuleventilen stort nok så går det kanskje å holde muttre fast på innsiden med en finurlig laget nøkkel, istedenfor platesskruer. + lim/Tec7. Alternativer er å lage et stigerør/sugerør fra toppen som går helt ned i det hjørnet du vil ha, og suge opp fra toppen. Det finnes jo mange varianter til dette, eksempelvis de som kommer med dieselvarmere. De tetter jo greit, selvom jeg aldri ville hatt en slik på siden av tanken. Skjønner Nordan Family og teerex. En kompis her i havna mente det samme. Men forespeiler meg da at de restene etter boring som ville falle ned i tanken vil bli igjen. Ville kanskje være lurt å bruke en støvsuger samtidig som man borrer? Min kompis mente at det ikke ville være noe problem med hverken store eller små partikler sa det at alle mine filtere ville ta unna det som ville komme seg opp gjenom stigrøret. Det ville ikke bli noe problem mente han. Selv tror jeg ikke noe av de aluminiums sponene som måtte dette ned i tanken ville være i nærheten av å klare å komme opp i stigrøret. Det har jeg jo vært inne på selv også, men jeg tenker på de små partiklene som ville finne veien via stigrøret og videre inn i systemet. Ikke noe problem mente han. Om så ville skje så ville hvertfall de tyngste legge seg i vannutskiller. Passerer det der vil grovfilteret i fødepumpa stoppe det, og om det også passerer der så stopper det garrantert i ett av de 2 finfilterne før diesel/innsprut pumpa. Så hull i toppen og et rør ned er vel løsningen. Flere som tror det? Så tilbake til innspeksjonsvinduet jeg snakket om tidligere i tråden. Om dere ikke har lest hvordan jeg vil gjøre det så klipper jeg det ut og limer det inn igjen her: Hva tror dere om å lage ett innspeksjonshull i akrylglass/pleksiglass i bakkant i tillegg? F.eks. på 15X15 cm. Da ville jeg få muligheten til å sette inn en gjennomgående ansats med mutter på både innside og ytterside. Da ville jeg få montert krana skikkelig/strammet den skikkelig til. For om jeg fester innspeksjonsluka litt høyt opp på tanken, og tetter og limer den med med Tech7 samt skrur den fast med skruer tett i tett (ca 2-3 cm. mellomrom) så vil jeg tro ganske sikkert dette vil bli pottetett samt at jeg får rengjort tanken skikkelig etter borring og åpning av hullet til inspeksjonsluke Hva mener dere andre her på Båtplassen forumet? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Teerex Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Det meste av boresponet kommer jo ut mens man borer, og man kan evt. ha litt fett på boret så fester sponet seg til boret. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Leon KAD502 Svart 2.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Lurt det trikset der. Serfor meg at noe vil falle av når man trekker boret ut igjen, men meste vil jo bli med ut. Samtidig som jeg da bruker en støvsuger så vil det nok bli minimalt med spon ned i tanken. Noen innvendinger på hvordan dette med innspeksjonsvinduet lages på ifra noen? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
nordan family 27 Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 Inspeksjonsluke der ville ikke jeg gjort - men det er vel en tråd her om noen andre som gjorde det for litt siden. Mange mulige lekkasjepunkter. Du skal jo redusere et problem, men du tilfører jo samtidig en del risiko. Vet ikke om Tec7 er dieselbestandig, men Sikafleks er det ikke. Savner selv avtappingskran, men jeg har valgt kjemikalier i dieselen i stedet for å borre hull i tanken. Delte meninger om min løsning også - men vann på tanken tror jeg ikke at jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 Borrspon I tanken lager ingen problemer. Tec7 er bestandig mot diesel. Sugerør til laveste punkt er beste løsning for tank uten jur/pung. Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 3.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 Jeg har gått igjennom mange av de rådene jeg har fått her på BP nå og flere eldre innlegg, og jeg har kommet til en konklusjon. Det blir hverken hull til drenering eller inspeksjonsluke i sideplate eller i bakplate på tanken.Det blir laget hull i toppen av tanken. Skjønner det at det er pga. at man skal unngå snareste vegen til lekasje pga. stress rundt hullene da det er større sansynlighet for at de vil ligge under drivstoff i mer permanent tid enn om man lager hullene i toppen. Da vil tetningene bli utsatt for mindre stress og faren for lekasje større, uansett om man lager hullene langt oppe eller nede på side/bakplate på tanken. Så det er topplata som gjelder når man skal lage til noe slikt. For å komme til tankens topp må jeg uansett ut med intriøret på styrbord side, så da venter jeg til høsten/våren med dette. Det er ikke noe som haster med å ødelegge en halvveis sesong pga. problemer som kan oppstå. Måten jeg kommer til å gjøre dette på er å lage et hull til tapping av tanken. Dette lages i ett av hjørnene i bakre del av tanken. Der vil jeg montere et eget stigrør (ala det som brukes til feks. dieselvarmere) som går helt ned i tankens bunn med kun 2-3 mm. avstand. Utenfor tanken vil jeg bruke ei 12 v. pumpe som vil suge ut. Siden tanken min ligger under dørken så monterer jeg ingen inspeksjonsluke. Jeg må uansett ut med interiør og dørk for å komme til denne så da er det like greit å bruke mannlokket om jeg skulle trenge å komme ned i tanken. Selv om jeg må ut med interiøret og dørken. Takker for alle svar, tips og råd. De har vært nyttige. Denne tråden har blitt meget detaljert rundt "how to do it". Derfor håper jeg at denne tråden kan bli til hjelp for andre senere med samme problem. Jeg har i hvertfall blitt mange gode råd og erfaringer rikere. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.