Jump to content

Båtbladene


bliss X

Recommended Posts

Til lotus

 

Hvis oppfatningen er slik du antyder synes jeg vi har et veldig uproffesjonelt pressekorps her i landet. Pressens fremste oppgave er å informere sine lesere om ting som skjer i det segmentet de ønsker å dekke, og det håper jeg du også kan være enig i.

 

Jeg snakker ikke om reklame men om informasjon, om hva som skjer, enten det er bra eller dårlig. De har selvsagt ingen informsplikt, men pressen pleier jo gjerne å skryte av at de er objektive og uavhengige.

 

Baatplassen.no har i løpet av noen måneder blitt norges største båtforum (og  et av norges større web baserte forum?) og det er en HENDELSE som det ville vært naturlig å skrive noen ord om.

 

Synes heller ikke det er riktig å snakke om konkuranse, i og med at baatplassen.no er et ikke kommersielt tiltak, og vil gjerne hør mer om hva du mener med turbulent oppstart. Baatplassen.no fikk en rekke usanne beskyldinger rettet mot seg fra mer eller mindre anonyme personer på båtmagasinets forum. Er det dette du mener med turbulent oppstart?

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Synes heller ikke det er riktig å snakke om konkuranse, i og med at baatplassen.no er et ikke kommersielt tiltak

Jo, jeg mener det blir en form for konkurranse. Dersom baatplassen.no "stjeler" besøkende fra f.eks. Båtmagasinets web-sider, vil nok det begrense deres reklameintekter. Ingen er vel villig for å betale for dyr reklameplass et sted det er lite besøk?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enig med Lars_H, enda en gang,

 

men i tillegg tror jeg også at der er et akutt angrep av den norske folkesykdommen   -   misunnelse .....

 

En annen sak er at hvis dette forumet fortsetter å utvikle seg like bra som det har gjort til nå, ja da reklamerer det aller best uten hjelp, med den beste av alle reklamer: "munn til munn metoden".

 

Lykke til videre, både til moderatorer og deltagere

 

mvh

Poseidon

(Som har STOR glede av forumet, og gjerne bidrar etter fattig evne...)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nå mener jeg du er litt ute sykler. For det første. Baatplassen.no er en alvorlig konkurrent til de andre fora. At den ikke er kommersiell forandrer ikke det faktum. Det vil derfor være unaturlig at man reklamerer for konkurrenten med den følge at man mister enda mer trafikk på sin egen site. Her & Nå er blitt en stor utfordrer til Se & Hør. Er det da naturlig at Se & Hør skriver en artikkel om hvor store og flinke Her & Nå har blitt? Dette har intet med et uprofesjonelt pressekorps å gjøre. Dette er intet nyhetsforum som på lik linje med andre nyhetsfora refererer hva som skjer i nyhetsbildet. På samme måte skryter ikke Båtmagasinet av hvor hvordan Praktisk Båtliv har vokst både i antall sider og antall abonnenter.

 

Når det gjelder min antydning om turbulent oppstart, har dette intet med mer eller mindre usanne beskyldninger fra mer eller mindre anonyme kilder på Båtmagasinets forum. Det er utelukkende basert på den faktiske snikreklamen som ble lagt inn på et konkurrerende furum til støtte og opplysning for baatplassen.no.  Det som skjedde, skjedde bevisst. Det var en turbulent periode, beskyldningene haglet, men markedsføringen virket. I etterkant kan man si at det ikke var så alvorlig, den bevisste markedsføringen sluttet relativt raskt og samtidig var det vel ikke særlig mange andre gode og billige alternativer for synliggjøring av et nytt forum. Det skapte likevel ikke de beste forhold. Å forvente at Båtmagasinet nå skal skrive en positiv omtale av forumet som nå har overtatt mange av deres egne brukere, er kanskje å trekke det litt langt  :seeya:

 

Vi er derfor fortsatt uenig og på bakgrunn av ditt oppfølgende innlegg, må jeg bare si at vi er fundamentalt uenige. Båtpressens oppgave er å skrive om båtrelaterte ting; nyheter, båter, kritikk, ros, teknikk og alle de andre tingene man finner i bladene. Det vil være naivt å tro at de i tillegg ønsker å reklamere for en konkurrent i det samme segmentet med et begrenset antall mulige brukere/kunder. Hvilken bedrift vil anbefale konkurrenten  hvis det medfører at kundene forsvinner? La konkurrenten reklamere for seg selv er mottoet i alle bransjer i alle verdens hjørner.  

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anta at de fleste båtinteresserte med internettilgang vil ha nytte av baatplassen.no. Derfor er jeg enig med Lasse - båtpressen har et ansvar for å opplyse om det Lotus kaller båtrelaterte ting og dette er i høyeste grad båtrelatert.

 

Jeg vil ikke bruke ordet "konkurrent" i denne sammenhengen. For det første opererer man ikke i et "marked", som pr. definisjon er "møteplass" for kjøper og selger. For det andre er det ikke kommersielle, men IDEELLE motiver som ligger bak baatplassen.no. Ordet "supplement" vil være mer riktigere å bruke, disse to fora utfyller hverandre mer enn de konkurrerer.

Link to post
Share on other sites

Til lotus

 

Jeg skrev båtbladene, og ikke båtmagasinet. Det finnes så vidt jeg vet fem båtblader her i landet - muligens flere, og jeg skrev heller ikke noe om skryt. At båtmagasinet ikke omtaler oss tar jeg for gitt.

 

En omtale kunne jo like gjerne vært negativ, og JA jeg synes det er helt naturlig å omtale ting i pressen selv om man oppfatter dem man omtaler som en konkurent. Det gjør både aviser, TV stasjoner og nettsteder daglig.

Link to post
Share on other sites

Til lotus

 

Jeg skrev båtbladene, og ikke båtmagasinet. Det finnes så vidt jeg vet fem båtblader her i landet - muligens flere, og jeg skrev heller ikke noe om skryt. At båtmagasinet ikke omtaler oss tar jeg for gitt.

 

En omtale kunne jo like gjerne vært negativ, og JA jeg synes det er helt naturlig å omtale ting i pressen selv om man oppfatter dem man omtaler som en konkurent. Det gjør både aviser, TV stasjoner og nettsteder daglig.

Til Lasse

 

Dersom du vil ha omtale i båtbladene, eller annen presse, så send en pressemelding.

Sett opp et lite brev med en statusraport og fortell litt om hva som foregår og hvem som driver det. For eksempel at baatplassen.no er et diskusjonsforum for båtinteresserte på internett, oppstarts dato, det har så og så mange brukere, det blir i gjennomsnitt postet så og så mange innlegg, det har oversikt over havner, kjøp og salg, medlemssidene etc. etc....

Så faxer eller mailer du det til redaktøren og en journalist i hvert av båtbladene.

 

Da skulle du nok regne med et par oppslag. Det er jo til stadighet skriverier om forskjellige båtforeningers prosjekter, og det er vel ikke bere ting en journalist har kommet over ved en tilfeldighet.

Link to post
Share on other sites

Jeg snakker ikke om reklame men om informasjon....

 

Synes heller ikke det er riktig å snakke om konkuranse, i og med at baatplassen.no er et ikke kommersielt tiltak....

Det er vel mer eller mindre en *glidende overgang, eller overlapping* om man vil, mellom ren reklame og ren informasjon.

 

Alle yttringer, all informasjon, impulser til oss *konkurrerer om vår tid*. Man tviler vel ikke på at når baatplassen.no har blitt hva den er, så fører det til at de kommersielle stedene får mindre besøk? Dermed kan forutsetningene for deres inntekter svikte, og de vil oppleve dette på samme måte som en ren kommersiell konkurranse. På en måte vil jeg tro at det er mere bekymringsfullt for disse å bli utkonkurrrert av et nettsted som drives på *frivillig og non-profit* basis enn av andre som likner dem selv.

Link to post
Share on other sites

Noen som har sett eller lest noe om baatplassen.no i noen av båtbladene våre?

 

Med den trafikken og størrelsen denne siden nå har, burde det kvalifisere til en aldri så liten omtale hos norsk båtpresse.

 :drink:

Heisan Lasse  :eek:

Uansett hva man måtte synes og mene om temaet så har i alle fall jeg lært å sette stor pris på "Baatplassen"! Derfor er nedenstående "snutt" nå sendt til vår web-redaktør og blir lagt inn på KNBF's web-side med det første. Dermed har vi forhåpentlig ydet vårt lille bidrag til markedsføringen av "Baatplassen" i håp om at de som besøker siden vår også avlegger "Baatplassen" et besøk.

Hilsen Jan

 

Båtfolk på Internett

Internett er blitt et viktig medium for både båtfolk og ikke minst for båtbladene. Som kjent har både Båtmagasinet, Seilmagasinet, Seilas og Praktisk Båtliv sine egne web-sider. I tillegg finnes det informasjonssider for de forskjellige båtorganisasjonene.

Fora hvor båtfolk kan utveksle informasjon og synspunkter er blitt spesielt populære. Båtmagasinet var først ute med sin ”Båtplassen” og så kom Seilas med ”Havna”. I fjor kom ”Baatplassen” som det eneste uavhengige, ikke-komersielle og reklamefrie forum for båtfolk. ”Baatplassen” drives av og for båtfolk og er blitt meget populær. Forumet er visstnok blitt det største nettforumet for båtfolk i Norge. Grunnen til populariteten er trolig at forumet preges av positive og seriøse båtfolk med store kunnskaper om båt- og båtliv som gjerne deler sine kunnskaper og erfaringer med andre. Her kan uerfarne båtfolk spørre om hva det skal være og få både nyttige råd, ideer og synspunkter uten å være redd for å ”dumme” seg ut. Også for oss i KNBF er ”Baatplassen” blitt et meget nyttig og verdifullt forum hvor vi har fått mange gode råd fra erfarne båtfolk over hele landet.

Du finner ”Baatplassen” på www.baatplassen.no

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Dette skal du ha hønnør for KNBF! Det er positivt at noen vil se denne sitens fordeler. Det er et slit å få andre båtfolk til å se det positive med denne siden, men det kommer nok. En vis mann har visstnok engang sagt at den som gir seg, han har tapt..............................

Link to post
Share on other sites

Heisan Lasse  :headbang:

 

Båtfolk på Internett

Internett er blitt et viktig medium for både båtfolk og ikke minst for båtbladene. Som kjent har både Båtmagasinet, Seilmagasinet, Seilas og Praktisk Båtliv sine egne web-sider. I tillegg finnes det informasjonssider for de forskjellige båtorganisasjonene.

Fora hvor båtfolk kan utveksle informasjon og synspunkter er blitt spesielt populære. Båtmagasinet var først ute med sin ”Båtplassen” og så kom Seilas med ”Havna”. I fjor kom ”Baatplassen” som det eneste uavhengige, ikke-komersielle og reklamefrie forum for båtfolk. ”Baatplassen” drives av og for båtfolk og er blitt meget populær. Forumet er visstnok blitt det største nettforumet for båtfolk i Norge. Grunnen til populariteten er trolig at forumet preges av positive og seriøse båtfolk med store kunnskaper om båt- og båtliv som gjerne deler sine kunnskaper og erfaringer med andre. Her kan uerfarne båtfolk spørre om hva det skal være og få både nyttige råd, ideer og synspunkter uten å være redd for å ”dumme” seg ut. Også for oss i KNBF er ”Baatplassen” blitt et meget nyttig og verdifullt forum hvor vi har fått mange gode råd fra erfarne båtfolk over hele landet.

Du finner ”Baatplassen” på www.baatplassen.no

Jeg tenkte jeg skulle legge ut link til www.baatplassen.no på mine egne websider.

Er det greit for deg Jan at jeg bruker din tekst ovenfor, og er det greit for dere i Admin gruppa at jeg gjør det?

 

Kjell

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte jeg skulle legge ut link til www.baatplassen.no på mine egne websider.

Er det greit for deg Jan at jeg bruker din tekst ovenfor, og er det greit for dere i Admin gruppa at jeg gjør det?

Greit for meg at du gjør det. Kan ikke huske i farten å ha vært innom hjemmesiden din før - er du ikke representert i "Anbefalte båtlinker"? Det går fint å legge inn link til sin egen side når den omhandler båt. Fra mitt ståsted synes jeg at teksten til Jan var passe objektiv. Samme om man liker det, eller ikke, og måten det har skjedd på, så har baatplassen.no kommet for å bli. Og tar jeg ikke mye feil, så er vi en del som synes det er greit.  :confused: Det eneste ifbm med innlegget til Jan er en kommentar fra korrektur gruppa som hardnakket påstår at kommersiell skrives med 2 m'er. :headbang:
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har lenge hatt denne linjen tvers over forsiden på hjemmesiden min jeg:

Nytt reklamefritt diskusjonsforum for båtfolk? Gå til baatplassen.no

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takker for tillatelsen fra dere begge.

Jobber med å lage en egen båtside på domenet mitt www.borgsjo.no

Er ikke lagt ut ennå.

Ooh yes, kommersiell skrives definitift med to m'er.

 

Var så heldig å få kjøpe domenet www.borgsjo.no  :headbang: siden familienavnet vårt er Borgsjø. Den eneste slekta i Norge med det navnet. Og det uten å ha noe selskap registrert i Brønnøysund.

Gå bare hit:

Få e-postadressen ditt fornavn@etternavn.no gratis hos http://navn.no

 

Jeg bor i Drøbak og er medlem i Vindfangerbukta båtforening. En forening med ca. 700 medlemmer. Foreningen har ingen egen hjemmeside på web'n, så jeg har tilbudt meg å lage en for foreningen.

 

Snakkes!

 

Kjell

Link to post
Share on other sites

Takker for tillatelsen fra dere begge.

Jobber med å lage en egen båtside på domenet mitt www.borgsjo.no

Er ikke lagt ut ennå.

Ooh yes, kommersiell skrives definitift med to m'er.

 

Var så heldig å få kjøpe domenet www.borgsjo.no  :lol: siden familienavnet vårt er Borgsjø. Den eneste slekta i Norge med det navnet. Og det uten å ha noe selskap registrert i Brønnøysund.

Gå bare hit:

Få e-postadressen ditt fornavn@etternavn.no gratis hos http://navn.no

 

Jeg bor i Drøbak og er medlem i Vindfangerbukta båtforening. En forening med ca. 700 medlemmer. Foreningen har ingen egen hjemmeside på web'n, så jeg har tilbudt meg å lage en for foreningen.

 

Snakkes!

 

Kjell

Hei Kjell, jeg er også medlem i VB! Hva med den siden jeg har om VB i Wikingboat klubben? Har du ikke sett den? http://home.online.no/~jonpa/vb.htm

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...