Jump to content

Hvilke propell for Suzuki DP40 påhengsmotor på en GRP 425?

Olemannen

Recommended Posts

Tror jeg må bytte alu propellen etter 10 års bruk,  Suzuki DP40 påhengsmotor på en GRP 425.

Ser i serviceboka at det anbefales 11 1/2"  og enten 9, 10, 11 eller 13.   Men dette er jo veldig ulike størrelser.   Turtallet skal være 5200--5800. Med dagens propell går den glatt over 6000 så antar den er for liten.

Tips om:

a) størrelse/type?

b) hvor kjøper jeg til en bra pris?

Takker!

Redigert av Olemannen (see edit history)

Har nå sjekket litt mer og klarer fint 6400 omdr. ved full pådrag når jeg kjører.  Boka for Suzuki DP40 sier den skal ha maks 5200 - 5800.  Bør vel da bytte propell for å utnytte kreftene og ikke kommer over maks turtall?

Tips om propell størrelse/type og hvor det skaffes til en OK pris?

Sorry, det er DF40 .....Propellen står i vann så det får jeg ikke sjekket nå, men siden den går opp i 6400 omdr. og skal  ha 5200-5800 som maks så må jeg vel enten ha større stigning eller større diameter?   Hva anbefales å øke av disse?   Tipper jeg bør beholde samme diameter?

Serviceboka anbefaler 11 1/2"  og enten 9, 10, 11 eller 13.

Takker, leste et sted at hver tomme stigning opp gir ca 300 omdr. ned, så det kan nok passe.

Men ser det finnes propeller til denne med diameter som varierer, f.eks 11 1/8", 11 3/8, 11 1/2, 11 5/8".   Kan alle disse brukes, dersom de passer fysisk med festet/drevet?  Og vil det også påvirke turtallet, altså slik at større diameter senker turtall slik større stigning gjør det?

Takk for svar igjen, ikke fått kjøpt noe ny propell enda, men tror jeg venter til båten er på land, ikke så dreven på dette og frister ikke stå med løse muttere, skiver og splinter på strak arm med sjøen under....

Tror forresten jeg går opp i 15", er jo 12" på nå, og motoren på denne båten gjør 6.400 omdr, og skal ligge på 5200-5800.  Da er vel 3" økning i stigning mer korrekt?  Kjører aldri vannski så trenger ikke rask akselerasjon.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...