Jump to content

Valg av navigasjons app til nettbrett

ReodorF

Recommended Posts

Jeg har lest en del tråder her på forumet ang. temaet, men klarer ikke helt å bestemme meg.
Jeg har tenkt å bruke Android nettbrett som kartplotter når jeg styrer på flybridge, og ønsker begrunnede forslag til gode navigasjons apper.

Den MÅ kunne laste ned kartene når man er på WiFi, slik at man ikke trenger å være online vi 3G/4G el. når man er på sjøen.

Den bør også være relativt enkel å komme i gang med.

Jeg har sjekket litt på Navionics Boating HD og Seapilot appene. Navionics appen har noe bedre rating og mange flere karaktergivninger, men jeg er noe betenkt på at den krever mange flere tilganger til nettbrettet enn hva Seapilot gjør. Personvern hensynene ser mao. ut til å være dårligere.

Forslag mottas med takk!

Redigert av ReodorF (see edit history)

Navionics! ingen over, ingen ved siden.

Støttes.

Har brukt den i mange år med iPad. Utrolig nyttig og brukanes når man blir kjent med den og alle mulighetene den har. Har den alltid oppe når jeg kjører båter med andre plottersystemer jeg ikke er lommekjent med.

Om man også har nyere raymarineplottere er synk av ruter, tracks og WP samt oppdatering av plotterens kart genialt.

Hadde de også fått implementert AIS fra f.eks MarineTraffic og/ eller plotter/ AIS ombord via WiFi hadde det vært flott :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Det er fordeler og bakdeler med alle. Ikke alltid de har lik info heller, så er jeg i tvil bruker jeg flere samtidig, spesielt før oppankring.

Jeg tror Navionics er en svak vinner hos meg på det jevne.

Bakdelen med at Isailor blir for grov/ unøyaktig når man zoomer bittelitt ut trekker ned.

Plan2nav virker og bra, men er dyrest av de tre, derfor har jeg ikke likemye kart til den. Tror muligens og den er litt tyngre, på min tilårskomne padde.

Egentlig liker jeg gulesider sin best, men den er ikke offline. Hadde betalt litt for en offline versjon av den....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Bakdelen med at Isailor blir for grov/ unøyaktig når man zoomer bittelitt ut trekker ned.

Tja. Kartene er ZOC B eller bedre. Er de ZOC C sier iSailor fra.

Største skalaer som brukes er 1:5000 eller 1:8000 for havnekart.

Da blir det litt meningsløst å zoome så det er 100 m. over skjermen.

Den er mer en god nok på fornuftig zoomnivå.

Tja. Kartene er ZOC B eller bedre. Er de ZOC C sier iSailor fra.

Største skalaer som brukes er 1:5000 eller 1:8000 for havnekart.

Da blir det litt meningsløst å zoome så det er 100 m. over skjermen.

Den er mer en god nok på fornuftig zoomnivå.

Du misforstod meg. Ikke på zoom inn jeg er misfornøyd, men på zoom ut.'

Store øyer blir til omvendte T'er  og om et farvann er seilbart innfor/gjennom eller om man må utenom er umulig å avgjøre uten å zoome inn.

Kan mao ikke brukes som oversikt kart (uten å jobbe kontinuerlig inn og ut på zoom).

Er blitt litt bedre i nyere versjoner, men ikke bra nok etter mitt syn.

Navionics var på sin side skjemmet av grunner merket med røde kryss, til tross for at grunnene var både 20 og 30 og ofte mer dype, Det at de var dype/trygge så man ikke uten å merke dem og sjekke Info. Men dette er og blitt bedre i nyere versjoner,

Som sagt, ingen er perfekt, alle har noen fordeler og noen dravback's

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Nettbrett 1: Norgeskart app. 1:10000

Nettbrett 2: Navionics HD 1:200

Norgeskart er suverent den beste med gode detaljer og ryddige oversiktlige kart. Ulempen er begrensninger i antall kartblad man kan laste ned per døgn.

Krever mye data med Norgeskart og tungvindt å laste ned, derfor Navionics med nedlastede kart.

Redigert av komfort (see edit history)

Har Navionics og iSailor på iPad og iPhone.

Bruker mest Navionics både på grunn av at den var den jeg begynte med, men også fordi den er funksjonell og lett å lage ruter og tracks med. Greit å få oversikt siden den ikke klusser slik som iSailor gjør om man zoomer ut. Man kan legge inn båtens dybde, fart og forbruk og dermed lett se hvor mye stoff og tid som går hvis man lager en rute. Enkel og grei i bruk og fine og informative kart. Har man Raymarine plotter bruker den de samme kartene, noe som også kan være greit, kjente kart = mindre plunder.

Anskaffet egentlig iSailor for å få "kurs opp"-funksjonen som Navionics manglet flere år (men har nå), men så fort at også denne appen har greie kart. Selv om jeg bruker Navionics til vanlig er det av og til greit å dobbeltsjekke uryddige farvann med iSailor. Har "oppdaget" farlige grunner vist kun i en av appene flere ganger. Grunnene har riktignok ligget innenfor en dybdelinje, men greit å vite mer nøyaktig hvor den og den steinen ligger når man skal gjennom et smalt sund med en båt som stikker litt dypt. Hovedgrunnen til å bruke iSailor for min del er nattestid da den har en fin nattfunksjon der sjøen blir mørkere enn land. Fin for nattesynet i forhold til Navionics der man kan føle seg tilnærmet blind i mørket etter en kikk på skjermen.

Skulle jeg ha valgt kun en av appene hadde det nok blitt Navionics da den er greiest totalt sett. Men ideelt sett skader det ikke med to apper, av overnevnte grunner :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...