Jump to content

Yanmar YSB8, hvor skal disse 2 kablene tilkobles?

Songnumberone

Recommended Posts

I forbindelse med installasjonen av en Yanmar YSB8 i en sjømann 22, så røk det av to elektriske kabler under løfting. Begge kommer ut fra "fødepumpa", eller ihvertfall den første pumpa i dieselsystemet på motoren.

Er det noen som kan si noe om hva disse to kablene gjør og hvor de egentlig skal? Jeg har noen teorier i forhold til hvordan ting ser ut oppi der men vil gjerne ha noen innspill.. 
bilde

Uten kjennskap til motoren, men det ser ut som en elektrisk fødepumpe. Da går vel en leder, trolig rød, til startnøkkel og gir strøm til pumpa idet tenning settes på. Pumpa gir diesel til innsprøytningspumpa når tenning står på. Den andre lederen går da til batteri minus, eller gods som har forbindelse til batteri minus.

Det er en rød som er kuttet og en svart som har kabelsko. Den røde kan passe med en sukkerbit, sukkerbiten går videre til en ledning som for meg ser ut til å gå videre til dynamoen, selv om jeg ikke klarer å skjønne helt at det kan være riktig. 

Den svarte vet jeg ikke hvor kan passe, skal opp igjen en tur i båten nå for å titte. Skulle gjerne hatt en mekaniker som kunne sett på det men det er jo klin umulig å få tak i noen nå i fredrikstad distriktet selv om det er en liten jobb.

https://baatplassen.no/bildearkiv/59/59493/p1000192.jpg

Redigert av Songnumberone (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...