JackA Startet 15.Mai.2005 Del på Facebook Startet 15.Mai.2005 Hei folkens, Jeg er i båtkjøpmodus og det gjelder å holde hodet kaldt og ikke la seg rive med. Man har jo lett for å bagatellisere mer eller mindre alvorlige feil når man har funnet drømmebåten (eller bilen for den saks skyld) . Og jeg trenger litt hjelp til å kategorisere følgende problemstilling. Den utkårede er en åpen tresnekke på noen å tjue fot med FM motor (8-12 hk). Nåværende eier sier motoren ikke klarer å drive propellen når den er vridd til maks stigning. Den samme eier sier likevel han klarer 8 knop med full gass og stigning satt i ideell posisjon for motoren. Jeg ville trodd det sannsynligvis var maks fart uansett? Mitt spørsmål er: er dette noe jeg bør bekymre meg over eller er det en bagatell? Vet noen forresten om noen informative sider om drift og vedlikehold på FM motorer? Sitér dette innlegget Link to post
Gjensidige Svart 15.Mai.2005 Del på Facebook Svart 15.Mai.2005 Du sier ingenting om hva slags båt motoren sitter i FM 8-12 kan jo plasseres i alt fra 19' til 32'. Hvis vi forutsetter at den sitter i en 24' tresnekke tror jeg dette er maks hastighet av hva du kan få ut av denne motoren. Du kan justere vridningen slik at den iallfall ikke kveles ved fullt utslag og fullt pådrag. Husk at det kan være noe å hente på å jutstere tenninga også (høy tenning), for å unngå tenningsbank kan man selvsagt benytte 98 oktan bensin. For å ytterligere å høyne oktanen kan du tilsette alkohol i bensinen. Aceton er anbefalt som rensemiddel for drivstoffanlegg og internt i motor. Alt dette står i manualen som finnes for nedlasting på nett (skannet) og fås fra Fredrikstad Motorfabrikk. Tor Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 15.Mai.2005 Del på Facebook Svart 15.Mai.2005 Er helt normalt på justerbare anlegg at de kan bli veeldig tunge med full vridning ,, muligens går den litt lett akterover og da kan en justere hylserøret litt ... de fleste gamle snekkene har det samme problemet med vridbare anlegg da de var universale .dvs kunne brukes på flere motorstørrelser Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
SveinHa Svart 15.Mai.2005 Del på Facebook Svart 15.Mai.2005 Er helt normalt på justerbare anlegg at de kan bli veeldig tunge med full vridning ,, <{POST_SNAPBACK}> Har også samme erfaring som LALUNA med et par Marna 8-11. Den jeg hadde var der ikke justerbar stopper på omstyringen og ga jeg den fulle vinger forover (eller bakover for den del) kom ikke motoren stort over tomangsturtall selv med full gass. Ikke la dette stoppe deg JackA, løp og kjøp! Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
ivar Svart 15.Mai.2005 Del på Facebook Svart 15.Mai.2005 Kan vel også være at et eller annet i propellanlegget som ikke sitter så godt fast som det skal eller har forflyttet seg litt. På min fars 17" trebåt med 10hk Sabb , så var motorfestene så dårlige at motoren flyttet seg flere cm, her fikk vi da ikke fulle vinger framover, men alt for mye vinger bakover. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.