LEVIN Startet 6.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2015 Hei. har en Utter c680 med cummins mercruiser 2,0 qsd, 150 hk. Har vært på land for agregatservice, bunnsmurning, justering av gearvaijer(problemer med revers) og skifte av luft og dieslfiltrer. Når båten sjøsettes får vi bare 3000 omdr. og 18 knop, skal yte 4000 omdr. og toppfart på 30 knop. Har hatt av dieselfiltrene og byttet vannutskiller pånytt, filtrene og diesel så fin ut både før og etter filterbytte. Motor starter og går som en klokke men mangler turtall. Noen som erfaringer med denne problemstillingen ? Link to post
LEVIN Svart 7.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Har koblet av gassvaijer på motor og gitt gass direkte på motor, fortsatt bare 3000 omdr. Kan vi da utelukke drivstofftilførsel og turbo ? Da vi bor i "grisgrente strøk" er det langt til nærmeste cummins verksted så vi er taknemmelig for alle tips Link to post
Trophy Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Klarer nok ikke 3000 omdr. med kaputt turbo. Tipper det er drivstoffproblemer. Kjenner ikke motoren din, men hadde selv en cummins mercruiser 4,2 og den hadde en sil ved håndpumpen som kan gå tett. Luftfilter kan også være et problem, men da merker man det på eksosen Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
svendis Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Hvis den har lagt lenge i ro så kan det jo tenkes at turboen henger litt. Prøvd å snurre litt på den? Link to post
steyr t Svart 7.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Hei ! virker trimmeteret på dasjbordet ditt? Motoren nekter å gå over 3000 hvis ikke trimsensoren er i orden/koblet til. Link to post
LEVIN Svart 7.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2015 Takk for svar, feilsøker imorgen Link to post
LEVIN Svart 8.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Når vi hadde av agregatet så ble trimsensorene løsnet og da de tilbakemontert ble ikke seniorene justert, når båten kom på sjøen så ser jeg at trimmeteret oppfører seg annerledes iforhold til stillingen på agregatet enn tidligere men tenkte at så lenge agregatet går opp og ned som vanlig hadde ikke dette noe å si. Er det viktig at sensorene er rett justert? Link to post
NBF16 Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Her vil du finne justeringsbeskrivelse. Skal være likt på Bravo og Alpha 1 gen.II. http://www.tsgmarine.no/deler/manualer/drev/bravo/4%20A%20Service%20Procedures%20Requiring%20Minor%20Disassembly.pdf Link to post
steyr t Svart 8.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2015 Hvis motoren tror at aggregatet står høyt oppe så reduseres motoreffekten for å spare drivlinen for unødig belastning. (nøyaktig 3000 rpm) Link to post
Ronna Svart 11.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2018 Hei, jeg har en Uttern c68 med en QSD 2,8 og jeg har samme problemet.....stopper på 3000 rpm ikke noe fjusking med motoren starter å går finnt men mangler 800 rpm,......lurer på om du klarte å finne ut hva som var problemet.......håper på svar....... Link to post
Jakob T Svart 11.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2018 På noken av båtane til Utteren har det hendt at dieselrøret som går ned i tanken har sprekt.Er eit tynt metallrør som er trykt på plass med ein o ring,går å snu røret i nødsfall.For å kontrollere dette må sugerøret løsnes på tanken.Ved ei liten sprekk vil det suge luft,somkan virke inn på turtallet Link to post
qwerty Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Opplevde det samme nå, men fant ut at det var trimsensor som var synderen. Link to post
sessa32 Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 Ser at dette er en gammel post, men kan man gjøre noe for å overstyre hvis denne trimsensor går opp og ned i vilden sky, sånn at motoren får fullt turtall, båt må jo opp for å bytte, evt justere trimsensor. Gjelder en qsd 130 med alpha 1 Link to post
Vikene Svart 21.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2020 (redigert) Gammel post, men jeg kjøpte ny sensor og har lagt den inne i motorrommet. Behøver ikke trim indikatoren egentlig, tar det på følelsen med båten allikevel. Og da jeg har hørt det er ett noe kjent problem med de indikatorene, skiftet jeg ikke i vinter heller. Har den bare liggende i motorrommet. Muligens ikke den mest proffe løsning men funker for meg, så slapp jeg ta båten opp i fjor en ekstra gang. Må bare være forsiktig med ende posisjonene. Redigert 21.Juni.2020 av Vikene (see edit history) Link to post
232 Svart 2.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 Tenho um qsd 2.0 170 hp...ele esta limitando a 3000 rpm, o sensor do trim nao esta funcionando no painel.. Link to post
232 Svart 2.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 qwerty skrev On 14/07/2018 at 09:51: Experimentou a mesma coisa agora, mas descobri que o culpado era o sensor de compensação. qual seria esse sensor? Link to post
Swingswong Svart 2.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 É provável que haja um sensor de compensação com defeito. Tente substituí-lo. O motor limita a velocidade a 3000 rpm se não estiver conectado ou com defeito. Link to post
232 Svart 3.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 what would this sensor be? of the tail? Link to post
Swingswong Svart 3.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 It is on your transom Link to post
Erlingje Svart 1.September.2022 Link til dette innlegget Svart 1.September.2022 (redigert) Det er præcis som "steyr t" skrev i 2015. Havde problemet med max 3000 omdrejninger efter søsætning. Flyttede på trimsensoren, som er afmonteret i øjeblikket, og fik straks fulde omdrejninger igen. Tak! Redigert 1.September.2022 av Erlingje (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn