Jump to content

cummins mercruiser 2,0 qsd, 150 hk, får maks 3000 omdr.


LEVIN

Recommended Posts

Hei. har en Utter c680 med cummins mercruiser 2,0 qsd, 150 hk. Har vært på land for agregatservice, bunnsmurning, justering av gearvaijer(problemer med revers) og skifte av luft og dieslfiltrer. Når båten sjøsettes får vi bare 3000 omdr. og 18 knop, skal yte 4000 omdr. og toppfart på 30 knop.

Har hatt av dieselfiltrene og byttet vannutskiller pånytt, filtrene og diesel så fin ut både før og etter filterbytte.

Motor starter og går som en klokke men mangler turtall.

 

Noen som erfaringer med denne problemstillingen ?

Link to post

Har koblet av gassvaijer på motor og gitt gass direkte på motor, fortsatt bare 3000 omdr. Kan vi da utelukke drivstofftilførsel og turbo ? Da vi bor i "grisgrente strøk" er det langt til nærmeste cummins verksted så vi er taknemmelig for alle tips

Link to post

Klarer nok ikke 3000 omdr. med kaputt turbo. Tipper det er drivstoffproblemer. Kjenner ikke motoren din, men hadde selv en cummins mercruiser 4,2 og den hadde en sil ved håndpumpen som kan gå tett.

Luftfilter kan også være et problem, men da merker man det på eksosen

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Når vi hadde av agregatet så ble trimsensorene løsnet og da de tilbakemontert ble ikke seniorene justert, når båten kom på sjøen så ser jeg at trimmeteret oppfører seg annerledes iforhold til stillingen på agregatet enn tidligere men tenkte at så lenge agregatet går opp og ned som vanlig hadde ikke dette noe å si. Er det viktig at sensorene er rett justert?

Link to post
  • 2 år senere...

Hei, jeg har en Uttern c68 med en QSD 2,8 og jeg har samme problemet.....stopper på 3000 rpm ikke noe fjusking med motoren starter å går finnt men mangler 800 rpm,......lurer på om du klarte å finne ut hva som var problemet.......håper på svar.......

Link to post

På noken av båtane til Utteren har det hendt at dieselrøret som går ned i tanken har sprekt.Er eit tynt metallrør som er trykt på plass med ein o ring,går å snu røret i nødsfall.For å kontrollere dette må sugerøret løsnes på tanken.Ved ei liten sprekk vil det suge luft,somkan virke inn på turtallet

Link to post
  • 6 måneder senere...
  • 1 år senere...

Ser at dette er en gammel post, men kan man gjøre noe for å overstyre hvis denne trimsensor går opp og ned i vilden sky, sånn at motoren får fullt turtall, båt må jo opp for å bytte, evt justere trimsensor. Gjelder en qsd 130 med alpha 1

Link to post
  • 11 måneder senere...

Gammel post, men jeg kjøpte ny sensor og har lagt den inne i motorrommet. Behøver ikke trim indikatoren egentlig, tar det på følelsen med båten allikevel. Og da jeg har hørt det er ett noe kjent problem med de indikatorene, skiftet jeg ikke i vinter heller. Har den bare liggende i motorrommet. Muligens ikke den mest proffe løsning men funker for meg, så slapp jeg ta båten opp i fjor en ekstra gang. Må bare være forsiktig med ende posisjonene. 

Redigert av Vikene (see edit history)
Link to post
  • 11 måneder senere...
  • 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...