Jump to content

Passer en ny Raymarine e125 sammen med en e80 classic

JTIversen

Recommended Posts

Vi har en Raymarine e120 classic i nettverk med en e80, samt radar og autopilot (ST-6002) alt i fra 2009. Føler at e120 maskinen begynner å henge litt etter da zooming og panorering begynner å ta farlig lang tid, samtidig som den har en tendens til å krasje om man kjører med splitt-skjerm. Har også tidligere hatt mulighet til å synkronisere ruter via Navioncs på på ipadden via en I-navconnect router, men etter oppgradering av Navionics på ipadden fungerer dette heller ikke lenger.

Har derfor så smått begynt å tenke på en oppgradering av systemet, men det å bytte hele pakka kan bli litt mye på en gang. Det hadde derfor vært fint å kunne starte med "hjernen" i systemet, som i dag er e120 maskinen, og oppgradert videre derfra etterhvert.

Noen av båtplassens kunnskapsrike medlemer som vet noe om dette?

I min båt er det oppgradert litt etter litt, noe jeg føler er en stor ulempe da systemene snakker dårligere og dårligere sammen. Skulle gjerne hatt alle enheter på Seatalk-HS eller wifi. Nå har jeg Seatalk, seatalk-2 og Seatalk-HS nettverk. Har en e80 classic som slåss jevnlig med min e120Wide om å være master og bruker lang tid på å bli enige dersom jeg skal kjøre med radar på (den er tilkoblet e80). Men for å ta alt i et jafs snakker man fort langt over 100.000,- i duppeditter.

Jeg ville ha kontaktet raymarine forhandler og fått de til å tegne opp og "godkjenne" en eventuell oppgraderings path, for det er veldig mye som er avhengig av hverandre og kabler og kontakter kan fort bli utfordring og dyrt.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

I min båt er det oppgradert litt etter litt, noe jeg føler er en stor ulempe da systemene snakker dårligere og dårligere sammen. Skulle gjerne hatt alle enheter på Seatalk-HS eller wifi. Nå har jeg Seatalk, seatalk-2 og Seatalk-HS nettverk. Har en e80 classic som slåss jevnlig med min e120Wide om å være master og bruker lang tid på å bli enige dersom jeg skal kjøre med radar på (den er tilkoblet e80). Men for å ta alt i et jafs snakker man fort langt over 100.000,- i duppeditter.

Jeg ville ha kontaktet raymarine forhandler og fått de til å tegne opp og "godkjenne" en eventuell oppgraderings path, for det er veldig mye som er avhengig av hverandre og kabler og kontakter kan fort bli utfordring og dyrt.

-Xlnt

Dette er frykten min også, at en gradvis utskiftning bare gjør vondt verre. Samtidig er det jo et kjempejafs i båtlommeboken å skulle ta alt på en gang. Det store spørsmålet et kanskje hvordan finne en forhandler som faktisk har peiling, ikke bare lyst til å selge bokser

Har ikke tatt sjansen, da jeg frykter at det bare blir enda mer ustabilt. Litt som å oppgradere en gammel pc. eller telefon, de blir jo sjelden kjappere med ny software.

Det kan være noe å hente på og oppgradere også. 5.69 er siste versjon på E120/E80 classic serien.  Selv har jeg oppgradert med hell de årene jeg har hatt disse plotterene.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Jeg hadde omtrent samme oppsett på NordWesten. To E120, radar, vhf, ais, autopilot, ekkolodd mm koblet sammen. Oppgardering ville fort koste 150-200'. Min løsning var et bra sugekoppgeste til ipad. Kjørte radar på classicen og kart på ipad.

Kan tillegge at jeg alltid bruker papirkart som hoved navigasjonskilde.

I Nimbusen har jeg en ny e97. Ikke sååå imponert i forhold til classicen, utover zoom hastighet på kart. Mye kjekt å ha funksjoner i nye raymarine.

Hadde jeg kjøpt båt med e classic i dag hadde jeg ikke byttet. Kanskje supplert med en frittstående ny c som ren kartplotter.

Takker så mye for alle gode kommentarer og innspill. Tenker at jeg tar en prat med CT Marine da disse ikke ligger langt unna båtplassen, så får vi se hvorledes det utvikler seg.

Vi har jo tenkt å ha denne båten i mange år fremover, men en investering på 100' pluss svir litt mer enn det jeg har lyst på nå som ferien er over for denne gang.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...