Jump to content

analog turteller til yamaha 150hk 87mod, uoriginale som passer?

roaardal

Recommended Posts

Dette er ikke nødvendigvis helt enkelt. Jeg erfarte med mine 40 Hk og 80 Hk Yamaha (begge fra 80-tallet) at det er minst 2 ting en må passe på her. Det ene er som ivar har nevnt poltallet på ladespolen i motoren. Jeg løste dette ved å velge Faria-turtellere som kunne stilles i trinn på flere ulike poltall - og kunne prøve meg fram mht poltall. Neste utfordring ble at ladespolene lager en spenning med ganske mye elektrisk støy, så jeg måtte lage et enkelt filter mellom ladespolen og turtellerne for å filtrere vekk støyen. Men dah... fungerer turtellerene mine fint på de to nevnte Yamahamotorene.

Oi, lage støy filter ja, det hørtes mer komplisert ut enn jeg hadde sett for meg.

Kanskje det da er like lett å finne ut av hva som feiler den gamle turtelleren min.

Den hopper opp på 4000rpm med en gang jeg starter, og med en gang jeg gir litt gass så står den konstant på 7000rpm, noen som har en formening om hvor problemet ligger da?

Oi, lage støy filter ja, det hørtes mer komplisert ut enn jeg hadde sett for meg.

Nåja... trengs ikke noe mer avansert enn en kondensator i parallell med turtelleren og en motstand i serie med den ene ledningen inn på turtelleren.

Kanskje det da er like lett å finne ut av hva som feiler den gamle turtelleren min.

Den hopper opp på 4000rpm med en gang jeg starter, og med en gang jeg gir litt gass så står den konstant på 7000rpm, noen som har en formening om hvor problemet ligger da?

Er dette en original Yamaha turteller?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...