Jump to content

Borre hull i dieseltanken for å montere drenering/tappekran.


Leon KAD502

Recommended Posts

Jeg har innstøpte aluminiumstanker på min Skarpnes30. Jeg savner ei tappekran/dreneringskran. Orker ikke tanken på å åpne dørken igjen for å komme til manlokket og åpne dette mtp. å rengjøre tanken etter å ha borret hull i tanken. Sett bakfra er planen min å borre et hull i bakveggen på tanken i nedre venstre hjørnet ca. 2 - 3 mm. overbunnen og like mange mm. fra sideveggen på tanken. Deretter vil jeg la tanken tappes for diesel (5-10 liter) også gjenge opp hullet så jeg kan montere ei kulekran med pakninger og tetninger som må til. Er det å anbefale tappeplugg kanskje?

Så til problemet/spørsmålet: Ved å borre et hull i tanken vil det jo bli noe alu rusk igjen i tanken selv om det meste vil havne på yttersiden. Tenker også at mesteparten, og kanskje alt vil følge med ut når jeg tapper tanken første gang. Feks. når jeg har borret hullet. Hva tenker dere om dette? Er det risikabelt? Så klart

 

De største bitene vil aldri komme opp igjenom stigrøret, og jeg har både vannutskiller, filter i fødepumpe og to dieselfiltere. I utgangen (ikke inngangen nede i ranken) utenfor tanken sitter det også et lite filter ca. 5 cm. inn på slangen mener jeg. Er dette en god måte å gjøre det på om ikke tanken er å få åpnet? Er det noen som har forslag å komme med så takker jeg for det.

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post

Jeg hadde ikke likt en slik løsning, 3mm aluminium er ikke noe som man gjenger og monterer ei kran i.

 

Skal du gjøre dette børydu gjøre det ordentlig.

Dvs. Montere en ansats med mutter på innsiden, og skru kranen i den.

D kan du skifte kran senere uten å kjøpe komme til fra innsiden

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Ser den nomen. Hva tror dere om å lage ett innspeksjonshull i akrylglass/pleksiglass i bakkant i tillegg? F.eks. på 15X15 cm. Da ville jeg få muligheten til å sette inn en gjennomgående ansats med mutter på både innside og ytterside. Da ville jeg få montert krana skikkelig/strammet den skikkelig til. For om jeg fester innspeksjonsluka litt høyt opp på tanken, og tetter og limer den med med Tech7 samt skrur den fast med skruer tett i tett (ca 2-3 cm. mellomrom) så vil jeg tro ganske sikkert dette vil bli pottetett samt at jeg får rengjort tanken skikkelig etter borring og åpning av hullet til inspeksjonsluke Hva mener dere andre her på Båtplassen forumet?

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post

Alternativer er å lage et stigerør/sugerør fra toppen som går helt ned i det hjørnet du vil ha, og suge opp fra toppen. Det finnes jo mange varianter til dette, eksempelvis de som kommer med dieselvarmere. De tetter jo greit, selvom jeg aldri ville hatt en slik på siden av tanken.

Link to post

Fest kuleventilen i en tykkere gjenget aluplate som så skrues fast i tanken.

Er hullet til kuleventilen stort nok så går det kanskje å holde muttre fast på innsiden med en finurlig laget nøkkel, istedenfor platesskruer.

+ lim/Tec7.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Alternativer er å lage et stigerør/sugerør fra toppen som går helt ned i det hjørnet du vil ha, og suge opp fra toppen. Det finnes jo mange varianter til dette, eksempelvis de som kommer med dieselvarmere. De tetter jo greit, selvom jeg aldri ville hatt en slik på siden av tanken.

 

Skjønner Nordan Family. En kompis her i havna mente det samme. Men forespeiler meg da at de restene etter boring som ville falle ned i tanken vil bli igjen. Ville kanskje være lurt å bruke en støvsuger samtidig som man borrer?

Min kompis mente at det ikke ville være noe problem med hverken store eller små partikler sa det at alle mine filtere ville ta unna det som ville komme seg opp gjenom stigrøret. Det ville ikke bli noe problem mente han. Selv tror jeg ikke noe av de aluminiums sponene som måtte dette ned i tanken ville være i nærheten av å klare å komme opp i stigrøret. Det har jeg jo vært inne på selv også, men jeg tenker på de små partiklene som ville finne veien via stigrøret og videre inn i systemet. Ikke noe problem mente han. Om så ville skje så ville hvertfall de tyngste legge seg i vannutskiller. Passerer det der vil grovfilteret i fødepumpa stoppe det, og om det også passerer der så stopper det garrantert i ett av de 2 finfilterne før diesel/innsprut pumpa. Så hull i toppen og et rør ned er vel løsningen. Flere som tror det?

 

Så tilbake til innspeksjonsvinduet jeg snakket om tidligere i tråden. Om dere ikke har lest hvordan jeg vil gjøre det så klipper jeg det ut og limer det  inn igjen her:

 

Hva tror dere om å lage ett innspeksjonshull i akrylglass/pleksiglass i bakkant i tillegg? F.eks. på 15X15 cm. Da ville jeg få muligheten til å sette inn en gjennomgående ansats med mutter på både innside og ytterside. Da ville jeg få montert krana skikkelig/strammet den skikkelig til. For om jeg fester innspeksjonsluka litt høyt opp på tanken, og tetter og limer den med med Tech7 samt skrur den fast med skruer tett i tett (ca 2-3 cm. mellomrom) så vil jeg tro ganske sikkert dette vil bli pottetett samt at jeg får rengjort tanken skikkelig etter borring og åpning av hullet til inspeksjonsluke Hva mener dere andre her på Båtplassen forumet?

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post

Fest kuleventilen i en tykkere gjenget aluplate som så skrues fast i tanken.

Er hullet til kuleventilen stort nok så går det kanskje å holde muttre fast på innsiden med en finurlig laget nøkkel, istedenfor platesskruer.

+ lim/Tec7.

 

Alternativer er å lage et stigerør/sugerør fra toppen som går helt ned i det hjørnet du vil ha, og suge opp fra toppen. Det finnes jo mange varianter til dette, eksempelvis de som kommer med dieselvarmere. De tetter jo greit, selvom jeg aldri ville hatt en slik på siden av tanken.

 

Skjønner Nordan Family og teerex. En kompis her i havna mente det samme. Men forespeiler meg da at de restene etter boring som ville falle ned i tanken vil bli igjen. Ville kanskje være lurt å bruke en støvsuger samtidig som man borrer?

Min kompis mente at det ikke ville være noe problem med hverken store eller små partikler sa det at alle mine filtere ville ta unna det som ville komme seg opp gjenom stigrøret. Det ville ikke bli noe problem mente han. Selv tror jeg ikke noe av de aluminiums sponene som måtte dette ned i tanken ville være i nærheten av å klare å komme opp i stigrøret. Det har jeg jo vært inne på selv også, men jeg tenker på de små partiklene som ville finne veien via stigrøret og videre inn i systemet. Ikke noe problem mente han. Om så ville skje så ville hvertfall de tyngste legge seg i vannutskiller. Passerer det der vil grovfilteret i fødepumpa stoppe det, og om det også passerer der så stopper det garrantert i ett av de 2 finfilterne før diesel/innsprut pumpa. Så hull i toppen og et rør ned er vel løsningen. Flere som tror det?

 

Så tilbake til innspeksjonsvinduet jeg snakket om tidligere i tråden. Om dere ikke har lest hvordan jeg vil gjøre det så klipper jeg det ut og limer det  inn igjen her:

 

Hva tror dere om å lage ett innspeksjonshull i akrylglass/pleksiglass i bakkant i tillegg? F.eks. på 15X15 cm. Da ville jeg få muligheten til å sette inn en gjennomgående ansats med mutter på både innside og ytterside. Da ville jeg få montert krana skikkelig/strammet den skikkelig til. For om jeg fester innspeksjonsluka litt høyt opp på tanken, og tetter og limer den med med Tech7 samt skrur den fast med skruer tett i tett (ca 2-3 cm. mellomrom) så vil jeg tro ganske sikkert dette vil bli pottetett samt at jeg får rengjort tanken skikkelig etter borring og åpning av hullet til inspeksjonsluke Hva mener dere andre her på Båtplassen forumet?

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post

Det meste av boresponet kommer jo ut mens man borer, og man kan evt. ha litt fett på boret så fester sponet seg til boret.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Inspeksjonsluke der ville ikke jeg gjort - men det er vel en tråd her om noen andre som gjorde det for litt siden. Mange mulige lekkasjepunkter. Du skal jo redusere et problem, men du tilfører jo samtidig en del risiko. Vet ikke om Tec7 er dieselbestandig, men Sikafleks er det ikke.

 

Savner selv avtappingskran, men jeg har valgt kjemikalier i dieselen i stedet for å borre hull i tanken. Delte meninger om min løsning også - men vann på tanken tror jeg ikke at jeg har.

Link to post

Jeg har gått igjennom mange av de rådene jeg har fått her på BP nå og flere eldre innlegg, og jeg har kommet til en konklusjon. Det blir hverken hull til drenering eller inspeksjonsluke i sideplate eller i bakplate på tanken.
Det blir laget hull i toppen av tanken. Skjønner det at det er pga. at man skal unngå snareste vegen til lekasje pga. stress rundt hullene da det er større sansynlighet for at de vil ligge under drivstoff i mer permanent tid enn

om man lager hullene i toppen. Da vil tetningene bli utsatt for mindre stress og faren for lekasje større, uansett om man  lager hullene langt oppe eller nede på side/bakplate på tanken. Så det er topplata som gjelder når man skal lage til noe slikt.

For å komme til tankens topp må jeg uansett ut med intriøret på styrbord side, så da venter jeg til høsten/våren med dette. Det er ikke noe som haster med å ødelegge en halvveis sesong pga. problemer som kan oppstå.

 

Måten jeg kommer til å gjøre dette på er å lage et hull til tapping av tanken. Dette lages i ett av hjørnene  i bakre del av tanken. Der vil jeg montere et eget stigrør (ala det som brukes til feks. dieselvarmere) som går helt ned i

tankens bunn med kun 2-3 mm. avstand. Utenfor tanken vil jeg bruke ei 12 v. pumpe som vil suge ut. Siden tanken min ligger under dørken så monterer jeg ingen inspeksjonsluke. Jeg må uansett ut med interiør og dørk for

å komme til denne så da er det like greit å bruke mannlokket om jeg skulle trenge å komme ned i tanken. Selv om jeg må ut med interiøret og dørken.

 

Takker for alle svar, tips og råd. De har vært nyttige. Denne tråden har blitt meget detaljert rundt "how to do it". Derfor håper jeg at denne tråden kan bli til hjelp for andre senere med samme problem.

Jeg har i hvertfall blitt mange gode råd og erfaringer rikere.

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...