Jump to content

Noen som kjenner denne Trawleren?


bare lek(k)er

Recommended Posts

bilde

 

bilde

 

Er sjelden/aldri jeg bryr meg om hva andre gjør på sjøen. Men synes dette var i overkant ubetenksont/arrogant. Og når han i tillegg måkte forbi oss i 12-14 knop på 20 meters avstand midt i Tønsberg fjorden i går. Lurer jeg på hva det er med enkelte.

Kommentar fra moderator: Båten på bildene er anonymisert
Link to post

Ligger midt mellom land og badebøyene v/Ravnøy. Forbikjøringen skjedde mellom Skjersnes og Furuodden. Vi lå godt til styrbord i leia, alikevel presset han seg forbi på styrbord side med maks 20 m avstand. Rakk bare delvis å svinge mot bølgene. Ikke morsomt med kaffekopper og unge deisende rundt

Link to post

Er nok sneket seg inn en feil i innlegget ditt bare lek(k)er for det ser mere ut som du skulle skrevet

<måkte forbi oss i 1.2-1.4 knop på 20 meters avstand midt i Tønsberg fjorden i går>
for det er nærmere fakta som bildet viser ...makan til vas ...må være sola som spiller deg et puss :thumbsdown:

Og ikke nok med det så henger du ut en uskyldig trejepersom fyyy

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Det er 5 knop i hele området nærmere land enn 100 meter, dog er hele kanalen forbi Brunstad 350-400 meter på det smaleste, selv ved Verjø, slik at midt i leia er det faktisk 30 knop helt inn til femknopsonen i Tønsberg, en fart den båten aldri kommer opp i.

 

Nå er det vanskelig for oss å se hvor båten er innenfor badebøyene, men det er selvfølgelig ikke tillatt. Samtidig er badebøyer noe lemfeldig utplassert i den fjorden, bland annet rundt hele bryggen på Gåsø, som vi kanskje ser baksiden av på bildene, og egentlig er det ikke lov å kjøre inn til noen av bryggene på øyene, eller fortøye der, dersom man ikke kjører inn forbi badebøyene.

Link to post

Ikke gjør dere vanskelig gutta:( bildet er fra i ettermiddag når han lå langt innenfor badebøyene. Jeg rakk selvsagt ikke å ta bilder i går. Var nok med å svinge og hyle til guttungen at han skulle holde seg fast. Vi lå på 2200 omdreininger fart 5,5 knop og om han holdt 10.9 eller 13 knop er selvsagt ikke tema, men at han kjørte så nærme at vi ikke rakk å svinge mer enn delvis mot bølgene. Kanskje dette bildet er tydeligere. Selv med ølbriller?
bilde

 

Kommentar fra moderator: Bildet er anonymisert.
 
Link to post

Det der skjer da hele tiden! Blir du forbikjørt så nære at du ikke rekker å styre mot bølgene så sving andre veien sik at du tar en liten runde, da får du god tid til å møte hekkbølgene. Tok den øvelsen senest i dag da jeg ble forbikjørt av en slepebåt på 30 m avstand. Det fungerer veldig bra.

Link to post

Kunne du ikke heller bare snakke med føreren av båten istedet for å ta det her?

"Gadd ikke" svømme bort. 2 kajakk padlere var bortom. Litt for langt unna til å rope. Tar "aldri" (dette er første gang) sånt p forum eller andre steder, foretrekker å ta det direkte, men i dette tilfellet med 2 ugreie episoder med samme båt på 2 dager. ...

 

Kommentar fra moderator: Identifiserbare bilder med en slik vinkling kan ikke legges ut på BP.

Ref. når nettaviser har artikler med bilder/video av uansvarlig bilkjøring, de er alltid anonymisert.

Link to post

Att: Moderator. Den er grei; ) Skjønner det. Forøvrig var det ikke med hensikt å henge ut noen, var mtp om noen kjente vedkommende å kunne "gi et lite hint om kutyme", men ser at det kan oppfattes som "uthenging" Beklager det!

Forøvrig har den ene av de 2 badebøyene slitt seg i nordavinden i natt, og er i siget sørover ;)

 

bilde

bilde

Link to post

Det der skjer da hele tiden! Blir du forbikjørt så nære at du ikke rekker å styre mot bølgene så sving andre veien sik at du tar en liten runde, da får du god tid til å møte hekkbølgene. Tok den øvelsen senest i dag da jeg ble forbikjørt av en slepebåt på 30 m avstand. Det fungerer veldig bra.

Ja dessverre skjer det ofte. Hadde sikkert 10-15 episoder på vår vei ned mot tjøme hvor vi ble tatt igjen og passert med så liten avstand at vi nesten ble truffet av selve hekkbølgen. Pleier å svinge bort i ca 45 graders vinkel fra bølgene rett før de treffer og sakke ned så man ikke kommer for langt ut av sporet.

 

Virker nesten som båten vår er magnetisk. Flere av disse episodene var midtfjords hvor man ser de kommer i en fin bue inn mot oss og dreier bort tilbake til opprinnelig spor etter passering. Nesten komisk ;-)

 

Så faktisk en Trawler som kjørte hardt i går og dro opp mye sjø, men det var på andre siden av tjøme.

Skrogformen på den over minner mye om vår Trawler, og de møter typisk "veggen" på ca 6,5 knop i den størelsen. Før det lager de lite sjø og drar lite fuel.

Så, ved en økning på bare 1-1,5 knop dobles forbruk og bølgehøyde. Økes det ytterligere en knop/ halvannen til blir det en ny dobling.

 

I plan kommer den aldri og vår bruker alle hestene i Cumminsen på å lage sjø i 10 knop, noe som vil si rett under 50 liter i timen. På rett under 7 kn går det 6,5-7,5 L/t, så skjønner derfor ikke poenget med med å øke forbruk (og hekksjø) så dramatisk uten nevneverdig gevinst i fart.

Antagelig har de ikke forbruksmåler...

Mvh. SAP

Link to post

 

Virker nesten som båten vår er magnetisk. Flere av disse episodene var midtfjords hvor man ser de kommer i en fin bue inn mot oss og dreier bort tilbake til opprinnelig spor etter passering. Nesten komisk ;-)

 

.

:) Tror vi sliter med det samme magnetfeltet. Har vært opp og ned norske og svenske kysten hvert år, de siste 30 årene. Samme greia mange ggr hvert år:( Men han her kjørte xtra nærme.

Link to post

I plan kommer den aldri og vår bruker alle hestene i Cumminsen på å lage sjø i 10 knop, noe som vil si rett under 50 liter i timen. På rett under 7 kn går det 6,5-7,5 L/t, så skjønner derfor ikke poenget med med å øke forbruk (og hekksjø) så dramatisk uten nevneverdig gevinst i fart.

Antagelig har de ikke forbruksmåler...

 

 

Forbruksmåer er en fin ting. Jeg fikk meg en god overraskelse når jeg koblet Suzukien på forige båten min til kartplotteren slik at jeg kunne lese av forbruksdata der. Når jeg lå i rolig putrefart på ca 4 knop så brukte den litt over halvliteren per nautisk mil. Ga jeg på bare littegranne opp til 5,5-6 knop så lå forbruket på rundt 1,3-1,4 liter per nautisk mil, mer enn hva den brukte i 27 knop!

Jeg ligger innerst i Sandvika med Biamen nå, og der er det jo ett stykke med 5-knop-sone før man kommer ut i fjorden og får fri fart. Jeg ser mange som kjører relativt små båter (18-22 fot ca) mer eller mindre i halvplan i 6-7 knop i dette området. Jeg tviler på at de er helt klar over hva det gjør med forbruket.

 

Det var en liten digresjon. Tilbake til saken: Det virker som om det er en del folk ute på bølgene blå som tror at en båt kan kjøres omtrent som en bil. Det er ikke helt uvanlig å bli passert med så liten avstand at man kan se hvilket merke solbriller "sjåføren" har på huet. Godtroende som jeg er, så tror jeg at de aller fleste som gjør dette ikke er hensynsløse, men rett og slett ikke vet hvor mye sjø de lager bak seg. :nonod:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Tror mange rett og slett ikke vet bedre!

 

Hadde en episode i går, da vi lå fortøyd til brygga i nidelva i Trondheim. Da kommer det en dc på 22-23 fot i 7-8 knop og halvplan opp langs bryggene.. Selv de store båtene lå å ristet og rykket i fortøyningene lenge etterpå. Jeg la merke til at båten hadde plass like ved oss, og bestemte meg for å ta en prat.. Jeg ba vedkommende ta det litt med ro neste gang. Han svarte da at " jeg kjørte da sakte, denne båttypen lager litt bølger".. Jeg sa folk både på land og i båtene ristet oppgitt på huet av kjøringen, og etter litt tid virket det som han skjønte litt mere.. Han mente det var båten som lagde mye sjø, mens jeg påpekte at det ofte var fører sin skyld..;)

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser problemet, men så kan jeg nesten se båtplassen min på noen av bildene også, og ferdes i området nesten hver gang jeg er ute.

 

Det har alltid vært en del grisekjøring i Vestfjorden, og tidligere var det fri fart utenom oppmerkede femknopssoner og var langt verre enn det er nå.

Nå er det altså 30 knops grense i hele fjorden utenom femknopssonene, som er godt merket, og også fem knop nærmere land enn 100 meter.

 

Noen steder, særlig ved Brunstad og rundt øyene utenfor Melsomvik, kan det virke veldig smalt, men det er altså 100-200 meter i midten av de fleste sundene som er 30 knops sone, og der må man nødvendigvis passere ganske nærme for å ikke komme for nære land, altså innenfor 100 meters sonen hvor det er 5 knop.

 

Dette er helt vanlig her, det samme er vannscootere og vannski rundt Gåsø og Gåsøkalven, og da snakker vi virkelig grisekjøring, og det er heller ikke helt unormalt at det kjøres på innsiden av badebøyene som ligger rundt øyene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...