Jump to content

Johnson 115hp VRO 1990, alarm piper, virker som om propell slurer

TimJ

Recommended Posts

Hei,

Har en engen prosjekt tråd for båten min, men tenkte å starte ett nytt emne ang motor her.

Jeg fikk endelig båten på vannet i går efta, og ble rimelig skuffet over alt som skjedde.

Først var motor utrolig tungstartet, men fikk fyret den tilslutt.

Så stod motoren og gikk i typ fem minutter før vi startet å kjøre.

Lå da i 4-5 knop en fem minutters tid da det begynte å hyle noe sinnsykt fra kontrollboksen.

Stoppet da motor og startet den igjen med en gang, ingen lyd.

Fikk da kjørt i typ 7-15 minutter igjen før det samme skjedde igjen.

Samme prosedyre en gang til... Dette gjentok seg hele turen, får kjørt noen minutter før den begynner å hyle.

Har fin kjølestråle, og alt annet virker ok.

Noen ide om hva dette kan være?

Så til neste sak, prøvde å gasse litt på, båten er en 16" alicraft som veier nada, men det eneste som skjer når jeg gir på er at baugen løfter seg litt, turtallet går opp mot 6-7000 rpm, men får ikke noe mer en kanskje 10 knop. Hadde ikke noen farts måler, men det gikk ikke voldsomt mye fortere enn det tipper jeg.

Har skjønt at dette kan være propellen som slurer, så den skal sjekkes så fort jeg kommer hjem fra jobb.

Motor er montert så kavitasjonsplata flukter sånn ca med bunn, det er montert selvjusterende trimflaps på båten. Jeg har en 55 liters bensintank foran i båten under framdekket.

Noen andre forslag her enn propell som slurer?

Kan det i tillegg være alt for liten propell?

Takker for alle svar.

Tim

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Problemer med Johnson 115hp VRO 1990 mod hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Bruker du den separate olje tanken?

Der er det 2 sensorer som kan gi alarm.

Ellers er det vel bare olje, vann, temperatur som gir alarm på 2-takter.

Finn manualen og begynn og "bypasse" sensorer ettervern som du kontrollere systemene.

Ellers høres det vel kanskje ut som propellen slurer eller kaviterer.

Med den forrige motoren eg hadde så måtte eg trimme ut ørlite granne for å Ikkje kavitere når eg skulle få den i plan .

Hei,

Jeg bruker ikke den separate oljetanken. Har koblet av ledningene til vro'en på motoren, så det skal ikke kunne gi noen alarm.

Da er det vel bare temp som kan gi alarm....

Får gjøre som du sier og nappe av en og en sensor.

Skal sjekke det med propellen og se om det er den som krøkes det til.

Har prøvd å tilte ut litt, uten at det hjalp noe særlig.

Ivar: Klarer ikke det jeg heller, men regnet med at hvis den var helt utslitt så ville det synes på vulkingen. Synes ikke den ser så ille ut egentlig...

Mouche: Da får jeg se om jeg får tak i det. Byttet du til en større eller samme?

Skulle gjerne ha lånt en propell bare for å teste og se om det faktisk er det som er galt... Noen som kan være behjelpelig med det her inne?

Skal notere meg størrelse og stigning osv i kveld, så får jeg se om jeg skal prøve en større.

Jeg byttet til samme propell, en helt standard propell som ikke koster allverdens. Har også hatt sånne dyre/fancy propeller som mange sverger til, men ser ikke helt "behovet" og en båt på henger med slik fancy propell blir bare enda mere fristende for klåfingrete personer.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Da har jeg montert ny propell og det ble straks noe helt annet?

Jeg feiga ut på 25knop.... Da hadde jeg ca 2/3 gass...

Var litt urolig sjø og jeg var alene i båten noe som gjør at jeg har en smule slagside pga min vekt....

Men, det jeg lurer på, turtelleren min viser alt for mye, jeg vil tippe det dobbelte.

Har fulgt bruksanvisningen men kan ikke skjønne at det stemmer.

Dette står i den:

bilde

Jeg har da stilt den inn på 12 poler.

Hvorfor gjør den det da?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...