Jump to content

Ny trend med megastore norske flagg?

Lazyjack

Recommended Posts

Jeg var i Strømstad sist helg og etter hvert samlet det seg en del norske større treskøyter longside på sørsiden av bølgebryteren i ytre havn. Felles for dem var at alle hadde norske flagg med størrelse som ville passet bedre på en villastang og det hele så ganske merkelig ut. Noen som kjenner bakgrunnen for fenomenet? Er det et forsøk på å ta Bohuslen tilbake?

Jeg merket også da jeg var i Danmark i fjor sommer at danskene generelt har mye større flagg enn hva vi har - jeg observerte jo også noen flagg som touchet vannflaten, det tar seg ikke ut.

Det finnes noen guider på nett over hvor stort flagget skal være ... bl.a. http://www.flagg.no/flaggshop/maritime-flagg/batflagg.html og http://www.flaggregler.no/flaggregler_norge.html (og de samsvarer) - men ellers finner jeg lite, f.eks. KNS flaggreglement sier ingenting om hvor stort flagget skal være.

På land heter det seg at flagget skal være ca 1/3 av flaggstangen, og det er større enn i våre naboland.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg var nok litt upresis i mitt innlegg men obesrvasjonen min var knyttet til flagging fra mastetopp, enten stormast eller aktermast/mesanmast på de skøytene som hadde to master. Når folk heiser et 1,5-2 meter langt flagg i masta på en 40 fot skøyte så ser det ikke vakkert ut. Når det gjøres i utlandet, i dette tilfellet i Sverige, så tipper det over til å bli vulgært og får tankene over på nasjonalisme.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Store flagg fra mastetoppen mener jeg er vulgært. Det blir mye verre hvis en gjør dette i Sverige. (hvis det er ett bryllyp på kaia i Norge er det kanskje innafor) 

Men den danske tradisjon har jeg litt sansen for, store flagg på hekken som subber vannet.

Nye trender kommer definitivt ikke fra treskøyter, ville aldri fulgt etter en nostalgiker.

Redigert av pacuare (see edit history)

Selve flaggstangen skal vel også være så høy at flaggets nederste punkt er jevnt med eller høyere en takmønet ved vindstille?

Nei... dette avhenger nok mye av hvilket bygg/hus man skal ha flaggstangen ved og ikke minst avstanden til huset! Dette kan kanskje stemme(?) for hytter og vanlige små hus (1 - 2 etasjer), men ikke større bygninger, våningshus, næringsbygg etc. Vi har et ganske stort feriehus på Sunnmøre (3 etasjer og loft) som er 12 meter høyt. Dette kjøpte vi flaggstang til i fjor og snakket da med flere forhandlere/fabrikanter av flaggstenger og fikk tips og råd fra disse om hva som var vanlig og fornuftig. I følge "din regel" måtte vi til det store huset vårt hatt en flaggstang på minimum 18 meter (egentlig mer). Men flere av leverandørene/fabrikantene leverer bare opp til 16 meter (noen kan også levere 18 og 20).

Skulle vi hatt flaggstangen nært huset vårt fikk vi anbefalt 14 eller 16 meter, mens med stangen lengre fra huset kunne vi også velge 12. Dette blir også et kompromiss mht håndterbarhet for å legge ned stangen for vedlikehold mm, frakt etc.

med respekt for det norske flagg, skal det ikke "subbe" ned i vannet, sjøen,. skal heller ikke legges på marken, når en er på land, heller ikke på dekk, det skal så i forhold til størrelsen på båten,

i mine første år til sjøss var vi i Argentina en tur, der var det vaktmann som passet på at det  argentinske flagget

ikke berørte dekk under heising, eller firing, :thumbsup:

Danebrog er verdens eldste nasjonalflagg, så danskene kan på en måte gjøre som de vil. For oss andre synes jeg slik overdreven flaggpraksis er harry. Spesiellt i Sverige og i utlandet forøvrig bør man tone ned slik bajasflagging i respekt for landet man besøker,

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det er helt som Lars H siger, traditionen er at det lige akkurat må røre vandfladen med den nederste split. Jeg syntes det er langt værre med for små flag, bl.a. som man ser i US, hvor det tit er på størrelse med et gæsteflag i Skandinvavien... :lipseal:

bilde

Redigert av pam (see edit history)

Hilsen

Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere prosjekter Prosjekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT

ja, ja - jeg kommer fra Danmark.:glimter: skilsoboats på youtube

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...