Jump to content

Mercruiser 7.4 mpi - går varm og fusker ved belastning


Odd Thomas

Recommended Posts

Jeg har en Mercruiser 7.4 mpi fra 2000. Båten har alle sine 15 år i ferskvann, og det er 8. Sesongen med meg som eier.

Siden 2008 har jeg vært plaget av at jeg synes båten går mer og mer surt. De siste åra har det vært værre og siden i fjor har båten fusket når jeg forsøker å komme opp i plan. Nytt for denne sesongen er at båten i tillegg har begynt å gå varm. I alle fall varsler den at den er varm. Måler viser 90grader. Babord riser måles opp mot 100, men ved gange går den ned til 90, og er ca 10 til 30 grader varmere enn Styrbord riser.

Motor og manifold virker normalt avkjølt, og det gjelder på begge sider.

Båten har en lys grå kondens/ eksos, noe som tyder på at den får lite kjøling.

Så til spørsmåla.

1. Har jeg en eller to feil?

2. Kan fuskingen være at båten er brukt for lite og med dårlig drivstoff (feil oktan?)

3. Kan kjøleproblemer være manifold på babord side? - har byttet termostat, og riser. Riser så ikke tett eller skadet ut.

4.kan det være en toppakning som skaper begge problemene?

Som tilleggsopplysninger vil jeg si at når jeg koplet kjøleslangen av termostathuset til babord manifold, og startet opp, kom det eksos ut av slangen. Jeg har ikke sjekket det på babord side, enda.

I kveld tenker jeg å bytte komplett impellerhus, (byttet impeller i fjor) og sjekke om det kommer tilsvarende eksos fra styrbord manifold.

 

Er det noen her som har tips?

Link to post

Tror kanskje du har en sprukket manifold eller riser. Da vil du få en motor som fusker pga av vann som kommer inn i ventilene. Det som er typisk da er at hvis du øker turtallet så vil den gå fint igjen. Vannet blåses vekk av eksosen. Jeg ville tatt av manifold og riser for å sette trykk med vann på for så å se om det kommer vann inn i eksosbanen.

Link to post

Det er Bravo 3, med sjøvannskjøling, altså ikke lukket system. Båten starter med en gang, og går pent på tomgang. Lukter uforbrent bensin av eksosen.

Jeg byttet impellerhus i går, men har ikke fått prøvekjørt enda.

Det gamle var ikke pent, så jeg håper på bedring. Impelleren var imidlertid ikke så aller værst, men nå er alt byttet.m

bilde

Link to post

Ville fortsatt manifold siden du får eksos ut kjøleslange på manifold. Det som jeg tenker er at motor justerer opp bensintilførsel grunnet det slik at den får riktig turtall osv. Da vil du få uforbrent drivstoff. Hvis det ikke er noe slikt ville jeg fått koblet til diagnoseutstyr å få lest av feilkoder. Kan være en sensor etc....

Link to post

Before refitting the water pump, there is an easy way to test if there are obstructions by lime and dirt.

just connect your garden hose to the cooling pipe and open the tap full.

If the pipes are open there will be almost no pressure build up on your garden hose and the water reaches the exit quite fast.

(your engine does not have to run).

 

my difference between port and starboard in temp was about 10°C. my ports were obstructed by salt, dirt  and corrosion .

Link to post

Jeg stusser litt over tempen på riserene dine, de skal vel ikke være varmere enn en liten lunk når motoren går, sånn rundt 40-50 grader. Jeg ville skrudd av riserene og sett om de er hele. Du har vel kanskje tilbakeslagsventiler i oksosen også, om de er ødelagt kan det sendes vann tilbake til motor som fremkaller fusking.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...