Jump to content

For lavt turtall på VP V8!!


turbobjørn

Recommended Posts

Jeg sjøsatte båten i går, og etter en liten runde virket alt som det skulle, helt til jeg skulle dra på litt, da får jeg ikke opp mer enn 3500 omdreininger....maks skal vel ligge på rundt 4400??

Motoren er en VP(GM) AQ211 V8. ca. 210Hk, med et 290DP drev.

Er det noen som har en idè om hva som kan være feil?? Har ikke sjekket noe enda selv....

Link to post
Share on other sites

Går udfra at Du ikke havde samme problem da båden blev taget på land og der ikke er foretaget nogen justeringer eller ændringer på tænding og karburator. Det lyder som et stoppet filter eller det lille trådfilter der sidder lige før indgangen i karburatoren eller der er vand i benzin /karburatoren. Jeg har lige skifte hoved/vandfilter på min VP og der var ca 1 dl vand i hovedfilter ( kondens fra tanken). Hvad sker der når du giver gas i fri-gear?

Link to post
Share on other sites

Når jeg gir gass i fri, øker den turtallet, men kun opp til ca. 5.000 omdr.

Da virker det som om den "sperrer"......og, et annet problem dukket opp i dag.....

vann i oljen.....masse. Jeg byttet olje, og kjørte en liten tur, og det var igjen masse vann i oljen.

Jeg vet ikke hva som er galt, men den var ikke sånn i fjor, og jeg byttet oljen i fjor høst, og peilet og sjekket når jeg sjøsatte den, og da var det ikke vann der. Kan det være så mye vann i tanken at det er det som gjør dette?? Nå er jeg iallefall skikkelig frustrert.

Link to post
Share on other sites

Når jeg gir gass i fri, øker den turtallet, men kun opp til ca. 5.000 omdr.

Da virker det som om den "sperrer"......og, et annet problem dukket opp i dag.....

vann i oljen.....masse. Jeg byttet olje, og kjørte en liten tur, og det var igjen masse vann i oljen.

Jeg vet ikke hva som er galt, men den var ikke sånn i fjor, og jeg byttet oljen i fjor høst, og peilet og sjekket når jeg sjøsatte den, og da var det ikke vann der. Kan det være så mye vann i tanken at det er det som gjør dette?? Nå er jeg iallefall skikkelig frustrert.

<{POST_SNAPBACK}>

:eek::eek: Høres ut som frostskade i en sylinder, du får vannlekkasje ned i oljetroa og sylinderen som er ødelagt får ingen kompressjon, og da får du ikke turtall på motoren heller.

Dette baseres på at oljenivået stiger (masse vann i olja) du mister vel kjølevannet også regner jeg med. (Hvis du har ferskvannskjøling)

Hadde du hatt en lekkasje i toppakningen ville det nok ikke blitt så mye vann i olja på så kort tid. :sad::sad:

Du bør nok sjekke dette og ikke kjøre med den. :smash:

Link to post
Share on other sites

Har du chekket dine manifolder og riser - hvis de ikke er drænet om vinteren kan de sprænge og da får du vand i olien meget hurtigt. Kommer vandet under sejlads eller når motoren står stille. Hvis det første har du revne i topstykke eller blok - hvis det sidste har du revne i manifold/riser ( udstødnignen holder vandet ude under drift men det løber ned gennem en åben ventil når motoren står stille og videre ned forbi stempel og ned i sumpen) Revnen skal ikke være ret stor for at give meget vand.

Hvordan ser dine tændrør ud er der et eller flere der er helt rene - vand renser

Link to post
Share on other sites

Har du chekket dine manifolder og riser - hvis de ikke er drænet om vinteren kan de sprænge og da får du vand i olien meget hurtigt. Kommer vandet under sejlads eller når motoren står stille. Hvis det første har du revne i topstykke eller blok - hvis det sidste har du revne i manifold/riser ( udstødnignen holder vandet ude under drift men det løber ned gennem en åben ventil når motoren står stille og videre ned forbi stempel og ned i sumpen) Revnen skal ikke være ret stor for at give meget vand.

Hvordan ser dine tændrør ud er der et eller flere der er helt rene - vand renser

Har du lavet en kompressionstest af cylinderene?

Har du mulighed for at lave en tryktest af vandsiden?

 

Undgå at tage toppen af før du ved at det er nødvendigt, idet mange gevindhuller i blokken vil være i dårlig stand ( tæret af vand da de går ned i vand kanalerne) og evt kræver nye gevindindsatse og de kan være svære at spænde med rigtigt moment.

Redigert av juhl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en følelse av at det kommer når jeg kjører....Jeg lot den gå litt på tomgang etter at jeg hadde byttet olje, og da økte ikke nivået noe, men så tok jeg en liten tur, og når jeg kom inn igjen hadde det økt masse.

 

:puke:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...