Jump to content

Tåkeseilas med Hulda, artig erfaring


Hulda

Recommended Posts

Vi kom over fra Danmark, og hadde første overnatting på Hermanö/ Gullholmen. Neste stopp etter planen var hjemmehavn Strömstad. Morgenen for avgang så slik ut ved kaien på Hermanö:

gullholmen_050715.jpg

Vi beregnet å gå utaskjærs etter Smögen og la opp til en reisetid på ca. 10 timer. Løy vind varslet gange for motor.

 

Da vi var noen nm på utsiden av Soteneset, varslet Tjøme radio om tåkebanker. For oss er en tåkebanke en liten dott med tåke som hurtig forsvinner. Ikke noe å bli svett av. Turen fortsatte på stort sett oljet hav, og utpå ettermiddag/kveld rundet vi inn ved fyret Väcker (Gule Humpen) for å gå gjennom Havstensund og ut i Kosterfjorden gjennom Bisserännan, den vanlige ruten for oss. Hulda tuslet av gårde på 1400 rpm i gode 6 knop. Da vi hadde havnen i Resö på BB baug, sa jeg til Admiralen: "Jøss, se der, finn frem fotoapparatet!" Det var litt disig, trolsk stemning, og det drev dis langs øyene på BB baug. Foran oss på SB baug ligger et lite fyr på en odde, som jeg ikke husker navnet på i farta. 'Plopp', så var fyret vekk, det var kanskje 400 meter foran oss. Noen sekunder senere var resten av landskapet vekk. Sikten var som en kon med diameter 50 meter rundt båten, solen var som en blek kule oppi toppen av konen. Satte Hulda i fri og gikk nedenunder for å ta over innvendig styreposisjon. Nå var sikten slik at vi kunne kjøre baugen rett i fjellet uten å ha mulighet til å stanse.

 

img_20150705_195451.jpg

Radaren stilt på 80 % kjenslighet og min clutter, ned på 1/4 nm for å fange opp mulige garnbøyer. Kjøre overlay er ikke optimalt under slike forhold. Derfor går kart på PC'en og kun radar på Garmin. Jeg slenger mye dritt om Garmin, men radar og ekkolodd er bra. Faktisk utmerket. Problemet under denne delen av seilasen var at det gikk en sterk nordgående strøm i Bisserännan som prøvde å lande oss på blant annet Svartskären. Derfor var 3 knop absolutt minimum hastighet for sikker seilas. Videre kurs gikk litt på tvers av anbefalt led. Det kryr av garnbøyer ned til tennisballstørelse i de grunne områdene. Så det å komme seg ut på minst 100 meter var prioritet nr. 1.

 

img_20150705_201523.jpg

Da er vi ute i Kosterfjorden og kan slappe litt av. Matrosen står inne i 24 varmegrader og styrer. Mens en pjuskete Admiral er ute i cockpit, stirrende inn i tåka med ørene på stilk. Vi gjør nå 4,6 knop og har to småbåter på SB låring. Radaren er nå satt opp til 1 1/2 nm, slik at hver ring er 1/2 nm. Klokken er nå 20:15. På utsiden har tåken lettet en del:

 

img_20150705_195455.jpg

Så vi har vel en sikt på nesten 100 meter. Men dette varierte sterkt. Vi gikk et par ganger sikksakk for å unngå motgående fartøyer. Passeringen kunne vil være et par hundre meter. Det virket ved en anledning som sjøene kom fra båt som gikk i halvplan. Og den holdt spikrett kurs sydover i Kosterfjorden på feil side, risikabel seilas. Vi kunne ikke se dem gjennom tåken.

 

Til vanlig går vi inn mot Strömstad ved å runde Svartskär, men fant at den ruten var litt kronglete under rådende forhold. Tåken hadde tettet til igjen. Vi var utenom rutetidene til Sandefjord/Strömstadfergene, vi kunne heller ikke se dem på AIS. Så vi lånte leden av dem. Her er det godt merket med bøyer som aktivt reflekterer radarsignalene. Dessuten vil en hver fiskebøye effektivt bli rensket opp, flere ganger om dagen. Vi rundet inn til Daniel under bruk av tåkesignal. Fikk et radarekko rett ved siden av Daniel. Der lå det en unggutt med jolle og pratet i mobilen, 20 meter til SB. Så ut til at han skjønte på hvilken side av Daniel han var, startet opp og tuslet i retning av Svenskerenna. Det virket som om han visste prikk hva han gjorde. Dette med sjømannskap er ikke aldersbetinget. Da vi kom inn til moloen som er innløpet til Kebalviken, møtte vi en passbåt på vei ut. Da vi kom inn, fikk de det travelt med å fikse lanterneføringen. Og så forsvant de inn i tåka, retning Koster. Etter at vi hadde fortøyd kom Sweden Rescue på 16 med anmodning til fergen 'Oslofjord'. 'Det ligger en båt og har kjørt vilske i tåken, trolig på deres BB side når dere går ut etter Furholmen. Vi reiser nå ut for å finne båten og lose den til havn'. Oslofjord: 'Vi skal holde skarp utkikk etter småbåt etter passering Furholmen, spesielt om BB'.

 

Vi verken så eller hørte noe da vi gikk innover i leden. Mulig var det de som stakk ut fra havnen da vi kom inn. Rart med det, man skal ikke bevege seg mange meterene uten instrumenter eller visuelle observasjoner, før man ikke aner retning eller hvor man befinner seg.

 

Da vi tok ned dataene fra Garmin, rapporterte systemet bevegelsestid10:00 timer. Selvskryt er greit.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...