XBlurPx Startet 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2015 Hei der. Er eier av en Mercury 50hk 87mod og utfordringen er at den ikke starter. Kjøpte den brukt for 2år siden, og har stått til nå i vente på at båten skulle bli ferdig oppusset. Motoren har gnist, bensinen kommer fram til pluggene (pluggene blir bløte) og rikelig med strøm til starter, Det er ikke anntydning til anntenning engang, også prøvd startgass, men vill ikke tenne på den heller. Det er som om det dødmansknoppen er trukket ut, men det er den ikke. Fikk fyrt den opp ifjor sommer for en test, presset hardt på bensinbelgen til den ble knallhard, gav gass og fyrte opp. Kom mye røyk i starten, men gav seg når motoren ble varm. Etter denne gang har jeg ikke fått startet den. All hjelp taes imot som en stor takk, da ferien nermer seg og håpet om å få sjøsprut i ansiket sitter høyt. Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Du sier at pluggene er bløte. Jeg regner med dette er en totakter? Det skal de ikke bli dersom det er tilstrekkelig gnist på pluggene, da skal nemlig bensin og luftblandingen antenne. Da forutsatt at blandingen er korrekt. Sjekk plugger, coil og ledninger. Når det ikke er antydning til tenning ved bruk av startgass er jeg nesten villig til å vedde på at problemet er relatert til tenning. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
jerognal Svart 9.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Tja hadde en johnson en gang med samme symtomene. Alt var tilsynelatende ok men ikke start. Det viste seg et hulll fra kjølekanal inn i sylinder slik at vann trakk inn. Sitér dette innlegget Link to post
XBlurPx Svart 9.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2015 Det er en totakter ja, Fersk 95oktan med 2% oljeblanding. 3 sylindra, har god gnist på de to øverste tennpluggene, nederste plugg er jeg usikker på, mulig dårlig stålkontakt under testing. Tok ut pluggene og blåste ut evt bensin flood, tente på pluggene for å brenne av resterende film og satte de i igjen, fortsatt ingen anntenning. Har i skrivende stund tatt av forgasserne får å blåse de rene, så kan vi utelukke de iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
XBlurPx Svart 16.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Simon, du hadde rett. Til alle leser som leser denne problemstillingen. Etter mye søking, fant jeg at ledningsnettet til statorn var rassert, dårlig stand. Pluggene hadde gnist utenom sylinderne, men når pluggene ble satt inn, blir de påført 9kg`s trykk, og klarte ikke å produsere gnist, dette fant jeg ut med en lampe og jordningsledning jeg fikk låne. Dermed ble pluggene bløte og klarte ikke å antenne bensinen. Fikk tak i brukte deler og skiftet dem, og motorn gav livstegn med engang. Fikk no renset forgasserne med det samme og da, så får håpe det går smertefritt nå i ferien. Takk for tips og innlegg i denne saken, fint å se at det finnes ildsjeler der ute enda! Og at denne båtsiden enda er operativ! Hiv og hoi! Over og ut. Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 16.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2015 Flott det løste seg for deg.. Ha en fortreffelig sommer!! Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.