Jump to content

yamaha F115, normalt med litt sort eksos når den startes halvvarm?

Frissy

Recommended Posts

Har en yamaha f115 som starter lett og går som en klokke. Når motor er kald starter motor uten farge på eksos i det hele tatt. Jeg tilter alltid motor opp når jeg er vekke fra båten. 

I går hadde jeg en tur med tube etter, ca 45 min. Etter ca 1,5-2 timer pause så startet jeg motor igjen og da kom det litt svart eksos ut i et par-tre  sekunder. Motoren stod da nede hele tiden under stoppen. Er det noe galt i dette eller er det normalt?

Høres bra ut.

Jeg tenkte du kanskje kjørte med en defekt (åpen) termostat, de holder ofte ikke mer enn 5-6 år.

Men det ville også ført til økt bensinforbruk og at oljenivået stiger over tid.

Edit :

Hvis du er usikker på om termostaten noen gang er byttet, kan du enkelt sjekke om den fungerer .

1 : Løft av motordekselet, start motoren og la den gå på tomgang.

2 : Legg hånden på den tykke slangen som går loddrett ned langs styrbord side av motorblokken.

Slangen skal holde seg kald helt til termostaten åpner (tar noen minutter) og så kjenner du det plutseligt strømmer varmt vann igjennom slangen.

Redigert av Kasper22 (see edit history)

Ja, slangen skal holde seg relativt kald og tom for vann så lenge termostaten er stengt. Så når termostaten åpner kjenner du det kommer vann inn i slangen, og at slangen raskt og plutseligt  blir god og varm (ca 50 grader).

Hvis du kjenner det strømmer vann i slangen fra starten av- står termostaten åpen ( er defekt), og slangen vil bare veldigt gradvis bli varmere

Da tok jeg en ekstra tur utpå idag..... Det var det jo blikkstille og nydelig så burde jo egentlig brukt hele dagen.....

Men resultatet ble:

Oljenivået var på 3/4 på peilepinnen og gylden som om den var ny(og det er den jo nesten også)

Jeg startet motor og kjente på slangen som du ser i midten av bildet, den som er loddrett fra toppen  med sving på. 

bilde

Kald i starten og etter 2-3 min ble den ganske raskt varm. Sånn godt over kroppstemperatur men ikke kokvarm.

Ingen røyk av noe slag ved kaldstart. Motoren hadde da vært tiltet opp i forbindelse med at den hadde ligget 3 dager uten bruk. 

Kjørte meg en tur på 15-20 min. Stoppet båten i 20 min og startet igjen. Motor var da tiltet ned under stoppen. Det kom ingen røyk ved start da heller. 

Veeel.. har aldrigt hørt uttrykket "skjære ut i papp" , men hvis det er det samme som "å få det inn med teskje" kan du heller google : Outboard making oil  .   :clap:

Men kort fortalt er det uforbrendt bensin som blander seg med motoroljen. Når motoren ikke kommer opp i driftstemp (pga åpen t-stat) , så får du aldrig dampet ut denne bensinen fra oljen, og litt etter litt utover sesongen stiger nivået på peilepinnen.

Dette kan og skje selv om termostaten er i orden, hvis man er mye ute og putrer/ dorger i kaldt vann. Det er derfor anbefalt å peise på litt de siste minuttene inn til brygga etter slike dorgeturer.

Redigert av Kasper22 (see edit history)

når du sier det.. en kamerat av meg som jobbet på yamaha verksted tidligere, sa at F115 kjølte litt for godt om at motoren ble kjørt mye på putre/dorgefart. De byttet da termostat på disse motorene til en fra F100 hvis det steg på peilepinnen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

So doke meiner i all oppriktigheit at det pøses MEIR bensin inn i brennkammer enn motor brenn opp & dermed, under gange & såleis greit trykk i brennkammer, så renn bensin ned i veivrommet.....

Lekkasje ein eller anna veg som KAN føre bensel inn i veivrom, DET er ein annan sak. Det kjenner vi frå dieselmotorar med pumpedyse-teknikk, men ikkje påhengs.

Spanande teori! Då hadde eg jaggu vore livredd veivromseksplosjon på Yamaha påhengsar.....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...