Jump to content

Efoy brenselcelle, erfaringer?

catano

Recommended Posts

Hei.
Det er gjerne ikke så mye å skrive om, men brukererfaringer kan være kjekt det.
Sommeren i fjor var min første med Eføy
Var å sjekket spenning på mine batterier nå som viste 12,78 etter å ha ligget i utehavn siden mandag.
Ladet nettbrett, pc opp til flere ganger.
Sett på tv flere timer i døgnet, bruker lys der og når det trengst.
Elektriske toaletter, og laget masse kaffe via inverter og kaffetrakter.
Hatt på vannvarmeren for oppvaskevann og dusjing flere ganger, kjørt disel luftvarmer litt hver kveld, så forbruk er det masse av.
I dagtidlig slo jeg den av ca kl 10 for da var det fult.

I år setter jeg på Efoyen manuelt straks jeg ser forbruker er på 30 40 amp/t uavhengig av volt så får den jobbe utover dagen natten sammen med det forbruket som er, og batteriene er fulle om morgenen.
I fjor lot jeg den først starte da spenningen var nede på 12,4 ca men da slet jeg mer med å fylle opp batteriene og tror årets bruk er bedre.

Hva erfare dere andre om dette ?????
Mvh
Catano

Kommentar fra moderator: Tittel er redigert

Mvh

catano

Så trist emne tittelen ble bytte, for den var ment som lesing for alle også de som pr dag ikke har eller tror på dette. Slik emneteksten er nå er dette bare en tråd for de som allerede har Efoy.

Mvh
Catano

Kommentar fra moderator: Beklager, slik jeg oppfatter emnet er det for å få andres erfaringer med Efoy.
Den opprinnelige emnetittelen, "For oss som har Efoy og de som blir misunnelig", kan provosere og skape unødvendig krangling.
Om man er uenig i moderasjon så ta det opp i Generelt så skal jeg forklare bakgrunnen og rette opp eventuelle misforståelser fra min side. :thumbsup:

Mvh

catano

Ja, da hiver jeg meg rett på misunnelses kritikken: Flott at andre deler erfaring med Efoy, er selv svært skeptisk til lagring av Metanol i fritids båt, spesielt med tanke på lekkasje og ekstremt brannfarlig.... Selv har jeg 268 AGM ah batteri kapasitet tilgjengelig. 28 fotingen min har 16 led spotter og lys, varme, tv, god 40 L varmtvannstank hvor tempen blir 96 grader etter motor er kjørt og holder faktisk varmen etter to døgn, til tross for kort ferie dusj og lett hytte oppvask. Selv har jeg ingen problem med strøm i båt, selv om kjøleskapet går 24 timer i døgnet, og lunkne øl, blir sirkulert i kjøleskap for kald forfriskning, ettersom dette er fersk vare. Nå har jeg hatt disse AGM batterien i 6 år, og de har levert supert inntil nå. Dersom det blir litt slapt, starter jeg yanmaren, som et utstyt med 150ah dynamo, og dobbel eksos demping i serie, så eksos fremstår som lydløs på tomgang. Øvrig har eier ekstra støy isolering rundt motor, så tomgangs støy er minimal. Forøvrig, levde batterier som ble levert med båt kun 1 år, og disse var ubruklige, så det er forskjell på batterier. Kaffen kokes på gass, musikk spares det ikke på, og eføyen har jeg ikke plass til, selv om jeg handler det jeg kan få tak i til båt..

Kjekt at folk deler erfaring med Eføy,. Er nok en fin måte produsere strøm på, og ikkke minst, det er rolig for nabo båter. Dette er jo en tråd for erfaringmed eføy, og jeg deler min erfaring ute. Eføy.!

God sommmer

Våknet nå til 13,2v på batteriene :)

Første året med efoy, men har gått ca 350t

Og det beste er at jeg alltid har strøm:)

Catano: jeg har i hovedsak startet den selv når jeg har sett høyt forbruk, men den er innstilt på start 12,4v og av på 13,9 v mener jeg.

Føler jeg begynner å få kontroll på hvordan jeg skal bruke den nå, isllefall til en viss grad :)

Bare god ord og si så langt iallefall:)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

En positiv ting med efoyen for min del er at den reddet batteribanken min tidligere i år.

Vi stresset og la til 16 mai på kvelden sure unger og kjerring, og hjem fornog finne frem til 17 mai.

Hastet og fortøyde, satt i landstrøm og forlot båten i hu og hast .

Jeg kom ikke tilbake før etter ca 10 dager!

Og da gikk efoy for fullt!

Hadde 13v men den hadde gått i ca 180timer.

Da jeg plugget i landstrømkabelen så stod den ikke ordentlig i på båten, dermed stod begge kjøleskapene på, og glemte og slå av defroster så den stod på kontinuerlig 4a trekk.

Så efoyen berget da banken og plutselig ble efoyen 10.000kr billigere.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Efoy'en har reddet vår evne til å ligge i uthavner i denne delen av sommerferien siden forbruksbanken har fått en knekk i vinter da hovedsikringen gikk på opplagsplassen. Det har batteriene tydeligvis ikke tålt og volt synker til 12.2 volt etter kun ca 80 A/H forbruk (målt med null belastning). Blir nok noen nye i løpet av sommeren..

Efoy'en rusler og går og gir oss fulladede batterier hver morgen med vanlige forbrukere gående.

Vi har den mellomstore efoy 140. Den lader i øyeblikket med 5,6 amp..

Vedr. brannfaren ser jeg ikke det store problemet med det heller siden metanolen er i kanner med en tilkobling tilpasset korken som sitter på slangen til efoy'en.

Lett å ta med til neste båt er den..

Billig er den ikke...

Men alt i alt:

Varm anbefaling herfra!

• 1 år senere...

Jeg har Efoy 80 som er den minste, og jeg er kjempefornøyd!  Uten lyd og uten omtanke for strøm ombord har jeg nå alltid strøm. 38 fot, 3x115 ah blybatteri av rimelig type, og normalt forbruk med stereo,  tv, lys, dieselvarmer og ett stort kjøleskap. Tidligere holdt det et døgn før vi måtte være obs, på to døgn var melka varm om morgenen.... Nå er det alltid strøm og jeg tenker aldri på om jeg har nok. Bruker rundt 300 timer pr år, 100 timer på motor, rundt 5 liter etanol pr sesong. Anbefales! 

• 11 måneder senere...

Hei båtvenner.

Har hatt en Eføy 210 i vel 4 år nå. Jeg mente den gav i overkant av 8 amp den første tiden. Men det siste året så har den ligget rett i overkant av 6 amp. Er det noen som vet hvorfor effekten reduseres? Jeg har 2x 185 ah blysyre batterier, men det skulle vel ikke ha noen betydning vel?

"Sistemann tar med flagget"

Har en efoy 80, speller ny i esken, men er blitt litt skeptisk til å ha alkohol i motorrommet. Det er eneste stedet jeg kan ha den.

Tester solcellepanel når vi er i uthavn og det ser ut til å fungere fint.

Vurderer å selge eføyen.

Hvor i båten har dere andre montert Efoyen?

Hilsen

Lurvetass

• 1 år senere...

Var vel ikke alle mulige meninger om hvordan økonomi hit og dit jeg mente når jeg stilte spørsmålet.

Har nå 800 timer på displayet, og er nede i 4 amp i lading på en Eføy 210. Dette er så dårlig, og får ikke hjelp av forhandler eller importør (Maritim), så jeg må fraråde på det sterkeste å gå til anskaffelse av disse apparatene. Har også fått avverget at flere bekjente har gått til anskaffelse av Eføy.

Må kunne forvente en mye bedre oppfølging av forhandler/importør når man går til anskaffelse av et apparat til Kr 50.000.-

Eføy.jpg

"Sistemann tar med flagget"

• 2 måneder senere...
  • 9 måneder senere...
  • 5 uker senere...

Kom over er  210 til salg på finn. Men etter litt lesing er vel dette den dyreste strøm som er mulig skaffe?

Eller der det ting ikke jeg forstår? Om en regner varighet på 3000 timer som er meget reelt.

Med drivstoff og innkjøp gir dette en kw prisen på 270 kroner. Da er ikke synkende effekt tatt i betraktning.

Er det altså noen som har en tanke at dette er ok, eller har jeg misset noe?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...