Jump to content

God service på Viknes Sør.


Tommy_H.

Recommended Posts

Vi lå for anker på enden av flytebryggen på Merdø for et par uker siden. Utpå ettermiddagen begynte det å blåse, noen av båtene på flytebryggen gikk da hjem. Bestemte oss for å trekke båten frem longside til bryggen.

Om morgenen da vi skulle gå derfra så kom bare en avslitt taustump opp da vi skulle trekke ankeret. Blytauet hadde lagt seg rundt noe på bunnen og ble gnagd av.

Vi kunne ikke ha båtferie på Sørlandet uten anker, så ringte Maritim i Arendal. De hadde selvfølgelig ikke rette dimensjonen på blytau inne. Ringte Viknes, og siden Viknes Sør. Fikk beskjed om å gå opp på Nidelva Brygge og nyte solen et par timer. Etter tre timer kom det en bil fra Viknes Sør med anker og blytau til oss. De tok kun betalt for anker og blytau, fikk til og med 40% rabatt på tauet da de hadde et som var brukt et par ganger. Så helt nytt ut.

God service!  :smiley:

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Flott. . Skal se om jeg kan finne ankeret ditt.. senere.. :) bruker ofte å snorkle i området. :) så kan du få det igjen senere.. evt. :)

Flott å høre at du blir hjulpet da.

Men skulle jo visst at du var der I området.. så kunne jeg stikket bortom.. :)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Flott. . Skal se om jeg kan finne ankeret ditt.. senere.. :) bruker ofte å snorkle i området. :) så kan du få det igjen senere.. evt. :)

Flott å høre at du blir hjulpet da.

Men skulle jo visst at du var der I området.. så kunne jeg stikket bortom.. :)

Ankeret var galvanisert, koster 799,- hos Maritim.  Svivelen er jo nesten like dyr som ankeret! Vurderte å ringe redningsselskapet, men jeg måtte jo ha nytt blytau allikevel.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har kjøpt to nye Viknes  880-  produsert hos Viknes sør. Den første var så full av feil og dårlig utført arbeid at det minte om en dårlig sammensatt halvfabrikat. En veldig hyggelig ledelse var første møte. Når reklamasjonene etter hvert ble mange, ble den hyggelige lederen en helt annen person. Etter en tid sendte jeg all korrespondanse til advokaten for Båtforbundet, og han mente jeg nok hadde truffet en av verstingene i båtbransjen. Jeg trodde alle feilene var et engangstilfelle "at jeg rett å slett hadde vært uheldig". Kjøpte ny 880 12 mod da dette er en båttype jeg liker og vanskelighetene fortsetter. Etter 40 år og 10 båter har jeg aldri vært borti maken, men jeg har truffet noen flere som deler mine erfaringer. Nå er heldigvis produksjonen av Viknes båter slutt i Arendal så Viknes kommer sikkert til å levere bedre kvalitet heretter.  

Link to post
Share on other sites

Stusser litt her...Om man kjøper en båt full av problemer, samt har en urimelig og vanskelig forhandler- kjøper man da en til samme båt av samme forhandler???

 

 Hadde Viknes vært i nærheten av så dårlig som averø hevder hadde min båt ramlet i fra hverandre for mange år siden. Båten har hatt ørten turer over Skagerak, samt blitt brukt til vinterfiske i over10 år. Den er like tight og fin som ny. Svært lite problemer og båten funker året rundt i all slags vær.

Har aldri hørt om- eller pratet med en Viknes eier som deler averøs syn.

Viknes sør sitt gode rykte er vel fortjent etter min mening.

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt to nye Viknes 880- produsert hos Viknes sør. Den første var så full av feil og dårlig utført arbeid at det minte om en dårlig sammensatt halvfabrikat. En veldig hyggelig ledelse var første møte. Når reklamasjonene etter hvert ble mange, ble den hyggelige lederen en helt annen person. Etter en tid sendte jeg all korrespondanse til advokaten for Båtforbundet, og han mente jeg nok hadde truffet en av verstingene i båtbransjen. Jeg trodde alle feilene var et engangstilfelle "at jeg rett å slett hadde vært uheldig". Kjøpte ny 880 12 mod da dette er en båttype jeg liker og vanskelighetene fortsetter. Etter 40 år og 10 båter har jeg aldri vært borti maken, men jeg har truffet noen flere som deler mine erfaringer. Nå er heldigvis produksjonen av Viknes båter slutt i Arendal så Viknes kommer sikkert til å levere bedre kvalitet heretter.

Regnet med du varsler Viknes Sør om denne tråden ihht reglene. Jeg har bare lovord å si om daglig leder for Viknes Sør og synes du må komme med litt mer kjøtt på beine enn bare å henge ut en person og firma på denne måten.

 

4. Negativ omtale av firmaer:

Før emnet postes skal firmaet varsles om at saken vil bli tatt opp på forumet og man skal, i første innlegg, bekrefte at firmaet er underrettet.

Navn på fimaansatte skal ikke oppgis. Kun jobbtitler som "Daglig leder" etc.

Påstander skal spesifiseres og, om mulig, dokumenteres. Løse påstander av typen "Firma X er noen kjeltringer" uten videre forklaringer er ikke tillatt.

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk beskjed om å gå opp på Nidelva Brygge og nyte solen et par timer. Etter tre timer kom det en bil fra Viknes Sør med anker og blytau til oss. De tok kun betalt for anker og blytau, fikk til og med 40% rabatt på tauet da de hadde et som var brukt et par ganger. Så helt nytt ut.

God service!  :smiley:

 

Elsker slike solskinnshistorier. :yesnod: Gir liksom tilbake håp og tro om at det fortsatt finnes god service og seriøsitet igjen i båtbransjen. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt to nye Viknes  880-  produsert hos Viknes sør. Den første var så full av feil og dårlig utført arbeid at det minte om en dårlig sammensatt halvfabrikat. En veldig hyggelig ledelse var første møte. Når reklamasjonene etter hvert ble mange, ble den hyggelige lederen en helt annen person. Etter en tid sendte jeg all korrespondanse til advokaten for Båtforbundet, og han mente jeg nok hadde truffet en av verstingene i båtbransjen. Jeg trodde alle feilene var et engangstilfelle "at jeg rett å slett hadde vært uheldig". Kjøpte ny 880 12 mod da dette er en båttype jeg liker og vanskelighetene fortsetter. Etter 40 år og 10 båter har jeg aldri vært borti maken, men jeg har truffet noen flere som deler mine erfaringer. Nå er heldigvis produksjonen av Viknes båter slutt i Arendal så Viknes kommer sikkert til å levere bedre kvalitet heretter.  

På langt nær et ukjent fenomen for de båtene som var produsert av Viknes i årene 2005-2007 da man hadde alt for mye å gjøre og fylte fabrikken med ukyndige utenlandske arbeidere. Kjøpte selv en 1030 ny i samme tid og den var full av feil og mangler på grunn av slurvete jobb. Heldigvis lot det meste seg ordne på grunn av en serviceinstillt forhandler som jeg vet fikk avslag på en rekke av de til dels grove feilene på båten som fabrikken hadde laget og måtte utbedre dette for egen regning.

 

Kjenner en annen 880 eier som var svært nær rettssak mot fabrikken da skroget var fullt av luft som gjorde at store stykker sprakk når det ble frost. Hadde to tettskrevne A-4 sider med mangler og feil som f.eks. lekkasjer, krakkelleringer i gelcoat, løse vanntanker, løs innredning etc. etter første året.

 

Jeg tror disse båtene holder et langt høyere kvalitetsnivå i dag og grunnkonseptet er svært bra. Bl.a. har jeg hørt at de har begynt å bruke vanlige kabelgater istedet for å klasje en stor klunsj med Tech-7 i skutesida og kline alle kablene innenfor vask/byssedel som går mellom instrumentpanel og motorrom fast til denne slik det var gjort hos meg for hver 50. cm.  Helt uten noen form for kabelgater.

 

Komfyren kom løs i første brottsjø fra SB og fløy ut av plassen sin da båten var 14 dager gammel. 5 meter fra kaia sviktet styringen samme dag jeg hentet båten på jomfruturen da styrefittingene ikke var dratt til og all olja gikk ut. Begge taklukene lakk vann ved overvann, den ekstra vanntanken var festet med samme typer skruer som man bruker til å henge opp bilder med på veggene hjemme i stua og ble naturlig nok revet løs etter noen få uker. Skroget lakk gjennom sammenføyningene mellom skrog/overbygg under fenderlist slik at saltvann fylte seg opp i motorrom. Årsak: manglende sammenføyning/forskruving/fuging under fenderlist. Gelcoat sprakk ved ankervinsja sin innfesting foran. Hele braketten til ankeret hadde løsnet da det ikke var brukt låsemuttere men vanlige muttere og skiver og slag fra sjø førte til at alt løsnet. Mutterne ble funnet nede i kjettingkassen. Fabrikkens forklaring på krakkelleringen: Kollisjon!!?!?

Luftbobler sprakk opp langs rekka på grunn av luft i gelcoat. Den trykkstyrte spylepumpa fylte nesten maskinrommet med vann etter noen få uker da koplingen ikke var skrudd til ut av pumpa. Osv. osv. osv...

 

Men dette er bare noen få eksempler på ting som sikkert har blitt mye bedre i dag enn det var da man hadde litt for mye å gjøre.

 

Der ble ingen ny Viknes 1080 på meg som KUNNE ha blitt et aktuelt alternativ ved neste båtbytte. Beklager. Da jeg solge båten var den derimot i den stand man skulle forventet at den var den dagen den var levert som ny. Men dette var etter mange og lange runder med utbedringer der fabrikken stort sett avviste alt. Forhandler tok hele støyten.

 

Uansett, rett skal være rett. Jeg fikk det aller meste ordnet og jeg er ikke i tvil om at dette er ting som er på et høyre kvalitetsnivå hos Viknes i dag på grunn av lavere aktivitet enn i de mest hektiske årene. Det har man sett i mange andre bransjer også så det er ikke veldig spesielt. Grunnkonseptene til Viknes er svært bra på de fleste modellene og følger kvaliteten på sammenstilingen i samme retning er dette utvilsomt bra greier.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det averø kommer med og de mange "mot-reaksjonene" er et klassisk fenomen. En forteller sin historie om sin dårlige båt (eller bil) og hvordan det etterhvert blir full krig mellom (han) kjøper og selger, og reaksjonene til de andre som har samme båt/bil, eller har handlet med samme forhandler som er meget fornøyd. Hvordan kan dette ha seg? 

 

Jeg tror dette er litt som diskusjonen om VP D-serie motorene. De som har hatt havari og som fikk ny motor på garanti er kanskje godt fornøyd, mens de som ikke fikk noe fordi motoren deres var mer enn 5 år, selvsagt mener at D-serie er noe dritt. OG de som har kjørt hele 800 timer med sin D-serie og ikke har hatt et feilslag, vil selvsagt ha seg frabedt at D-serie er noe dritt. Dermed går de hardt ut mot de som skriver dritt om D-serie. 

 

Også er det også litt sånn at servicen helt klart ser ut til å være bedre for dem som bare betaler (ukritisk) og er fornøyd. 

 

OG Viknes-eiere liker selvsagt ikke at noen "snakker ned" båtene deres. 

 

Men så er det også selvsagt slik at de som ikke har hatt problemer, heller ikke har opplevd hvor bøllete båtbransjen på Sørlandet kan være. For bøllete er det mange av dem som er, dersom noe går galt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...