Jump to content

Hvordan lage åpning til ankertauet?

Våtbåt

Recommended Posts

Hei,

Ankeret ligger i en kasse forran under et lokk. Når ankeret brukes må tauet ligge i klem under lokket. Dette er ingen god løsning.

Hvis jeg kan lage til en liten åpning kan lokket lukkes igjen og man kan trå opp på lokket uten å være redd for å knekke lokket eller hengslene.

Se bildet av hvor jeg kan tenke meg åpningen.

Hvordan lager jeg hullet/åpningen? Jeg vil at den skal tåle saltvann og bli tråkket på, samt lokket må heller ikke trekke til seg vann pga dette hullet.

Noen forslag på hvordan?

bilde

Lokket er nok laget av finer med et slags "plastlaminat". 

Huller ut av hjørnene er nok et bedre alternativ enn på midten. Da kan man kanskje kutte vinklen rett av ut å måtte lage en kvartsirkel i tillegg?!

Hva slags materiale skal/bør jeg bruke for å skåne innmaten til lokket? Er ikke epoxy grått, eller det kommer i alle slags farger?

Hvordan sager man i et slikt materiale uten å flise opp kantene, ser for meg at plastlaminatet lett kan flise seg.

Jeg ville brukt en hullsag i en fast boremaskin, spent fast plata, og boret ut ca 1/2 sirkel. Endeveden ville jeg som beskrevet over mettet med epoxy. Ville brukt en helt tyntflytende epoxy som suger seg godt inn i treverket, og mange strøk. Pass på å runde kantene først, da blir det mye sterkere.

Jeg ville saget med fintnnet blad og pusset til fin runding med en sliperulle (http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Bor-slipemateriale/Sliperullsett-16-deler-2000018438/) og runde kantene pent. Jeg synes at halvrund åpning tar seg mye bedre ut enn et rettavkuttet hjørne, men det er selvfølgelig mer komplisert å lage.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...