Mastiff Startet 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2015 Og adresse, selvsagt. Problemet her i Mandal er at i juli har det en tendens til å forsvinne teiner, eller så ligger de plutselig et helt annet sted, fordi enkelte hyttefolk (jeg skal ikke si hva slags type hyttefolk, men siden dette er et typisk juliproblem, er deten viss mulighet for at de kommer fra et område som har mye oljejobber og problemer med boligmarkedet for tiden... ) ikke helt kan se forskjell på mitt og deres. Så derfor vurderte jeg å sette teinene på lovlig dybde, rundt 30 meter fra land og så bruke et ekstra synketau som jeg fester i selve teinetauet og feste det til en stein som ligger i land istedenfor vanlige dobber. Vil det da være lovlig fiskemåte så lenge selve teina er merket med navn og adresse, for eksempel med en laminert papirlapp? Grunnen til at jeg kunne tenke meg å gjøre det sånn, er at jeg ikke har lyst til at kystvakten/onkel Lakris skal ta med seg teinene hvis de mot formodning skulle oppdage dem. Jeg bruker Vestlandsteiner til rundt 700 kroner, og syns ikke det er gøy hvis de skulle bli tatt. Jeg har selvsagt lovlig fluktåpning og gir eventuelle hummer som forviller seg inn en god klem og ønsker dem velkommen tilbake etter første oktober! I forskriftene står det jo bare at "Teinene skal merkes tydelig med navn og adresse." Dermed bør det vel være mulig å merke selve teinene, istedenfor dobben? Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Skulle tro metoden du skisserer er lovlig, ihvertfall vanskelig å oppdage såfremt du setter teinene før Hr. Og fru Cava står opp om morgenen ;) Du kan jo ta kontakt med direktoratet http://www.fiskeridir.no/Om-oss/Kontakt-oss -om du har lyst på et ordentlig byråkratisk eventyr! Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Høres ihvertfall fornuftig ut å få bort disse blåsene som ligger å såvidt dupper midt i leden. Et tau inn til land støttes :) Sitér dette innlegget Link to post
Marifjøra Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Blåsa/duppen skal merkes. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Kyrholmen, noe fornuftig svar på det derfra får jeg neppe før neste års krabbesesong! Scand Baltic, det er selvsagt et annet, godt poeng. Ingen sjanse for at noen skal kjøre på tauet. Marifjøra: Er det noe du vet eller tror? Kan du i så fall belegge det? Jeg har ikke funnet noe i forskriftene eller lignende som sier at selve dobben skal merkes. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Kan du ikke merke blåsa da, og så gjemme den under en stein, på land, i enden av tauet... DA har du vel alt på det tørre (Pun intended ) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mastiff Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 He-he! Det var ikke så dumt (ikke ordspillet heller!), eneste problem er at det er glatte svaberg der jeg skal ha teinene, så det er vanskelig å gjemme noe sånt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Jeg har vært gjennom samme prosess selv. Har også flere ganger praktisert dette når jeg har satt garn, ikke minst pga. det trafikkerte området vi bor i. Slik jeg leser "skriften" ser jeg ingen ulovlighet i det. Fra http://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Redskap/Teiner om fritidsfiske: På samme hjemmeside, men under yrkesfiske står det noe mer: Nå er jo ikke dette snakk om yrkesfiske, så det får bli et forbehold om at det er relevant. Blåsa/duppen skal merkes. Det er vi ikke uenig i Marifjøra. Saken er jo om man kan sløyfe blåsa og merke redakapen. Ser ingen hinder for det. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 (redigert) Interessant, takk! Så når jeg legger opp uten "vak" er det altså greit. Kult! Redigert 6.Juli.2015 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Her står det litt mer under "spørsmål og svar" http://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Spoersmaal-og-svar/Er-det-nok-aa-merke-teinene-med-telefonnummer Der kommer det tydelig fram at det er åpent for å ikke bruke bøye, og at du da må merke selve redskapen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Kult! Da er den diskusjonen avgjort, vil jeg si. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
shyggen Svart 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Er nokk noen som forsvinner pga påkjørsel.. De som bruker spyleveske dunker.. Kjørte på flere på turen kr. Sand til Sandefjord.. Tipper de sprekker og synker.. Umulig å se blanke dunker i litt bølger Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 6.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2015 Det er slett ikke umulig. Jeg bruker gule dobber, så de er godt synlige i dagslys, og jeg setter ikke midt i leia. Men de gangene noe har skjedd, har det vært enten teiner som forsvant helt (fra et sted der den eneste som kunne kjørt på den, måtte vært drita full) eller ble flyttet, enten bare noen titall meter eller opptil mange hundre meter. Så det er nok heller tjuvtrekk enn at båter har tatt dem med seg. Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Har opplevd at teiner satt ytterst i sandsfjorden i ryfylke har forsvunnet over helga. De stod i et lite sund der det ikke er båttrafikk. Fant igjen en av de på et annet sted, men da uten krabber og uten åte. mange andre var bare borte. Det merkelige er at berget på holmen ved sundet var grundig "tagget" av folk som skrev hvilken hytte de var på og at de kom fra Sandnes. Får vel gjøre som gamlingene i Stavanger gjør, De setter barberblader i teinetauet. Det er vanskelig å se når kjeltringene tjuv-drar teinene i mørket. Resultatet er oppskårne fingre og teina står på omtrent samme plass. Meget effektivt. Man blir heller ikke anmeldt for det. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 7.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Au... Det tror jeg hadde funket ganske dårlig med teinehaleren min! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Jeg dregget en gang etter at flere av mine teiner var forsvunnet. Fant tre stykker bundet sammen i lenke med usynlig tau til land, tydeligvis "lagt til side" for å hentes ved anledning. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.