Jump to content

Prosjekt: Nidelv 26 og webside


pam

Recommended Posts

Jeg er jo egentlig kendt for at sejle Skilsø, og renovere dem :smash: , og det kan jeg stadig lide, men tiden var kommet for at få noget lidt større - og hurtigere, og jeg tabte hjertet lidt til Nidelv 26.

 

bilde

 

Lige præcis denne her var det muligt at få til en rimelig penge :rolleyes: , men som altid er der mange ting der skal laves, så jeg tænkte at jeg vil starte en ny prosjekt-tråd om netop denne renovering.

Nidelv landede torsdag, og jeg brugte det meste af fredag til at gennemgå den, notere ned og tage notater - og der var mange :smash:

 

Først og fremmest ny kaleche, nye hynder og gardiner, men det er heldigvis ikke noget der ligger på mit bord - men der er meget andet at tage fat på så det bliver ikke kedeligt...

Da vi er langt henne på året, og den skal i vandet i år, kommer det til i første omgang at blive noget koncentreret arbejde for at nå sommerferien.

Alt i alt ser jeg dog frem til et nyt prosjekt med nye udfordringer.... :rolleyes::wink::flag_da:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Hej Bøø, tak for de pæne ord;-) der ligger en standard TMD30 i den, så den skulle kunne holde omkring 12 knob på toppen.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Nåmen det er vel nok tid til en opdatering. Efter at have fået et lille overblik over hvad der skal laves, var det bare at komme i gang :smash:

Som man vist kunne se lidt på de første billeder af Nidelv, så var den noget mat i gelcoaten, fra tidligere prosjekter vidste jeg at det ville kræve en del arbejde at få den op på et ordentligt niveau igen. Det er dog et arbejde der er meget motiverende - resultatet er nemlig direkte proportionalt med indsatsen... :yesnod:

 

bilde

 

Gelcoaten var mere end mat :rolleyes: ...

 

Nåmen der var ikke andet for end at komme i gang, for det er en temmelig hård omgang. Processen består af flere dele, først rubbing, som er et meget let slibemiddel, det tager øverste lag af gelcoaten, dernæst marine-polish, der også indeholder en smule slibemiddel blandet med voks, og til sidst ren vox...

 

bilde

 

Sidste to billeder viser meget godt resultatet. Selvom man bruger polér maskine, så har man ømme arme bagefter... :sweat:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Er der noget jeg ikke er meget for så er det slidt deck-hardware, og jeg er altid nem at overtale til at skifte diverse dele ud med nye pæne skinnende ting i rustfrit...

Nidelv havde brugt alu-dele, men efter mange år på vandet, var de bestemt ikke pæne mere. De var dog ikke parart til at forlade dækket sådan uden kamp. Boltene var mere end rustet og noget der lignede et job på en times tid, blev forvandlet til 3.. :headbang:

Resultatet var jeg dog tilfreds med, og det pyntede at få dem skiftet, og når jeg nu var igang kunne jeg jo lige tage beslagene med til lugerne.

 

bilde

 

Dækslugen havde set bedre dage, og udover at den var slidt, havde noget forsøgt at tætne den... :rolleyes: - der var en vej... :smash:

 

bilde

 

Rammen på det gamle skylight var så mør at den gik i stykker da den blev afmonteret.... :smash::smash:

Nyt skylight indkøbt fra Moonlight, som skulle være i de rette mål, men sådan skulle det selvfølgelig heller ikke være, om det var loftbeklædningen eller noget andet der drillede ved jeg ikke, men der manglede 0,3 cm for at den nye luge kunne gå ned :headbang: Frem med stiksaven...

 

Mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Så er det vist tid til en opdatering. Har arbejdet hårdt på at få cockpittet i orden. Jeg var ikke meget for den massive brug af bejse og lak som fik det hele til at virke meget mørkt og ikke særlig tiltalende sammen med alt det sorte gelcoat. Originalt er alt lavet i lakeret teak, og målet var at få noget af det tilbage, samtidig med at løfte det hele op til et moderne look.

 

bilde

 

Det hele havde et meget "tungt" og kedeligt look, :thumbsdown: så der måtte gøres noget. Til højre ses de meget gamle instrumenter som var monteret.

 

bilde

 

Selvom det måske ikke er helt optimalt med hensyn til refleksion i vinduerne, så måtte der noget hvidt til for at gøre det hele mere venligt og moderne. Den sorte gelcoat ved hele styrepladsen blev efter en nedslibning :sweat: malet hvid. Det krævede 4 lag Hempel, men det lykkedes til sidst at få det dækket på en fornuftig måde.

 

bilde

 

De originale teakpaneler under vinduerne i begge sider, så der skulle skæres nye, samtidig var begge de originale teak-paneler på begge sider af cockpitkarmen blevet bejset og lakeret :headbang: , noget der ikke lige passede ind i det nye design :smash: . De måtte af og slibes ned.

 

Mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Takker for den moralske støtte, den er særdeles værdsat, har mange prosjekter med denne Nidelv, men der er en del tidspres for at vi kan nå at komme på sommerferie i den i år. Så en del kommer til at vente til vinter :sad: Når det nu er sagt, er der mange prosjekter der skal ordnes indenfor de næste 3-4 uger, så fortsat hårdt arbejde venter :sweat:



...fortsat arbejde med cockpittet fra sidste weekend. Jeg er helt sikkert tilhænger af DYI, der hvor det giver mening vel at mærke :smash: Den tidligere ejer var dog stor tilhænger af bejse og lak :rolleyes: hvilket kan være flot - men for meget og for lidt som man siger...

Noget af det der kan ærge, er når massiv teak bejses i stedet for at blive slebet ned :headbang: En ting er når man skal forsøge at rede krydsfinér hvor man ikke kan slibe ret meget før man går igennem - men massiv teak :crazy::headbang:

 

bilde

 

Nye teak-paneler lavet og monteret, og en del af de gamle paneler slebet ned til den rene teak.

 

bilde

 

En af de største udfordringer var at få nedgangslugen til kahytten slebet og renset ned, men det var nødvendigt for at få designet af det renoverede cockpit til at hænge sammen.

Der skulle også monteres nyt stereo, og det oplagte valg blev den velkendte marine radio fra Sony, og en udskiftning af højtalerne der for længst havde udtjent deres værnepligt, med Alpine marine højtalere. monteringen var relativt uden problemer - heldigvis. :yesnod:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Så er det vist tid til en opdatering igen. Der har været travlt og mange prosjekter køres sideløbende for at de kan nå at blive færdige.

et af de store er gulvbelægningen. Jeg har tænkt meget over hvordan og hvorledes det skulle gøres, om det skulle være traditionel teak, eller om man skulle vælge noget andet for at få en lidt nemmere vedligeholdelse.

Valget faldt på "teak på dåse" så at sige. Det engelske firma Dek King fremstiller dæk der til forveksling ligner og føles som teak. I første omgang vil det være nede i kahytterne og på toilettet hvor der var lagt noget ikke særlig pænt gulvtæppe... :lipseal:

bilde

 

Dek King leveres i ruller af en eller tre "stave", jeg har mest brugt den brede udgave og så suppleret op med enkelt strimler hvis der var behov.

Som man kan se er gulvet under det originale tæppe ikke særligt kønt....

 

bilde

 

Det er en relativt nem arbejdsgang, først måles op og laves en skabelon, dernæst limes stavene sammen med kontaktlim, og til sidst monteres dækket i Sikaflex og der lægges vægte på.

En del af renoveringen af kahytten skulle også give den et mere lyst look, så ligesom på Skilsø blev nogle af de nederste paneler malet hvide. :thumbsup:

 

bilde

 

Kahytten og trappen er ved at være færdig her, kanterne er lavet med rigtige teaklister. Der er brugt samme princip på førepladsen. :smash:

Det har været en helt ny verden at arbejde med kunst-teak, og efter at have lavet en del :headbang: i starten er det faktisk gået meget godt med at lægge det.

 

Mere følger... :crazy:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Takker mange gange for støtten, den er jeg meget glad for :yesnod:

 

Der er sket en del siden sidst, og der bliver arbejdet på båden næsten dagligt :sweat: Et af de store problemer har været den tidligere ejers brug af bejse og lak, som før nævnt er det også flot - i begrænsede mængder, og sammen med den sorte farve bliver det hele meget mørkt.

Et af målene har derfor været at slibe de dele der kunne slibes, og hvor det gav mening at slibe, tilbage til den originale teak. Det er hårdt arbejde, og jeg har :lipseal::lipseal::lipseal: ham mange gange :smash:

 

bilde

 

Det er ikke alle steder hvor krydsfinéren kan redes, men nogen steder kan den. Døren til agterkahytten blev strippet, og det - noget ulækre stof der var monteret på klappen fjernet og erstattet af et nyt stykke teak-krysfinér.

 

bilde

 

Jeg forstår ikke at et kvalitetsværft som Nidelv i sin tid monterede dette stof :headbang:

 

bilde

 

Det var nu relativt nemt at rette op på. Trinnet ned til kahytten havde fået et par slag i gelcoaten, og blev forsynet med en ny teakliste, så det hele kom til at se ordentligt ud.

Jeg frygter dog for opgaven med at ombeklæde agterkahytten - den opgave venter i slutningen af næste uge... :sweat::rolleyes:

 

.....mere følger...



Et af de områder der har lidt mest af tidens tand er hele køkken-mondulet, selvom det ikke er så tydeligt på billederne så var begge bordplader meget medtagede, og så bestemt ikke pæne ud - med eller uden bejse og lak, så måtte de væk... :smash:

 

bilde

 

Jeg valgte at bruge en mørk laminatbordplade der minder lidt om sort granit/korian, men som er en del nemmere at arbejde i. Afmontering af styrestole og plader gik nemt, og for en gangs skyld kunne beslagene genbruges.

 

bilde

 

Vaskafløbet skulle selvfølgelig vise sig at være ødelagt, så et nyt måtte bestilles - typisk :smash:

De afskårne sider lukkes med teaklister og en sort fuge rundt kanten skulle sikre at der ikke kommer fugtproblem. Undersiden på pladen over komfuret skal monteres med en rustfri plade eller tilsvarende.

 

bilde

 

Mere følger... :smash:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Ja, så er det vel til til lidt opdatering igen, tingene går stærkt her lige nu på grund af den stramme deadline.

 

Der er blevet taget mål til kaleche, og prøve fitning blev gjort i går, her er et par billeder af det.

Der bruges snor og tape til at finde den rigtige vinkel på bøjlerne.

 

bilde

 

Var en del i tvivl om farven, men valgte den som hedder Toast - passende retro-look :smiley:

 

bilde

 

Glæder mig til at se det færdige resultat... :yesnod:

 

For anden gang i år skulle jeg så til at installere hydraulisk styring, samme mærke som i Skilsø, så nu havde jeg rutinen... troede jeg... :smash:

Udover at skulle genetablere selve styrekonsollen stod der en stor opgave foran.

Den gamle kabel-styring skulle fjernes, det gik ikke uden kamp. det var simpelthen umuligt at få det gamle rat af, og det endte med at det hele måtte skæres fri af instrumentbrættet :headbang:

 

bilde

 

Styrekonsollen lignede nærmest et krater bagefter, men der var ikke så meget at gøre. Selve det at fjerne de gamle styrekabler og tilbehør skulle i princippet også være en smal sag, men det kom til at tage timer.... - sådan er der jo så meget... :rolleyes:

 

Mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Ja, det går jo stærkt lige nu, så her kommer der lidt flere billeder...

 

Afslibning af de originale teak-dele er en hård proces, men det betaler sig i mine øjne... :thumbsup:

 

bilde

 

.... så er det vidre med den hydrauliske styring...

Selve pumpen kan monteres på to måder, enten på på eller forsænket i panelet, pænest er selvfølgelig forsænket hvis muligt, ikke mindst fordi der også skal monteres rat-pilot.

 

bilde

 

Der måtte laves nyt panel til montering af rat-pumpen, det laves i marine-krysfinér med teak. Vi benytter Mavi Mare hydraulik-system som findes i samlede pakker tilpasset bådstørrelser. :thumbsup:

Man bør måske nævne at instruktionsbogen for samling af ratpumpen ikke er den lætteste at læse, så jeg er glad for at det ikke er første gang jeg skal samle sådan et system. :rolleyes:

 

bilde

 

På Nidelv er der god plads til at komme til styretøjet der er placeret under bundpladerne i agterkahyt, og det var faktisk relativt nemt at få monteret stemplet til roret. og få trukket slangerne. Slangerne er kun mærket i den ene ende, blå og rød, af bitter erfaring har jeg lært at det er en god ide at mærke dem op inden montering i begge ender... :smash::smash::smash:

Yderst til højre kan man se hvordan man påfylder hydraulisk olie. Rattet fra den gamle Skilsø kom i brug igen til det her job (havde ikke meget lyst til at sætte det nye på før styringen var klar. Det er i praksis umuligt at undgå spild, så dæk af om nødvendigt... :eek:

 

bilde

 

Nu skulle alt jo ikke gå helt så nemt.... så det lykkedes mig at sætte slangerne modsat på stemplet, godt i gang med at fylde olie på tænkte jeg lige at tjekke om roret fulgte med... - det gjorde det - modsat :headbang::headbang::headbang: Drej rattet mod styrbord og roret gik mod bagbord.. :smash::smash: Skife slanger om, prøve at begrænse spild og så var det ellers igang med at lufte systemet ud igen... :headbang:

Det kan ikke anbefales.

Da bundpladerne var oppe (det er dem der ligger i agterkahytten under madrasserne) var det oplagt at få monteret støjdæmpnings-plader i samme arbejdsgang. Jeg har tidligere brugt store skiver til at hjælpe med at holde isoleringen på plads, men bestilte de rigtige plastskiver denne gang.

 

Mere følger...

Redigert av pam (see edit history)

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Tak Møkkalasset, er ved at være lidt flad efter snart en måneds koncentreret arbejde :sweat: så det er dejligt med lidt moralsk støtte :thumbsup::cheers:

 

Dagens billede:

 

bilde

 

Skruen havde lidt en del skade, alle blade havde skader og spidserne så ikke kønne ud. Det var også tydeligt under prøvesejladsen at den ikke var ballanceret.

Jeg havde forudset at den skulle skiftes helt :smash: , men min motormand var sikker på at det ikke var nødvendigt. Den blev sendt til Korsør Propellerfabrik, og de ordnede den så den i dag ser ud som ny, prisen blev det halve af en ny.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så blev der endelig tid til en opdatering af tråden. Vi er snart godt inde i sommeren og ferien nærmer sig, så der er turbo på renoveringen.

Skal prøve at få opdateret.

 

bilde

 

Noget jeg havde lagt mærket til med det samme på Nidelv var den meget grimme bordkonsol :rolleyes: i cockpittet, den måtte skiftes - og dog. Jeg satte mig for at se om ikke den kunne redes :smash: med nedslibning. Det kan være lidt af en udfordring med aluminium der er korrideret og en tidligere ejer der bare har manlet ovenpå, men efter en grundig gang slibning var der håb.

 

bilde

 

Foden blev malet med 6 gange maling og skumrulle, det kan være lidt svært at se på billederne, men det lykkedes faktisk at få en finish som om den var sprøjtemalet til sidst. Bordpladen var dog ikke til at redde og måtte skiftes til en teakplade.

 

En af de andre opgaver har været at forbedre lydisoleringen. Den isolering der er monteret som standard var ikke videre effektiv og kunne forbedres mange steder.

 

bilde

 

Belært af erfaring fra tidligere ved montering af de tunge 3-lags isoleringsplader, og selvom der er selvklæb på bagsiden, så er de også monteret med dedikerede plastskiver til at hjælpe med holde vægten.

Mere følger...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Der er sket meget siden sidst, og tingene går så hurtigt at det kan være svært at få lavet opdatering - eller bare huske hvad der er sket hvornår.

Der har været nogle store ting der skulle laves, en af dem var hele agterkahytten.

 

bilde

 

Kahytten var beklædt med noget langhåret tæppe-agtig noget, der havde se bedre dage og både var slidt og ikke noget man havde lyst til at sove i. Tæppet var nærmest sort i hjørnerne :puke:

Der var ikke anden udvej end at det måtte ud.... :smash:

 

bilde

 

Jeg forsøgte at få stofstykkerne ud i så hele stykker så muligt så de kunne bruges som skabelon til den nye beklædning. Hylder og ko-øjer måtte selvfølgelig også ud...

 

bilde

 

Beklædningen bestilte jeg hos Ronneby Marine Design i Sverige. De havde mange af de typer som bruges af de større værfter, og så levere de med selvklæbende bagside.

Modtog stofprøve og bestilte 20 meter så der var rigeligt - lidt af en udskrivning :rolleyes:

Det gælder om at holde rent når man skal til at lave stykkerne, så vi bruger paller beklædt med maler-pap (rulle) til at lave et "udskæringsbord". Til højre et af stofstykkerne fra agterkahytten som bruges som skabelon...

 

Mere følger

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Hej Ludde, tak for det.

Nej, planen er ikke at sælge båden, det er næsten altid en dårlig forretning at renovere både på denne måde hvor man går så grundigt til værks :smash: så det er ikke derfor man skal gøre det.

Jeg regner med at Nidelv kan blive "i familien" i mange år.

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Så er der lidt flere billeder fra agterkahytten :smash:

bilde

 

Det var en stor hjælpe at kunne bruge de gamle stykker vægbeklædning som skabeloner, selv om det ikke er muligt at lave det helt præcist. den største udfordring er at limen hæfter med det samme.

 

bilde

 

Loftpladerne kunne uden det helt store problem tages ud og beklædes med ny beklædning, loftlampen blev skiftet i samme omgang.

 

Mere følger... :smash:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Toilettet har været noget af en udfordring, der var ingen tvivl om at der skulle gøres noget. Det gamle var læk i alle samlingerne, så selvom den tidligere ejer havde gjort sig umage med rengøringen måtte det ud.

 

bilde

 

Gulvet havde den laminat der var meget populær i 1980´erne, den havde set bedre dage :rolleyes: . Jeg ville finde noget der var mere praktisk end teak, noget der var nemmere at holde da gulvet uundgåeligt bliver vådt, så temaet fra kahytten blev ført videre med "teak-på-rulle" :smiley: Væk med det gamle toilet og herefter blev der lavet skabeloner af gulvet så de nye laminat kunne laves præcist.

 

bilde

 

Proceduren er den samme som tidligere, altså sika fordelt på gulvet og den nye laminat oven på og derefter vægte til det hele er tørret. Egentlig havde jeg ikke tænkt at loftet skulle skiftes, men det var svært at lade være når man hu var i gang... :rolleyes::smash::smash:

bilde

 

Igen samme procedure som agterkahytten, montering af ny lampe og en massiv teakliste til pynt - det var besværet værd :thumbsup:

bilde

 

Det blev et standard Jabsco manuelt toilet, rimeligt i pris og relativ nem montering. Toilettet er hævet op i forhold til gulvet. Kanterne er lavet med massive teak-lister.

 

bilde

 

Det færdige resultat. :thumbsup:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...