JørgenL Startet 9.Juli.2015 Del på Facebook Startet 9.Juli.2015 (redigert) Hei! På årets sommertur i ny båt har jeg fått problemer med babord motor på høyt turtall. Mister helt effekt / motor struper på 1500-1600rpm. Er svært lite teknisk anlagt, ligger i hunnebostrand i dag og tusler mot Smögen i morgen. I tanumstrand fikk vi sjekket at "overflow?" ventilen fjæret, noe som "virket ok". Grov og finfilter sjekket og byttet, ingen groms. Turboen "blåser". Motor: Volvo-Penta Tamd63P 1999modell Båt: Princess 38 Flybridge Babord motor startet da også å sote litt mer. Noen tips eller gode råd/erfaringer? Redigert 9.Juli.2015 av JørgenL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Hvor mange timer har motorene gått ? Ville kanskje levert dysene inn til rens og sjekk -mulig her problemet ligger. Når du har dysene ute kan du også ta en kompresjonstest av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Hei! På årets sommertur i ny båt har jeg fått problemer med babord motor på høyt turtall. Mister helt effekt / motor struper på 1500-1600rpm. .................... Babord motor startet da også å sote litt mer. Noen tips eller gode råd/erfaringer? Når motoren ryker sort så tyder det på dårlig forbrenning som igjen kan skyldes luftmangel. Forsøk den enkle måten først ved å fjerne luftfilter for å se om det hjelper. Din motor har vel en Waste-ventil på turboen ? Isåfall kan det være tregheter i denne. I waste-ventilen er det en fjærsom holder ventilen lukket mens trykket fra turbinens luftside vil åpne den hvis trykket blir tilstrekkelig høyt. Det kan være at denne ventilen ikke tetter tilstrekkelig slik at eksosgassen by-passer turboen og dermed jobber ikke turboen effektivt når den skal. pos. 28 i skissen nedenfor. Skissen fra: https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7740790-25-913.aspx Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
JørgenL Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Motorer har gått ca 1500t , er slik prosedyre raskt midt i ferien og er dette en sannsynlig årsak? Hvor mange timer har motorene gått ? Ville kanskje levert dysene inn til rens og sjekk -mulig her problemet ligger. Når du har dysene ute kan du også ta en kompresjonstest av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
JørgenL Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Takker for tips! Ser ut til at dette er litt knot for mine tommeltotter, så får se om jeg finner en mekaniker i smögen området som kan bistå i sjekk/skifte av dette å se om det hjelper. :-) Når motoren ryker sort så tyder det på dårlig forbrenning som igjen kan skyldes luftmangel. Forsøk den enkle måten først ved å fjerne luftfilter for å se om det hjelper. Din motor har vel en Waste-ventil på turboen ? Isåfall kan det være tregheter i denne. I waste-ventilen er det en fjærsom holder ventilen lukket mens trykket fra turbinens luftside vil åpne den hvis trykket blir tilstrekkelig høyt. Det kan være at denne ventilen ikke tetter tilstrekkelig slik at eksosgassen by-passer turboen og dermed jobber ikke turboen effektivt når den skal. pos. 28 i skissen nedenfor. Skissen fra: https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7740790-25-913.aspx Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
JørgenL Svart 11.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 (redigert) Oppdatering: Det kan se ut som "røret som går til wastegate" har rustet i stykker, helt tett innvendig. Andre som har opplevd dette/kjent problem? Får ikke tak i nytt før tidligst mandag, så håper det er "eneste" problem. Mistenker da at det kan være modent for skifte på begge motorer? Røret er vist som nr 33 på bildet. Redigert 11.Juli.2015 av JørgenL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Hvis røret er fullt av rust så kan det tyde på at Waste-ventilen (pos.28) også er i samme forfatning. Du bør skru den av og sjekk den (tre skruer for å løsne og deretter trekke den rett ut). Rengjør spindel og ventil. Sjekk for sår i tetningsflaten på ventilen. Bruk trykkluft, ca. 2 bars trykk, og funksjonsteste den. Se til at den åpner ved trykksetting (spindel trekkes inn), og at ventilspindelen vandrer helt ut når lufttrykket taes av. Sjekk også for luftlekkasje internt i ventilen. Kontroller samtidig ventilsetet, inne i turbinhuset, for evt. koks/sot og sår. Lykke til videre !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.