Jump to content

Kjøleproblemer vp md 40.


tr-ped

Recommended Posts

Hei

Har problemer med kjøling i en vp md 40. Har desverre ikke veldig mye greie på motorer, men etter å ha lest en del om kjøleproblemer her på baatplasen tenkte jeg at jeg skulle prøve div. ting selv før jeg ev. engasjerer en mekaniker.Trenger i den forbindelse tips og råd.

Problemet startet da jeg etter sjøsetting, kjørte ca 40 min og stoppet lot motoren gå på tomgang i ca 15 min. da jeg startet opp igjen oppdaget jeg at tempen nærmet seg kokepunktet. måtte fylle på med vann på kjølesystemet.Fyllte på ganske mange liter, men tenkte at det var pga. at jeg ikke hadde luftet systemet etter bytte av sinkanoder i motor.Fortsatte deretter ferden og allt virket ok i ca 45 min helt til jeg nærmet meg havna og dro ned farten, da ble den varm igjen.Fyllte på mere vann.

Det er ingen tegn til lekasje

Er ganske sikker på at det ikke er vann i oljen.

Sjekket impeller før jeg startet så bra ut,men jeg skal bytte denne.En skrue på lokket knakk da jeg åpnet huset???.

Vurderer å gjøre en systemrens hvordan? ev åpne oljekjøler og rense.

Hva med saltvannsystemet?

Hvor blir det av vannet i ferskvannsystemet?

 

 

Hilsen Trond

Link to post
Share on other sites

Tap av ferskvann kan enten skje ved lekkasje i kjølesystemet, enten mellom ferskvannside og sjøvannside i varmeveksler, eller ved sprekk i toppen, da forsvinner ferskvannet som damp i eksosen eller i oljen,(men det er jo uaktuelt ettersom oljen ikke er grå).

 

F.ø skal en være forsiktig med å etterfylle ferskvann på varm motor, dette forårsaker store spenninger i blokk og topplokk og kan gjøre galt værre!

Link to post
Share on other sites

Jeg vil ikke kalle dette et kjøleproblem men et lekkasjeproblem. Når ferskvannet minker kommer en til et punkt der det slutter å sirkulere og da går motoren varm.

 

Mest sannsynlig er der lekkasje i varmeveksleren. Kjenner ikke MD40 men om den er noenlunde lik AQAD41A så ligger denne høyt opp på siden av motoren og endedekslene kan lett demonteres. Ferskvannskretsen er tett når endedekslene tas av så da vil en muligens kunne se on frostvæske lekker ut. Evt. kan en sette trykk på ferskvannskretsen vha sykkelpumpe og slange inn på overløps røret (på siden av "radiatorlokket"). Det ser nok litt anderledes ut på MD40 (fant ikke noe bilde på nett i farten) men jeg tror nok varmeveksleren kan være problemet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Altid kjedelig med kjølevansproblemer.

 

Min far hadde store problemer med at motoren gikk varm.

 

Han byttet og renset det meste, men feilen var en stor gummimansjett bak på varmeveksleren som var gåen. Vet ikke hva det rette navnet på denne er men den er ca. 10 cm i diameter.

Han montete også en ekspansjonstank. han har pr. i dag ingen problemer lenger.

Link to post
Share on other sites

Prøv med å la motoren gå på tomgang med påfyllinglokket på varmeveksleren av. Har du lekkasje i varmeveksleren vil vannet stige for tilslutt renne over. Dette var noe "mange" Vp eiere var plaget med for endel år siden. Rørene gikk gjerne rett av der hvor støtten for rørene er i kjølerinnsatsen. Mange fikk de trykktestet og blindet røret som lakk, men det gikk ikke lenge før neste begynte å lekke. Oppstod på både 30 og 40 motorene. Om det er dette som er ditt problem vil bare testen vise. Koster deg ingenting, kun 4-5 minutters kjøring i båthavnen, selv uten å kaste loss....

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Hei, bruker denne tråden for å fortelle om løsningen på MITT problem! Hadde problemer med varmgang pga. dårlig gjennomstrømming av saltvann, kjørte systemrens, sjekket impeller, tok ut termostat, ikkeno' hjalp! :headbang: Så i går bestemte jeg meg for å demontere oljekjøler, men først prøvde jeg å sette vannslangen inn fra der sjøvannet går inn i eksosbendet og fram til sjøvannsfilter, full gjennomstrømming! Likedan andre veien, så jeg slo fra meg oljekjøleren. Prøvde å starte motor, sjøvannet kom igjennom til siste bend. Skrudde sammen, startet, like galt. Tett i eksosbendet? Hadde ikke passende ståltråd, men helte systemrens inn, det forsvant saaakte :rolleyes: Etter ca 1 time med stadige småskvetter (1/2 l tilsammen), på slutten rant det fortere, prøvde jeg å starte, og voila! masse vann ut eksosen! :yesnod: Lot motoren gå 1/2 time på rask tomgang, fikk ikke opp temp mer enn i ca 60 gr., før gikk det rett til 80! Har ikke hørt om at salt og sot har tettet utløpet i eksosbendet før, derfor denne epistelen!

Med hilsen

Sindre :cheers:

Link to post
Share on other sites

Det at du knakk en skrue på lokket kan gi lekkasje i lokket til impelleren. I og med at du ikke er motorkyndig anbefaler jeg deg å få tak i en som kjenner disse motoreene. Det vil spare deg for mye jobb og forhåpentligvis penger. Desverre er det mange som tror at frostveske varer evig. Dvs den rusthindrende egenskapen til frostvesken reduseres gradvis og byttes ikke denne ved rett intervall er reslutatet tæring i ferskvannskretsen. Tæring i ferskvannskretsen, slurv med å bytte zink, dårlig vinterkonservering og det at lekkasjer fra motoren ikke fikses i tide gjør disse motorene til tikkende vedlikeholdsbomber. En godt vedlikehold 30-40 motor går veldig lenge uten problemer. Skaff deg en full oversikt over de punktene som er nevnt i inleggene og fiks det så har du forhåpentligvis en problemfri motor. Å ha Volvo Penta er omtrent som å ha hund. Den krever litt av eieren men gir du den det den trenger har du en trofast partner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...