Jump to content

76-79mod yamaha 40 kh soter

fredfrikk

Recommended Posts

Hei

jeg har kjøpt en with der det sitter en 76-79 mod yamaha 40 hk totakter. Var egentlig bare ute etter båten, men det viste seg at motoren starter. Den har comp, får bensin, tenner og går som en kule på nye rengjorte plugger. Men den går ikke særlig pent på tomgang, kan virke som den ettertenner litt. Har prøvd den et par turer og den soter ned pluggene totalt etter å ha kjørt en stund. Hvordan grunn innstiller en tomgang, blanding og tenning på disse. Er det noen som vet hvor jeg kan finne verksted manual. Eller er eneste mulighet å sende den på verksted.

Jeg har lett på nette, men finner svært lite innfo. om gamle yamaha totaktere. Yamaha verksted virker ikke super inntereserte i fikse, så gamle motorer så jeg er redd det blir dyrt og sette den på verksted.

Har restaurert flere gamle evinrude 3hk seahorse motorer. Men fordelen for evinrude/johnsen er at det florerer med litteratur og video på nettet. De er supre motorer til dorging.

Jeg fant foresten årstallet på yamah 40hk ved hjelp av denne siden her:

http://continuouswave.com/whaler/reference/yamahaModelGuide.html

mvh

fredfrikk

Maskinen din er jo for pensjonist å regne, men dette er en god motor, kanskje det er coiler og pluggledninger som skal til.. Hvis det er utelukket skulle det ikke forbause meg om en forgasserrenovering gjør nytten. Dyser kan bli slitt, kanskje bytte nåler i forgasserstempel osv.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Regner med det er en 40A du har da.

Hvis den kun soter og fusker på tomgang kan den nok få litt feil blanding der kanskje, men ville sjekket at det er riktige plugger som står i først.

Husker ikke helt, men tipper NGK B8HS   eller BR8HS-10  (Juster gapet til 0,6 mm)

Skal stå en klistrelapp nedi dekselet som sier hvilken plugg du skal ha, men den er kansje borte nå,

Hvis du kjører med for kalde plugger klarer de ikke å brenne bort oljen fra pluggen, og da soter de ned.

For mye olje i bensinen vil også føre til soting. Det står kansje på motoren at den skal ha 2 eller 4 % oljeblanding, men oljen har blitt bedre med årene, så du kan knipe litt inn der.

Ca 1-1/2 til 2 runder på blandingsskruen tenker jeg er et greit sted å starte..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...