Bjørn Lyche Startet 9.Juli.2015 Del på Facebook Startet 9.Juli.2015 (redigert) Hei Jeg har brukt opp en Yamaha 85A fra 1984 (2-takt på 85HK) på min 21-fots litt tungrodde plastbåt, og lurer på om noen har en formening om hvor stor motor jeg bør bytte til hvis jeg kjøper en ny moderne 4-takts motor? Jeg vil anta en moderne motor gir bedre ytelse pr HK, så jeg tenkte med noe rundt 50HK. Båten klarte ca 26knop med den gamle Yamaha, og jeg har ikke noe behov for å kunne kjøre fortere enn 20knop. Redigert 9.Juli.2015 av Bjørn Lyche (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.Juli.2015 Del på Facebook Svart 9.Juli.2015 Tror ikkje du bør gå under 80hk uansett på en såpass "stor" båt. Finnes ganske godt utvalg på brukte 4-taktere på Finn.no. Finner du en motor på finn.no, så kan du søke her på forumet på den modellen for å lese om erfaringer andre medlemmer har om den motoren. Går du for en helt ny motor fra forhandler, så ville eg lagt vekt på servicetilgjengelighet i ditt område. Sitér dette innlegget Link to post
Sea Horse Svart 9.Juli.2015 Del på Facebook Svart 9.Juli.2015 http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter/batmotorer/50-200hk/f70.aspx Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9.Juli.2015 Del på Facebook Svart 9.Juli.2015 Med å gå ned til 50hk 4t vil man miste endel dreiemoment, ville ikke gått noe lavere enn 70-75hk 4t, de vil kunne jobbe mer uanstrengt enn en mindre motor Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 9.Juli.2015 Del på Facebook Svart 9.Juli.2015 Gamle 2-taktere gir nok mest ytelse pr. kg så det fornuftige for å erstatte en 85 hk er nok f.eks. E-tec 75/90 som veier 145 kg. Hvis vekta ikke er så viktig så er den sterkeste 80-hestern idag nok Mercurys nye 2,1 liter 4-takt på 163 kg. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bjørn Lyche Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Takk for gode tips og råd. Jeg ville trodd at de gamle hadde dårligere effekt pr HK, men forstår det som at en hest er en hest uansett alder. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Effekt pr hk er alltid 1:1. ;) Han skreiv ytelse pr kilo. Altså at du får fleire hestekrefter pr. kilo motor. En nyere 4—takter er tung i forhold til eldre 2—takter. Men en 4—takter er meir effektive på bruk av bensin. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 60 hk yamaha veier det samme som 50. Er samme motor, uten struping. Siden du ikke er spesielt interessert i fart, vil jeg tro det kan være nok med 60 hk, men med en propell med større diameter, og lavere stigning. Her er det ikke bruk for stålpropell, siden du operer i relativt lav fart. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Vektforskjell mellom 2t og 4t avhenger av størrelse, i noen effektklasser er forskjellen minimal. En 85hk Yamaha veier 121 kg, 40 kg ekstra på en 21 foter burde ha minimalt å si. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lunde14 Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Husk også at en 4T er fyktelig treg opp i plan, du trenger vær hest du kan få. Vist 85hk 2T var akkurat nok så ville jeg helst gått opp i hester når jeg skulle ha en 4T. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Husk også at en 4T er fyktelig treg opp i plan, du trenger vær hest du kan få. Vist 85hk 2T var akkurat nok så ville jeg helst gått opp i hester når jeg skulle ha en 4T. Tja... Er det egen erfaring at 4-taktere en fryktelig trege opp i plan i forhold til 2-takter med samme hk? Den erfaringen har i hvertfall ikkje eg. Skal ikkje ver vanskligere å få i plan en 4-takter, men litt treigere er dei. Nå er ikkje trådstarter opptatt av fart, så om det tar ti eller 15 sekunder å få den i plan, så tror eg ikkje det er det største problemet. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 e-tec 90 eller lignende hadde nok vært egnet 85hk 2takt yamaha har både lav vekt og mye moment, de fleste moderne 4taktere kan ikke skilte med det samme Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Husk også at en 4T er fyktelig treg opp i plan, du trenger vær hest du kan få. Vist 85hk 2T var akkurat nok så ville jeg helst gått opp i hester når jeg skulle ha en 4T. Etter mange år med diverse to-taktere på 90-115 så var jeg egentlig svært positivt overrasket over hvor fort jeg kom i plan med min 90 hk Suzuki firetakter så deler ikke ditt syn/erfaring her. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kiekhaefer Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Gamle 2-taktere gir nok mest ytelse pr. kg så det fornuftige for å erstatte en 85 hk er nok f.eks. E-tec 75/90 som veier 145 kg. Hvis vekta ikke er så viktig så er den sterkeste 80-hestern idag nok Mercurys nye 2,1 liter 4-takt på 163 kg. "Teerex" har et poeng her, nyeste Merc 80 hk er nok den råeste 80 hk på markedet i dag. Den går godt og bruker lite drivstoff, og den er faktisk ganske kompakt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Og den kan antagelig enkelt omprogrammeres til 100 evt. 115 hk om behovet melder seg. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.