Jump to content

Hjelp...problemer med elektronikken....


Salex

Recommended Posts

Det er en knapp uke siden sist jeg var ute med båten, og alt har fungert 100% til nå. Båten er så godt som ny, total gangtid på båt + motor er under 50 timer.

 

Men idag når jeg skulle ut fikk jeg ikke strøm. Eller det vil si at jeg hører noen "tikke"-lyder når jeg prøver å tilte motor ned. Og om jeg skrur på tenningen så piper det som vanlig, bare litt kortere og litt mere stakato. Varsel-lampene blinker da også uregelmessig.

 

Jeg har nå prøvd 2 andre batterier, bare for å eliminere at det er ødelagt. Samme symptomer på begge to.

 

For meg med minimal teknisk innsikt så virker det som om jeg har strøm, men at det kanskje er en overledning eller noe et eller annet sted. Jeg har sett over kabler osv så langt det går, og alt ser ut til å være ok.

Jeg håper i det lengste at dette bare er en bagatell og at noen kanskje kjenner igjen symptonene?

 

Er det evt noen som vet om noen "båt-doktorer" som også rykker ut på helligdager i Asker-området....?

 

Håper på lure svar så jeg slipper å sitte i sola på terrassen imorgen også...

 

:wink:

 

God Pinse!

Link to post
Share on other sites

Høres ute som dårlig kontakt. Har du sjekket at batterikabelsko har skikkelig kontakt, både med ledning og batteripol. Sjekk også andre enden av kabel, dvs i motor. Sikkert en plugg e.l. der som det kan være dårlig kontakt i. Husk å sjekke både pluss og minus siden, begge er like viktige.

 

 

Siden du har forsøkt med flere batterier så er det vel sikkert at det er strøm nok på de... .

 

Hvis du har et multimeter så kan du sjekke spenningen på batteri. Du kan også måle spenningen når du forsøker tilte ned. Hvis spenninge synker kraftig har du nok kontakt, og feilen kan være en annen plass.

 

Lykke til !

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det første jeg ville sjekke, er batteri polskoene. Sitter de godt?

Så fortsette til batterivelger om du har det. Neste er evt. hovedbryter.

 

Hvis du har byttet batterier, så er vel de OK, så da er det ikke mange muligheter.

 

Lykke til.

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

For å være best mulig forberedt til den store feilsøkings-helgen, tok jeg en telefon til importøren igår (etter først å ha prøvd et Suzuki-verksted jeg ikke vil anbefale til min verste fiende...).

 

Hos importøren fikk jeg en hyggelig kar på tråden som ganske kjapt sa at dette nok var feil på hovedstrømsbryteren. Han hørtes så sikker ut at jeg måtte dra litt tidligere fra jobb for å undersøke nærmere.. :wink:

 

Det var med skjelvende hender og svetteperler i panna jeg la meg med hodet ned i rommet bak konsollen. Med rolige men bestemte bevegelser koblet jeg meg forbi hovedstrømsbryteren. Etter å ha sett utover fjorden noen minutter bestemte jeg meg for å prøve....

 

Alt virket! Tilten, starteren, alt gikk som en klokke! Det var en stor klump som der og da forsvant ut av magen. Jeg som hadde sett for meg en helg med feilsøking og evt nye kabelstrekk kan nå se frem til mange fine timer på sjøen!

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...