hva_er_problemet Startet 10.Juli.2015 Del på Facebook Startet 10.Juli.2015 Vi planelgger en seiltur over Skagerak - bør vi trene på noe på forhånd ? Hva bør en redningsøvelse inneholde ? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Å forlate båten hurtig bør øves på.. Har tenkt på dette selv,men ikke gjort det enda. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Erik Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 MOB er jo greit å ha øvd på kanskje ..?? Spesielt det å få en voksen person ombord igjen. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
T&P Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Enig, MOB & generell mønstring er vel det mest prekære. Ei øvning om "forlat skip" der ein simulerer å gå i flåta el jolla høyres ytterst søkt ut i fritidbåt samanheng Helsing T&P -med 35 års proff offshore erfaring- Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Nødprosedyrer, hvordan kalle opp for å få hjelp. La alle som skal være med teste VHF - lær de bruken av den. Ta en prat rundt brann, og hva som gjøres/bør gjøres. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Allegro27 Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 MOB-øvelse er kanskje det viktigste å øve på, for det kan man få bruk for når som helst. Men det aller beste når man skal seile i litt bølger og vind kanskje et stykke fra kysten er å ordne seg med sikkerhetsseler som gjør at man ikke faller over bord. Å få opp noen fra vannet i litt bølger/dønninger er risikosport for stakkaren i vannet. Andre ting det kan være greit å "øve" på er å finne brannslukningsapparatet fort, og ha det på en tilgjengelig plass gjerne på flere steder så man kan bruke det i en fart. Flåta kan det være greit å øve på å løsne om den ligger surra på dekk, eller øve på å hente den fram om den ligger i et stuverom eller nede. Det viktigste sånn jeg tenker er å kjenne båten og utstyret, vite hvor verktøyet er, hvordan enkle ting som drivstoffilter byttes, kunne det mest elementære om seiling og litt navigasjon, så kommer resten av seg selv. For min del om bord her, er brann det jeg tror er mest sannsynlig som kan skje av dramatikk på åpent hav, så det med brannslukkere og være forsiktig med bruk av åpen flamme som kokeapparat, festrøyking etter 12 pils på overfarten etc. kan være lurt. Ellers så kan man jo forberede seg og øve på det utroligste til krampa tar enn, og aldri komme av sted... Sitér dette innlegget Link to post
hva_er_problemet Svart 10.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 ...og gps'en på mobilen.....hvordan var nå det igjen.....virker den uten dekning ? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 ...og gps'en på mobilen.....hvordan var nå det igjen.....virker den uten dekning ? Ja, GPS'en virker uten dekning. Men du må ha nedlastede offline kart hvis du vil se posisjonen GPS'en gir i ett kart. Gulesider er feks IKKE offline, mens Navionics er (men husk å laste ned rett kartområde før du drar, Danmark er feks ikke med i Europa versjonen, må ha egen app) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
millisivert Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Noe jeg ville hatt med er at alle eldre enn 5-6 år kan: 1) styre båten (ikke kunne legge til i sterk strøm og kuling, men kunne styre dit du vil og sette motoren i fri og slike ting) 2) bruke VHF'en (ikke nødvendigvis korrekte prosedyrer og sånn, men sette på kanal 16, at du må holde knappen inne for å prate og at du må slippe knappen for å høre og sånn) 3) finne omtrentlig posisjon på kartet / kunne bruke kartplotteren Så kan det jo være greit å ha pratet om, og helst testet ut løsninger for: 1) tap av fremdrift og/eller styring (dvs. bruk av drivanker, nødror, etc særlig drivanker er enkelt og lærerikt å prøve) 2) brannslukking (koster 149kr for en kjip pulverslukker på biltema, kjøp ett par og fyll grillen med filler og parafin så kan de av mannskapet som ikke har prøvd det før prøve og kanskje lære noe) Mann over bord kan være noe å trene på, men det man lærer av en skikkelig MOB-øvelse er at du absolutt ikke vil ha en mann over bord hendelse og at det mest sannsynlig ender dårlig. Derfor sørg for at det er så godt som umulig å havne på havet (sikkringsliner og rutiner for bruk av disse). Men ikke bruk for mye tid på sikkerheten, bruk litt tid på å planlegge komfort også, det er ferie dere skal på. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 MOB-øvelse er kanskje det viktigste å øve på, for det kan man få bruk for når som helst. Men det aller beste når man skal seile i litt bølger og vind kanskje et stykke fra kysten er å ordne seg med sikkerhetsseler som gjør at man ikke faller over bord. Å få opp noen fra vannet i litt bølger/dønninger er risikosport for stakkaren i vannet.... Helt enig. Med vinn og bølger, ikke tren med en man i sjøen, stapp ut en kjeledress med flytevest på og og tren med den. Ikke usannsynlig at den som faller i sjøen er bevisstløs. og da må en handle raskt. Har AIS og VHF på eget batteri høyt oppe i båten. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Fordel oppgaver mellom mannskap og øv på at alle kan det de skal og tar med seg det de skal i flåten. Når skipper er ferdig med nødrop så skal grab-bag og flåte være klart til evakuering. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nomen Svart 10.Juli.2015 Del på Facebook Svart 10.Juli.2015 Enig, MOB & generell mønstring er vel det mest prekære. Ei øvning om "forlat skip" der ein simulerer å gå i flåta el jolla høyres ytterst søkt ut i fritidbåt samanheng Helsing T&P -med 35 års proff offshore erfaring- En eksplosjonsartet brann i bensinmotor??, da vil i allefall jeg komme meg vekk fort som f***. Klart det skjer ikke ofte,men brann i båt i allefall det jeg frykter aller mest. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
arkmarin Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Hos meg er det følgende prosedyre, om vi må forlate båten. 1 Trykk inn alarmknapp på VHF, gi nærmere opplysninger, om en har tid. 2 Ta med nødpeilesender 3 Ta med grabbag, (som innholdet bærbar VHF, nødraketter, nødbluss, røyksignal, sjøsyketabletter, drikke, sjokolade, nøtter mm.) 4 Ta fram flytedrakter 5 Frigjør og kast redningsflåte på sjøen 6 Første mann om bord i flåten finner fram kniven i flåten, for å kutte lina til båten, men dette bør ikke gjøres før alle er om bord. Om båten synker meget fort, må lina kappes før den drar flåten med seg ned. Ellers, så får alle beskjed om skroggjennomføringer og stengekraner om bord. Hvor brannslukningsapparat befinner deg. Hvordan en best får heist om noen fra sjøen. Start/stopp av motor og eller betjening av den,. Frikopling av autopilot. Styre mot mannoverbord-posisjon på plotter. (Vi bruker Life-Tag på havet, så det går automatisk alarm, med posisjon angivelse på plotter.) Hvordan bruke VHF og nødpeilesender. Grabbag, flytedrakter og nødpeilesender har sine faste plasser om bord, som alle må kjenne. Tror en gjennomgang av dette kan være en god øvelse. Den bør gjentas, hver gang før en drar ut fra havn, til alle er fortrolige med dette. En kan også prate om dette underveis. For eksempel, hva vil du gjøre om det begynner å brenne i byssa? Hva ville du gjort om jeg falt over bord nå? Det at man i tankene tenker gjennom hvordan en skal oppføre seg i de forskjellige situasjoner gjør at vi gjør de riktige tingene, når situasjonen oppstår. Lykke til! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Tore B Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Denne øvelsen laget vi en søndag etter helgetur! https://www.facebook.com/207441819286336/videos/989928977704279/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.