Seilerslask Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Bedre å gå for mer solceller eller et lite Honda-aggregat enn det rakkelet der... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 TeltStang skrev for 12 timer siden: Med drivstoff og innkjøp gir dette en kw prisen på 270 kroner. Da er ikke synkende effekt tatt i betraktning. Er det altså noen som har en tanke at dette er ok, eller har jeg misset noe? Ja, regnestykket taler vel for seg selv...glemme sak ... solcelle eller generator....eller begge deler...😉 Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 TeltStang skrev for 13 timer siden: Kom over er 210 til salg på finn. Men etter litt lesing er vel dette den dyreste strøm som er mulig skaffe? Eller der det ting ikke jeg forstår? Om en regner varighet på 3000 timer som er meget reelt. Med drivstoff og innkjøp gir dette en kw prisen på 270 kroner. Da er ikke synkende effekt tatt i betraktning. Er det altså noen som har en tanke at dette er ok, eller har jeg misset noe? Klart det finnes billigere strøm. Poenget skulle vel være at du lader når du vil, også om natta så lenge du har sprit, og det kan du ha ganske mye med deg av. Det bråker heller ikke, så man kan sove godt. Kan godt se en nytteverdi av det på en lang overfart hvor det ikke er noen garanti for sol f.eks. Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Bitteliten Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 (redigert) En efoy lader altfor lite til å fungere på langtur. Båten vår drar 12-15 ah under seil, mens en efoy på det meste laader 7-8 amp. Derfor ble vår solgt og vi satt inn dieselgenerator Redigert 18.April.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
riskyrasmussen Svart 18.April.2021 Del på Facebook Svart 18.April.2021 Vi har en 210 ombord i en finnmaster Pilot 8. Ikke plass eller lyst på aggregat om bord, og ikke kommet så langt som å montere solceller (enda). Det gjør det veldig bekymringsløst å være i uthavn noen dager i alle fall, selv om det er kostbart. Ikke gratis med drivstoff heller 😂 Sitér dette innlegget Link to post
TeltStang Svart 20.April.2021 Del på Facebook Svart 20.April.2021 Om en bytter fra agm til litium på en 300ah batteribank, har mann økt reel kapasitet med 150ah. Forundrer meg ikke om dem som har efoy fremdeles kjører bly batteri. Men fint at noen ikke tenker, bare kjøper. Sitér dette innlegget Link to post
haig Svart 20.April.2021 Del på Facebook Svart 20.April.2021 Var installert minste Efoy i båten jeg kjøpte i fjor, funker til mitt formål og har ikke noe negativt å si om den løsningen. Står på bestandig (kutter ut når man er tilkoblet land strøm/eller du har nok strøm) Virker alltid uavhengig av sol eller regn, og en 10 liter varer hele sesongen så det er andre driftsutgifter som er vesentlig høyere med båt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.