Jump to content

ALT kan tydeligvis ikke kjøpes for penger?


Helge

Recommended Posts

Jeg har en moderne Suzuki firetakt påhengsmotor (115 Hk) der en kan koble til PC/programvare og lese av det meste av motordata. Totalt driftstid, hvor stor del av tiden motoren har gått på de ulike turtallsområder, eventuelle signalfeil fra ulike elektriske komponenter/sensorer etc etc.

 

Men når jeg spør forhandler og importør om det finnes utstyr å få kjøpt for en vanlig båteier for å lese av i alle fall total driftstid/gangtid og gjerne turtallsinformasjon er svaret NEI  :smiley:. I stedet må jeg kjøpe et gammeldags tikkende urverk å koble på tenningen for kun å få  gangtid. Forhandleren selv innrømmer at en faktisk fra førerplass kan høre tikkingen fra det "litt støyende urverket" når dene stillegående motoren går på tomgang/lave turtall.

 

Men om jeg bare legger mange nok tusenlapper på bordet for adapter til PC og PC-programvaren som forhandleren/serviceverkstedet benytter da.....? Da kan jeg jo lese av alt det jeg ønsker og mere til....... NEI...... mange tusen......?  :confused: NEI - ikke til salgs uansett pris  :nono: fikk jeg høre.

 

Mulig jeg er sær, men jeg ble skuffet! Hadde ønsket meg et eller annen elektronisk instument ved førerplass der jeg kunne lese av enkelte motordata. Finnes slikt for andre motorer enn Suzuki?

Link to post
Share on other sites

Er desverre slik. Jeg prøvde og få tak i verkstedhåndbok til en bil. Og den lokale forhandleren skulle bestille den til meg. Etter noen måneder, fikk jeg beskjed om at den ikke var og oppdrive, hverken hos importør eller fabrikk.  Så jeg prøvde noen andre kanaler, og etter 14 dager hadde jeg den.  Så da kan jeg jo tenke meg hvorfor forhandleren ikke kunne, eller rettere sagt, ikke ville skaffe meg den.

 

KaF

Link to post
Share on other sites

Nei, dette er vel et velkjent problem i mange sammenhenger, de ønsker at kun sine verksteder skal kunne utføre dette.

Det man må satse på er at en med de rette kunnskaper og pågangsmot kjøper en slik motor, lager et program og legger det ut på nettet.

Evnt. hvis volumet er stort nok, at det kommer en kommersiell 3-part løsning.

 

Har en bil med injction det det finnes en mengde tilgjengelig på nettet, både gratis og profesjonelle data-loggere.

Ja, folk har endog "reverse-engineer" 'ed hele computeren så man kan laste ned tegninger.

Link to post
Share on other sites

Jada, jeg kan få kjøpt "3-part utviklet" feilkodeleser fra Polen til motoren i min franske bil jeg også.

 

Men her til båtmotoren ber jeg ikke primært om å få lese av alle mulige servicekoder etc  og jeg er ikke interessert i å kunne stjele levebrødet til servicefolka. Jeg ønsker bare å få se driftstid og gjerne turtallsinformasjonen i driftstiden........ Flott om jeg hadde fått tilgang til all avlesning gjennom service-programmet, men det er ikke det viktigste. Men de VIL....... tydeligvis ikke hjelpe til med den mest "basic" informasjonen engang  :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...