Jump to content

Avstand på monteringsbolter på påhengsmotor


kermit

Recommended Posts

Hei! Er ein ivrig bruker av forumet, men foreløpigt berre som "kikker"... Har funnet mange svar på ting eg har lurt på (og ikkje lurt på) her. :smiley:

 

Eg skal (når eg finner) montere ein ny motor på båten og lurer på om det er ein standard avstand på boltene for montering av motoren?

Grunnen til at eg lurer er at dei to nederste bolten som står på båten sitter dønn fast. Har ikkje vågt å bruke for mykje makt på dei heller... Disse er under vannlinja. Er ikkje sikker, men eg trur at eg ikkje kommer til dei innenfra under motorbrønnen.

Motoren som sto på båten var ein 90hk yamaha -91, og eg har tenkt å gå opp ein størrelse til 100 eller 115hk.

 

Eg kunne jo selvfølgelig hatt meg ein runde i båthavna med metermål og sjekka diverse motorer, men satser på at det er nokon her på dette eminente forumet som sitter med kunnskapen om dette òg.

 

 

Mvh

Kermit :diving:

Link to post
Share on other sites

Det er en standard på dette , BIA Standard bolt pattern.

Har bl.a byttet fra Johnson 35 -> Yamaha 40 og Johnson 60 -> Yamaha 60 og alle hull passet perfekt.

Har også montert en CMC PT-135 powertrim på en 60 Yamaha, beregnet for motorer opp til 135hk, også her passet hullene.

 

Kermit, hva slags båt er det snakk om?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 17 år senere...

Hømm.....hadde en 55 HK Evinrude 1979 mod på en båt. 

Når da en 70 HK Johnson 1989 mod skulle på tenkte jeg at dette er nok likt. 

Men målte alikevel bredde fra center til center på boltene oppe, og nede. 

Helt likt. 

MEN målte ikke om høyden fra øverste bolt og nederste var lik.... og det var de IKKE!  😯

Link to post
Share on other sites

mal.jpg.9da4ef22a026272c85321416af5ddaea.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...