Frissy Startet 11.Juli.2015 Del på Facebook Startet 11.Juli.2015 Har en yamaha f115 som starter lett og går som en klokke. Når motor er kald starter motor uten farge på eksos i det hele tatt. Jeg tilter alltid motor opp når jeg er vekke fra båten. I går hadde jeg en tur med tube etter, ca 45 min. Etter ca 1,5-2 timer pause så startet jeg motor igjen og da kom det litt svart eksos ut i et par-tre sekunder. Motoren stod da nede hele tiden under stoppen. Er det noe galt i dette eller er det normalt? Sitér dette innlegget Link to post
T&P Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Om dette er slik du beskriv det, meiner eg (fjerndiagnose er noke dritt.... ) at du førebels kan slappe HEILT av Om du får ein lengre vedvarande soting kan ein heller returnere & sjå over saka Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 11.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Ok, da nyter jeg sommeren videre:) Takk for svar. Lurte litt om det kunne være på grunn av litt hard kjøring med tunge unger i tube opp og ned i plan og halvplan som kanskje kunne være grunnen? Sitér dette innlegget Link to post
T&P Svart 12.Juli.2015 Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 Tja, du har jo sjølv antyda du har kjørt hardt Då vil ev olje vere tynn & finne veien, ein liteb skvett i sylinderen som brenn opp når du startar igjen er ikkje utenkelig. Nyt båt&motor vidare du :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 12.Juli.2015 Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 Sikkert ingen krise nei, men jeg vil ikke si det er normalt. Har du sjekket oljenivå ? Hvor gammel er motoren ? Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 12.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 Motoren er bare gått 10-15 t siden full service og oljenivået er ok. Motoren er en 08 modell. Det skjedde ikke ved kaldstart. Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 12.Juli.2015 Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 (redigert) Høres bra ut. Jeg tenkte du kanskje kjørte med en defekt (åpen) termostat, de holder ofte ikke mer enn 5-6 år. Men det ville også ført til økt bensinforbruk og at oljenivået stiger over tid. Edit : Hvis du er usikker på om termostaten noen gang er byttet, kan du enkelt sjekke om den fungerer . 1 : Løft av motordekselet, start motoren og la den gå på tomgang. 2 : Legg hånden på den tykke slangen som går loddrett ned langs styrbord side av motorblokken. Slangen skal holde seg kald helt til termostaten åpner (tar noen minutter) og så kjenner du det plutseligt strømmer varmt vann igjennom slangen. Redigert 12.Juli.2015 av Kasper22 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 12.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 Takk dette skal jeg sjekke. Så hvis slangen blir varm etter et par min så er alt ok med termostaten? Her lærer jeg stadig noe nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 12.Juli.2015 Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 Ja, slangen skal holde seg relativt kald og tom for vann så lenge termostaten er stengt. Så når termostaten åpner kjenner du det kommer vann inn i slangen, og at slangen raskt og plutseligt blir god og varm (ca 50 grader). Hvis du kjenner det strømmer vann i slangen fra starten av- står termostaten åpen ( er defekt), og slangen vil bare veldigt gradvis bli varmere Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Da tok jeg en ekstra tur utpå idag..... Det var det jo blikkstille og nydelig så burde jo egentlig brukt hele dagen..... Men resultatet ble: Oljenivået var på 3/4 på peilepinnen og gylden som om den var ny(og det er den jo nesten også) Jeg startet motor og kjente på slangen som du ser i midten av bildet, den som er loddrett fra toppen med sving på. Kald i starten og etter 2-3 min ble den ganske raskt varm. Sånn godt over kroppstemperatur men ikke kokvarm. Ingen røyk av noe slag ved kaldstart. Motoren hadde da vært tiltet opp i forbindelse med at den hadde ligget 3 dager uten bruk. Kjørte meg en tur på 15-20 min. Stoppet båten i 20 min og startet igjen. Motor var da tiltet ned under stoppen. Det kom ingen røyk ved start da heller. Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Ja, da vil jeg tro allt er i orden .. ut og nyt resten av dagen Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 13.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Uansett. Tusen takk for gode råd/veiledning. Mye man får med seg her på forumet for en med 9,5 tommeltotter..... Jepp båten brukes flittig nå. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Et tips er jo at etter hardkjør så lar du motoren få gå noen minutter på tomgang og får ned temperatur før stopp. Blir aldri feil det... Sitér dette innlegget Link to post
T&P Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Jeg tenkte du kanskje kjørte med en defekt (åpen) termostat, de holder ofte ikke mer enn 5-6 år. Men det ville også ført til økt bensinforbruk og at oljenivået stiger over tid. Dette MÅ du berre skjære ut i papp for oss som ikkje kan motor Kaspar Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 (redigert) Veeel.. har aldrigt hørt uttrykket "skjære ut i papp" , men hvis det er det samme som "å få det inn med teskje" kan du heller google : Outboard making oil . Men kort fortalt er det uforbrendt bensin som blander seg med motoroljen. Når motoren ikke kommer opp i driftstemp (pga åpen t-stat) , så får du aldrig dampet ut denne bensinen fra oljen, og litt etter litt utover sesongen stiger nivået på peilepinnen. Dette kan og skje selv om termostaten er i orden, hvis man er mye ute og putrer/ dorger i kaldt vann. Det er derfor anbefalt å peise på litt de siste minuttene inn til brygga etter slike dorgeturer. Redigert 14.Juli.2015 av Kasper22 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 når du sier det.. en kamerat av meg som jobbet på yamaha verksted tidligere, sa at F115 kjølte litt for godt om at motoren ble kjørt mye på putre/dorgefart. De byttet da termostat på disse motorene til en fra F100 hvis det steg på peilepinnen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
T&P Svart 14.Juli.2015 Del på Facebook Svart 14.Juli.2015 So doke meiner i all oppriktigheit at det pøses MEIR bensin inn i brennkammer enn motor brenn opp & dermed, under gange & såleis greit trykk i brennkammer, så renn bensin ned i veivrommet..... Lekkasje ein eller anna veg som KAN føre bensel inn i veivrom, DET er ein annan sak. Det kjenner vi frå dieselmotorar med pumpedyse-teknikk, men ikkje påhengs. Spanande teori! Då hadde eg jaggu vore livredd veivromseksplosjon på Yamaha påhengsar..... Sitér dette innlegget Link to post
Kasper22 Svart 15.Juli.2015 Del på Facebook Svart 15.Juli.2015 http://bfy.tw/pA8 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.