Jump to content

Kad 44 EDC vil ikke gi grønt lys for start av motor

Targa 40

Recommended Posts

Har 2001 mod. Kad 44 EDC som tidvis ikke vil gi grønt lys på edc-panel og følgelig ikke mulig å starte motor. Byttet tenningslås da denne opplevdes slitt, uten at dette hjelper på problemet.

Tenker videre at det finnes noen som er "guru" på slikt, eller andre som har opplevd samme. Finner ikke noe relevant ved søk på nett og det lagres ingen feilkoder i systemet.

Noen med lik erfaring som har funnet årsak ?

Har ikke sjekket denne bryteren nei. Når feilen oppstår må jeg av og på med tenning flere ganger. Plutselig er det ok, uten at jeg har rørt gass/gir, eller annet.

Står bryteren innenfor dekslet til innfestningen av spaken og kan denne skiftes ved enkle grep ? Har dobbelinstallasjon med toppmontert rustfritt to-spaks kontroll. 

Du kan kalibrere gasshåndtaket. 

Hvis den er heeeelt på kanten mhp nøytral får du slike symptomer :-) Det er ikke en bryter, men et potensiometer. Klikkene du kjenner er bare spor som spaken går i.

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

T40 har vel to styrepos i tillegg til 2xKad44? Fukt i utvendige spaker? skjer dette med begge motorene samtidig?

Ed. Mente de første variantene med edc hadde nøytralbryter. 'Rustfri toppmontert dobbelspak' hørtes ikke ut som VP standard, men vet ikke hvilket fabrikat Targa har brukt her.. gaffrig, tfx, morse, kobelt el.?

Mistenker du er på rett vei, burde gå fint å lese av 'live' hos et verksted hva som forårsaker dette, om tilstanden kan gjenskapes der & da..

Kalibrering bør nok prøves før man skrur for mye :)

Redigert av Kaffelars (see edit history)
  • 4 måneder senere...

Ser at trådstarter ikke har vært pålogget på en stund.

Er det andre som har vært ute for dette? Har aldri hatt noe tull med båten. Var i båten og startet motor som normalt. Reiste på ferie en uke. Da da jeg kom hjem igjen var det frost. Reiste til båten dagen etter og prøvde å starte. Med en gang jeg vrei på tenningsnøkkel, kom det en rar lyd fra motorrommet - akkurat som en pentrypumpe som står og går. Denne lyden kom fra gearskifteboksen på EDC. Ikke mulig å få tent grønt lys på EDC panel. Ingen feilode. 

Løste fra alle minuskabler på samtlige batterier og ventet 20 min - samme problem. En liten ting jeg tenker kan ha ha noe med dette å gjøre:  jeg har  hovedstrømbryter på motor - denne sto på. I tillegg har jeg en hovedstrømbryter(automatsikring) på forbruk og en på start. Glemte i farten å ta på disse første gang jeg prøvde å starte. Fikk alikevel lys i panelet og denne lyden fra Gearskifteren. Båten ligger med landstrøm. Kad 44 by the way...

Vet ikke om dette er relevant, men midt under ferieturen vår i sommer, når vi hadde unnagjort 2 uker med båt som fungerte perfekt så nektet EDC å "låse opp" den ene maskinen, med den følgen at den ikke kunne startes. jeg begynte med den vanlige sjekken, om det var gått en av de 7,5A sikringene e.l., men ingenting var unormalt. plutselig kom det en ekkel skrapelyd ifra giraktuatoren. (gir-velgerboksen). 

kryssbyttet hjerne og giraktuator og den andre motoren var død, og den første var i full vigør. det endte altså med at selve hjernen hadde tatt kvelden, og antakelig sendt feil signal til giraktuatoren, så den hadde revet av tannhjulene innvendig. begge deler måtte byttes. inget forvarsel av noe slag. fungerte perfekt kvelden i forveien, og kaputt neste morgen. 

• 4 uker senere...

En stund siden jeg var pålogget ja :-)

Problemet i min båt kom fra eir i potentiometer i gass/girhendel. Litt elektrorens rundt om i velger gjorde susen.

Hadde for øvrig ingen ulyd fra girvelgeren bak.

Båten er en fairline 40 targa og dermed bare en styreposisjon (heldigvis).

Takk for svar Targa 40:-) Jeg har fremdeles ikke funnet ut av problemet. Verkstedet mener at det kan være hjernen som har tatt kvelden. Kommer mekaniker i romjulen for å feilsøke. Krysser fingrene for at det er noe annet, for verkstedet har stipulert pris på bytte av hjerne og det var ingen hyggelig sum.....

Er det denne du tenker på Windy 37GM? Dokumentarkiv - motorer - Volvo Penta Service belletin

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Var i båten i dag og opplevde det samme. I tillegg kommer det en merkelig tikkelyd fra EDC enheten i motorrommet. Nesten samme lyd som en vannpumpe som går. Ikke mulig å få det grønne nøytrallyset til å lyse.

Kan årsaken være treghet i gearaktuatoren slik at denne ikke detekterer at gearet står i nøytral. Det har vært beskrevet slike situasjoner på forumet tidligere, og da relatert til treghet i aktuator eller feil med mikrobryteren som skal føle om gearet står i fri. Ved å koble fra gearvaieren kan du avklare om feilen ligger i aktuatoren eller i overføringen til drevet.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Har tenkt samme tanken selv ja. Prøvde å presse den inn litt og den gikk ut igjen neste gang jeg tok på tenning. Synes det er litt rart siden dette skjedde mens båten ikke var i bruk. Pleier å starte opp når jeg er i båten og rører da ikke gearspaken. Denne gangen hørte jeg ulydene fra aktuatoren med en gang jeg tok på tenning og fikk altså ikke grønt lys for start. Mystiske greier. Jeg tenker at det muligens kan ha noe med overspenning i forbindelse med lyn og torden - noe det var en del av i aktuell periode.

Da bør du i alle fall sjekke ut om feilen ligger i aktuatoren før du hører på ekspertene som snakker om å bytte hjernen. Disse har en tendens til å lansere det dyreste alternativet først, og om dette ikke hjelper står det nest dyreste som neste punkt på listen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

• 2 uker senere...

i mitt tilfelle var det omvendt. hjernen klikka, og knuste så aktuatoren. pass på, den er heller ikke billig! 

TS, har du dobbelinstallasjon? isåfall kan du gjøre det samme som meg, og kryssbytte hjerne/giraktuator. da ser du fort hvor feilen ligger.

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...