Doffen01 Startet 2.Juli.2015 Del på Facebook Startet 2.Juli.2015 Har en FM-motor s.22 og på denne er det montert en Solex forgasser. I metallet på forgasseren er det preget inn div. tall og bokstaver. Det står 20A1589. (de to siste tallene er noe utydelige men jeg tror det er 89) Så står det "SOLEX" Under der står det F26NV Den tidligere eieren av båten tok forgasseren ut i fjor og overhalte den. Da jeg kjøpte båten var forgasseren med - men ikke montert. Har nå montert den men det er en liten lekkasje av bensin rett i området ved der bensinrøret går inn i forgasseren. Vil tro dette har noe med justeringer å gjøre. Noen som vet hvordan justeringer av bl.a. tomgangsskru foregår? Hvordan er det best å få justert tomgangen på motoren? Det skal vel være en kombinasjon av bensintilførsel og luft? hvordan kontrolleres og justeres dette? Flottørkammeret er festet til overdelen av forgasseren som igjen er festet til manifoil. Skal det være noen pakning mellom flottørkammeret og overdelen? Tar imot all informasjon dere sitter med når det gjelder denne forgasseren. Kanskje noen av dere også sitter med brosjyrer/bruksanvisninger om denne forgasseren eller kjenner til lenker til internettsider som har denne type informasjon om forgasseren? Takknemlig for all mulig informasjon Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Solex Forgasser hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Juli.2015 Del på Facebook Svart 2.Juli.2015 Solex ble regnet for å være svært gode forgassere og siden de var sortlakkert kalte vi dem ofte "Svarteper", men det er kanskje ikke politisk korrekt nå til dags Hvis lekkasjen er det hvor bensinrøret går inn i forgasseren så vil jeg gjette på at klemhylsen ikke er helt som den skal være. Det kan også være at røret er litt skadet/klemt slik at den koniske hylsen ikke tetter som den skal. Som en nødløsning har jeg av og til lagt noen runder med loddetinn rundt røret, før montering av mutteren. Ja, der pleier å være en papirpakning mellom øvre og nedre del av forgasseren. Hvis den mangler bør du nok forsøke å få tak i en, eller eventuelt lage den selv med nennsom hånd og en ganske liten kulehammer.Det ville sikkert være lurt om du tok noen bilder av forgasseren og la ut her. Mange av oss "gamlingene" kjenner til disse, uten å kunne identifisere dem helt ut fra et typenummer. Den viktigste justeringsskrune vil være "nåla", den bestemmer blandingsforholdet og du finner den som en skrue med stort, seratert hode. Skru den gjerne helt ut for å se at den ser OK ut, den skal være spiss og glatt fremme. Når denne skruen settes tilbake er det et godt utgangspunkt å skru den inn til bunns og deretter ca 3 1/2 tørn ut. Fra denne posisjonen kan du justere LITT frem og tilbake. Du får magrere blanding med å skru den inn og fetere med å skru den litt ut.Som sagt: legg ut et bilde, så får du sikkert mer og bedre hjelp. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Doffen01 Svart 3.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 Det ville sikkert være lurt om du tok noen bilder av forgasseren og la ut her. Mange av oss "gamlingene" kjenner til disse, uten å kunne identifisere dem helt ut fra et typenummer. Som sagt: legg ut et bilde, så får du sikkert mer og bedre hjelp. Ok - skal få knipset noen bilder og få de lagt ut her - Sitér dette innlegget Link to post
Doffen01 Svart 3.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 Javel - da klarte jeg visstnok å få lastet ned noen bilder. Det jeg spesielt lurte på var om det skal være noen pakning mellom oversiden av forgasseren (bilde 1) og til den øverste delen av forgasseren som er koblet mot manifoil. Jeg lurte også på justeringsskrue - tomgang - Kan det stemme at det er den skruen man ser til venstre på bilde 4? Bensinrøret kommer inn på oversiden av det jeg antar er justeringsskrue for tomgangskjøring - vist på bilde 1. Som tidligere opplyst er det en liten bensinlekkasje der - Kan det komme av at det for tiden ikke er noen pakning slik jeg spør om over ? https://baatplassen.no/bildearkiv/59/59595/1435911558.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/59/59595/003_forgasser_fra_side_to.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/59/59595/004_forgasser__fra_oversiden.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Doffen01 Svart 3.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 Her er samme forgasser - sett undentil.Den skruen man ser til venstre antar jeg er justeringsskruen for tomgangskjøring?Den skruen man ser nederst antar jeg er skrue for drenering. Antar den til enhver tid skal være helt gjenskrudd.Nederst til høyre ser man festeskruen for choke/gass?Noen som kan verifisere dette for meg? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 Her er reservedelskatalogen for Albin motorer. De benytter samme forgasser. På side 19 er hver del og skrue mv listet opp. http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/O11_O21_res_swe_eng.pdf Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Cato Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 Her er samme forgasser - sett undentil.Antar at dette er dysa for max, ikke tomgang. Finjusteres under gange (maks fart) skru inn til turtallet begynner å synke, deretter litt tilbake Sitér dette innlegget Link to post
Doffen01 Svart 3.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 Midt i forgasseren på dette bildet ser man 2 "skruer" (det ser i hvert fall ut som skruer) Er dette noe som skal skrus på som justerer forgasseren på en eller annen måte? https://baatplassen.no/bildearkiv/59/59595/001_forgasser_fra_oversiden.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Treskolars Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 De to "skruene" er dyser, de må du sjekke at de ikke er tette og så skrur du de til. De skal ikke justeres.Bensinskruen(fullfartdysa) skrur du 1,5 tørn ut og gir gass. Du hører på motoren om du må åpne eller stenge. Deretter tar du lufteskruen(tomgangsdysa, er den med fjær på helt oppe) Den skal også 1,5 tørn ut men nå skal motoren gå på tomgang. Du lytter deg til en fin tomgang.Poseidon, har Solex vært svart? Trodde det var Zenithen jeg. Doffen, du er heldig som har Solex, men pass godt på den for du får ikke deler til den. Mulig at FM har pakning, sjøl om jeg tviler på det. Men den banker du ut sjøl Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 Noen som har link til fremgangsmåten for å banke ut slike pakninger? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Poseidon Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 .....Poseidon, har Solex vært svart? Trodde det var Zenithen jeg. .... Der har du selvfølgelig rett, det var jeg som blingset i farten. Det begynner å bli ganske mange år siden jeg skrudde forgassere Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Doffen01 Svart 4.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Mulig at FM har pakning, sjøl om jeg tviler på det. Men den banker du ut sjøl Har sjekket med FM i Fredrikstad og de har faktisk pakning til denne- hurra Vil også bare "slå fast" at min Solex ikke er svart - hehehe Sitér dette innlegget Link to post
Doffen01 Svart 4.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2015 Noen som har link til fremgangsmåten for å banke ut slike pakninger? Nå er ikke jeg - som kjent - noen ekspert på motorer etc - men har lært meg å lage/banke egne pakninger. Pakningsstoff får du kjøpt på Biltema f.eks. Klipp ut ett passende stor bit av pakningsstoffet som er litt større enn det "emnet" du skal lage pakning til. Legg så pakningsstoffet over "emnet" og bruk en liten kulehammer. Slå lett på pakningsstoffet og du vil se at pakningsstoffet "former" seg til "emnet". Sørg for at pakningsstoffet ligger godt nedpå "emnet". Når du har banket nok vil du kunne "rive" bort overflødig pakningsstoff - det kan hende du må "hjelpe" til litt med en saks/kniv men følger du denne fremgangsmåten vil du tilslutt få en perfekt tilpasset pakning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.