Jump to content

Er det noen som vet om man kan merke bare selve teina med navn?

Mastiff

Recommended Posts

Og adresse, selvsagt. Problemet her i Mandal er at i juli har det en tendens til å forsvinne teiner, eller så ligger de plutselig et helt annet sted, fordi enkelte hyttefolk (jeg skal ikke si hva slags type hyttefolk, men siden dette er et typisk juliproblem, er deten viss mulighet for at de kommer fra et område som har mye oljejobber og problemer med boligmarkedet for tiden... :lol: ) ikke helt kan se forskjell på mitt og deres. Så derfor vurderte jeg å sette teinene på lovlig dybde, rundt 30 meter fra land og så bruke et ekstra synketau som jeg fester i selve teinetauet og feste det til en stein som ligger i land istedenfor vanlige dobber. Vil det da være lovlig fiskemåte så lenge selve teina er merket med navn og adresse, for eksempel med en laminert papirlapp? Grunnen til at jeg kunne tenke meg å gjøre det sånn, er at jeg ikke har lyst til at kystvakten/onkel Lakris skal ta med seg teinene hvis de mot formodning skulle oppdage dem. Jeg bruker Vestlandsteiner til rundt 700 kroner, og syns ikke det er gøy hvis de skulle bli tatt. Jeg har selvsagt lovlig fluktåpning og gir eventuelle hummer som forviller seg inn en god klem og ønsker dem velkommen tilbake etter første oktober! :yesnod: I forskriftene står det jo bare at "Teinene skal merkes tydelig med navn og adresse." Dermed bør det vel være mulig å merke selve teinene, istedenfor dobben?

Kyrholmen, noe fornuftig svar på det derfra får jeg neppe før neste års krabbesesong! :lol:

Scand Baltic, det er selvsagt et annet, godt poeng. Ingen sjanse for at noen skal kjøre på tauet.

Marifjøra: Er det noe du vet eller tror? Kan du i så fall belegge det? Jeg har ikke funnet noe i forskriftene eller lignende som sier at selve dobben skal merkes.

Jeg har vært gjennom samme prosess selv. Har også flere ganger praktisert dette når jeg har satt garn, ikke minst pga. det trafikkerte området vi bor i. Slik jeg leser "skriften" ser jeg ingen ulovlighet i det.

Fra http://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Redskap/Teiner om fritidsfiske:

bilde

På samme hjemmeside, men under yrkesfiske står det noe mer:

bilde

Nå er jo ikke dette snakk om yrkesfiske, så det får bli et forbehold om at det er relevant.

Blåsa/duppen skal merkes.

Det er vi ikke uenig i Marifjøra. Saken er jo om man kan sløyfe blåsa og merke redakapen. Ser ingen hinder for det.

Det er slett ikke umulig. Jeg bruker gule dobber, så de er godt synlige i dagslys, og jeg setter ikke midt i leia. Men de gangene noe har skjedd, har det vært enten teiner som forsvant helt (fra et sted der den eneste som kunne kjørt på den, måtte vært drita full) eller ble flyttet, enten bare noen titall meter eller opptil mange hundre meter. Så det er nok heller tjuvtrekk enn at båter har tatt dem med seg.

Har opplevd at teiner satt ytterst i sandsfjorden i ryfylke har forsvunnet over helga. De stod i et lite sund der det ikke er båttrafikk. Fant igjen en av de på et annet sted, men da uten krabber og uten åte. mange andre var bare borte. Det merkelige er at berget på holmen ved sundet var grundig "tagget" av folk som skrev hvilken hytte de var på og at de kom fra Sandnes. Får vel gjøre som gamlingene i Stavanger gjør, De setter barberblader i teinetauet. Det er vanskelig å se når kjeltringene tjuv-drar teinene i mørket. Resultatet er oppskårne fingre og teina står på omtrent samme plass. Meget effektivt. Man blir heller ikke anmeldt for det. :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...