Jump to content

Hvordan virker hvitrøyksbegrenser, volvo tamd 41a?


Janago

Recommended Posts

Jeg ser her på marked / kjøp at det er en som ønsker å kjøpe en magnet til hvitrøyksbegrenser til volvo tamd 41a 12v.

Nå lurer jeg på hva en hvitrøyksbegrenser er, og hvordan denne virker?

 

Jeg har spurt noen båt- og motorkyndige folk som jeg kjenner, men de hadde ikke hørt om hvitrøykbegrenser.  :confused:

Håper at ekspertene her kan forklare en stakkers ukyndig?

 

J@n

Link to post
Share on other sites

Røykbegrenser er jeg familiær med. Den begrenser pådraget slik at du ikke får øket det raskere enn at turboladeren rekker å komme opp i fart og supplere nok luft til forbrenningen. Men hvitrøyksbegrenser? Hvitrøyk kommer fra brennolje som ikke ble antent selv om det var nok luft til stede. Hvis en sylinder er for kald, får du hvitrøyk. Forhindrer du eksosen i å strømme fritt til eksosrøret, vil det bli høyere andel restgasser i alle sylindrene og derved høyere temperatur på deres innestengte ladeluft. Med høyere starttemperatur under kompresjonen får du høyere kompresjonstemperatur på slutten. Det kan gi bedre forbrenning hvis du har nok luft, men hva skjer hvis du hadde korrekt blanding i alle sylindrene og så får en restriksjon av den totale eksosstrømmen fordi en sylinder skaper hvitrøyk? Da får du svartrøyk fra alle sylindrene inkludert den som ga hvitrøyk for nå har du for lite forbrenningsluft i sylindrene. Hvis en såkalt hvitrøykbegrenser skal eliminere hvitrøyk bare ved å stenge et spjeld i eksosrøret, må motoren ha en god del luftoverskudd og det har den helst bare ved lav belastning. Akkurat dette eksperimenterte jeg en del med under arbeidet med min hovedoppgave på NTH i de "gode gamle dage".

Link to post
Share on other sites

Hjemme i Kopervik hadde vi en nordlending som pleide å si: "Motora, de æ' nokka som æ' oppfunn' av han Gammel-Eirik, for å plag' folk!"

 

Jeg fristes til å omskrive hans kraftuttrykk en anelse og si: "Hvitrøksbegrenser, er noe som er oppfunnet av Volvo  -   for å lokke enda mer penger ut av folk!"

 

mvh

Poseidon

(Som har hatt en Volvo  -  og fant ut at det var nøyaktig en for meget...)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

På en rekke av Volvos motorer (bl. 30/31/40/41) er det en "hvitrøygsbegrenser" som fungerer slik BK skriver. Dette spjeldet drives av en solenoidventil som er koplet opp mot gassen. Med tenningen på uten motoren i gang skal man høre et "klikk" når "gasshendelen  beveges"  over rask tomgang. Systemet brenner seg lett fast / slutter å virke, og det er sansynligvis en rekke (kanskje de fleste)  VP eiere som kjører med motorer hvor dette ikke har virket på mange år. Og som med alt annet som heter båt (og VP???) koster "det hele" en lite formue å få byttet.

Link to post
Share on other sites

Hadde selv en "hvitrøyksbegrenser" som ikke fungerte. Kom over en som solgte en brukt på internet og gav 600 kr. for den. Ny koster den opp mot 4000. Den delen jeg kjøpte var selve solenoiden (magneten), staget og festeplaten. Det er bygd opp slik at i eksorøret så går det en aksling rett igjennom med et spjell på. Dette spjellet blir lukket/åpnet av denne solenoiden som igjen blir styrt av en bryter øverst på dieselpumpen. Når pådragshendelen på dieselpumpen blir ført tilbake (ned til ca. 1300 rpm) så trykker hendelen inn denne bryteren, solenoiden får strøm og lukker spjellet i eksosrøret. Motstanden i eksosen blir da større og motoren går med større belastning som igjen sørger for mere varme i forbrenningen og bedre forbrenning av dieselen og dermed mindre hvitrøyk. Spesielt under oppstart med kald motor hjelper dette mot hvitrøyken da forbrenningen blir bedre. Motorbrems på vogntog fungerer vel på lignende måte, selv om virkningen er en annen. Hver gang man slakker ned på gassen så trår altså denne solenoiden inn. Dette kan bli ganske mange gang med litt småkjøring. Da innstillingen av solenoiden er veldig viktig samtidig som det tydligvis er et svakt punkt så sier det selv selv at dette ikke er holdtbart over mange år. De fleste jeg har snakket med som har en motor som har denne funksjonen så her denne ikke fungert.

 

Så vidt jeg vet så var de A-versjonene av 31 og 41 motoren til Volvo som hadde denne funksjonen. At de på B-versjonen som kom kun et par år etter hadde kuttet ut hele ordningen og heller økt kompresjonsforholdet viser vel at dette var en dårlig patent.

 

I tillegg har selve spjellet det med å tæres opp i løpet av noen år. Laget selv en nytt spjell som jeg satte inn i vår.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg har en VP TAMD 31A som ikke yter det den skal. Ved fullt pådrag soter den noe helt j@#%elig svart. Den ryker ikke veldig ved oppstart. Hvitrøykbegrenseren virker ikke, som på så mange andre av samme type. Kan det være at spjelet står i lukket posisjon hele tiden? Kan noen fortelle meg hvilken posisjon det skal være i når det er åpent? Vil det også gjøre at det ikke blir noe futt i turboen? Den stenger jo for eksosen som igjen driver turboen. Før i tiden hørte man en hvining fra turboen, men på min kan jeg ikke høre at turboen går. Har hatt av luftfilteret og kunne konstatere at turboen går meget lett rundt.

Link to post
Share on other sites

Har du hatt av luftfilter og sett om motoren ryker mindre på full fart? Som du ser i annen tråd "har turboen gått dukken" så opplevde jeg fullstendig tap av turbotrykk pga tett luft og veivfilter på en 41 motor...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...