Jump to content

Frustrasjonsutløp: Arrogante og egoistiske folk i seilbåt.

Kjetil1

Recommended Posts

Det er nok dessverre slik at man kan finne mindre sympatiske/egoistiske mennesker over alt, både med og uten båt, og totalt uavhengig av hvilken fremdriftstype farkosten har.

Jeg tror nok likevel at de aller fleste er hjelpsomme og hyggelige, og det er kanskje også derfor TS blir såpass satt ut og frustrert av denne episoden. 

Alle burde naturligvis kunne bidra litt, være imøtekommende og hjelpsomme. Man bør kanskje også tenke seg litt om når man fortøyer slik at plassen langs brygga blir utnyttet på best mulige måte, men det kan naturligvis være vanskelig nå i høysesong når det er mange båter som kommer og går og plassforholdene kan endres mange ganger i løpet av en dag. 

Siden jeg ikke har så mye erfaring med havner og fortsatt er i kategorien "folk i båt" har jeg likevel lyst til å snu temaet litt og spørre: Kan/bør man faktisk forvente at flere båteiere skal sprette opp på brygga og forhale/flytte båtene sine i et forsøk på å lage plass til et følge på tre båter som ankommer en tilsynelatende full havn sent på kvelden?? 

Hva hvis de tre nevnte båtene i utgangspunktet ikke var ifølge men har lagt seg utenpå hverandre fordi havna var full? Kanskje eier av den innerste båten ikke er tilstede eller har lagt seg, og det er mannskapet fra de to ytterste båtene som sitter i båten i midten. Er det da greit å løsne fortøyningene og flytte båtene?

Jeg for min del ville aldri løsnet fortøyningene og flyttet en annen båt dersom eier ikke var tilstede og kunne ta ansvaret.

Vil understreke at jeg stiller spørsmålet fordi jeg lurer på hva som er den generelle oppfatning rundt dette. Selv prøver jeg å hjelpe til der jeg kan, og hadde gjerne flyttet min egen båt hvis det kunne føre til at de nyankomne hadde fått kaiplass :smiley:.

Samtidig hadde jeg hadde nok kanskje ansett havna som full og heller vurdert andre alternativer fremfor å bli frustrert/provosert over at disse "tullingene" ikke gadd å flytte båtene sine dersom jeg hadde vært i en tilsvarende situasjon.

Uansett godt at det løste seg og alle fant en plass å knyte fast for natten, både de med motor og de med seil :thumbsup:!   

Redigert av Olepo (see edit history)

Joda, de var klar over oss og gikk og skrittet opp metre, og mente en Viksund 29 skulle få plass på 7 meter. Vi tenkte å legge den korteste båten inderst og meg ytterst.

Vi fikk jo plass morgenen etter der vi hadde forsøkt. Vi har ca 1,5 meter bak båtene i en smal renne bak tre badeplattformer til å kunne få ut gummibåter. Og siden det blåste opp i går formiddag måtte vi legge en tamp fra ytterste puller på ytterste båt rett bakover til land, over "gummibåtrenna" for å hindre at våre tre båter drev for mye frem og tilbake, siden de to ytterste båtene har landstrømkabel rett bakover til land.

Og så kommer det to seilbåter inn i går. Som skal på død og liv legge seg på tvers bak oss. Her er det en liten bro som går over en passasje for tre båter. Den sperrer de ved å ligge der. Og i et nytteløst forsøk på å hindre dette, løsner de den bakre fortøiningen for å prøve å stikke baugen på den inderste seilbåten inn bak den ytterste båten i vårt følge. Dette fungerer ikke, så de haler seg litt bak og fester vår tau igjen, alt for løst. De flytter også to landstrømskabler som er knyttet i en puller på land for å hindre at at de havner i vannet. Denne trenger de for å legge tau ut til sine båter, som nå sperrer passasjen for de tre småbåtene. Jeg hadde aldri tatt meg så til rette å løsnet fortøyinger og flytte kabler.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Guest Avmønstret#

Dette med å forhale båter, evt joller. Er ikke det helt greit i en gjestehavn da? Egentlig burde jo ansatte i gjestehavna gjøre det for å stable flest mulig båter på best mulig måte. Men man lar jo folk gjøre det selv, hvis de er til stede. 

Syns ikke det er noen dødssynd å flytte ei jolle hvis det gir en helt plass ekstra. Eller forhale en båt en meter eller to hvis eierne ikke er tilstede og det frigjør en plass. Vil selvsagt gi beskjed med en gang en ser eierene. 

Sånn må det jo bare fungere, folk kan jo ikke legge beslag på flere meter foran og bak egen båt, potensielt to ekstra plasser i en sprengt gjestehavn bare fordi ingen tør å forhale båten litt og eierne ikke er ombord. 

---

Men ja, eierene må gis beskjed hvis mulig og helst bør de ansatte gjestehavna gjøre det, men jeg tviler på at servicen strekker seg så langt. 

Innser at jeg antagelig har oppført meg som en frekking jeg da som har gjort dette med den største selvfølge? Ikke ofte men det har skjedd. Har også opplevd at egen båt og jolle har blitt forhalt. Må da gå over fortøyningene for å sjekke/justere, men det gjør jo ingenting. Ikke noe å bli stessa over hvis en ekstra har fått plass eller noen får ligge litt bedre med sin båt. 

Skal en ligge i fred og på en måte ha sitt område rundt båten så er vel uthavn eller privat brygge eneste alternativ egentlig. I hvertfall ikke en full gjestehavn.  

Kan/bør man faktisk forvente at flere båteiere skal sprette opp på brygga og forhale/flytte båtene sine i et forsøk på å lage plass til et følge på tre båter som ankommer en tilsynelatende full havn sent på kvelden?? 

Nei, det bør være helt unødvendig. De burde allerede ha lagt seg så langt i en av endene på brygga at de ikke okkuperte mer plass en nødvendig. Skulle ikke være noen grunn til å sprette opp for å forhale da.

Kanskje eier av den innerste båten ikke er tilstede eller har lagt seg, og det er mannskapet fra de to ytterste båtene som sitter i båten i midten. Er det da greit å løsne fortøyningene og flytte båtene?

Ja, det vil jeg si. Hva er feil med å løsne fortøyningene og forhale en båt et par meter? Det må jo selvsagt være en forutsetning at den blir like forsvarlig fortøyd og fendret, samt at adkomsten til båten fortsatt er grei.

Lå sammen med motorbåtfolk i 2-3 dager en gang. Helt topp, selvfølgelig. 

Vi lå ved siden av en seilbåt en gang. Det gikk greit :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...