Jump to content

Seilbåt som studenthybel

Sofasliter

Recommended Posts

Vi er to studenter som vurderer å kjøpe båt i stedet for å leie hybel. Vi har sett at det kan være mye rimeligere å bo i båt. Begge to er liker godt å seile og er glad i havet generelt. Vi har kjent hverandre i mange år og er forberedt på at det kan bli intenst å bo tett i en liten båt. 

Men ingen av oss har bodd i båt lenger en 4 uker om gangen. Så er det noe spesielt vi må tenke over? 

Vi har tenkt å ligge på Akerbrygge Marina over vinteren har noen erfaringer med å ligge her? 

Takker på for hånd for gode innspill.. 

Gleder oss veldig :clap:  :diving:

Søker du etter "bo i båt" her på forumet kommer det opp masse erfaringer, både for et enkelt liv ombord og for mer komfort :smiley: Skjønner dere begge er glade i å seile, derfor vet dere sikkert hva dere foretrekker med tanke på rigg, seil og utstyr i den forbindelse. Med to ombord i en båt kan det nok bli tett nok til tider, men det finner dere nok ut av selv, går nok bra :smiley:

Men for å også bo ombord er det gjerne greit å ha flere ting i tankene enn kun seilingsbiten. Da jeg valgte båt til å bo og seile i hadde jeg noen kriterier:

Blant annet ståhøyde i hele båten da jeg er 192cm (i høyden, hvis det skulle være noe tvil). Dumt å gå og krøke seg sammen for mye.

Ønsket også landstrømsanlegg med 220V-uttak i alle rom, greit med tanke på ovner og diverse husholdningsutstyr som går på nettstrøm.

Dieselvarme, mest ønskelig for min del var av typen pottebrenner da den med skikkelig H-pipe er driftssikker og krever minimalt med vedlikehold, bruker heller ikke strøm (brant et halvt år i strekk for et par år siden, uten problemer). Har i tillegg montert et par 400W panelovner til bruk i kalde perioder (men har hatt minimalt behov for disse). Mange sverger til luftvarmere ala Wallas, Webasto og lignende, kjempe greit men gjerne ikke like egnet for kontinuerlig drift som en pottebrenner? Jeg valgte å isolere der jeg kom til med Maritims skrogisolasjon, merkbart lunere båt i etterkant og lavere fyringsutgifter :smiley: For deres del som tenker bo i Oslo er nok ikke etterisolering dumt, er noe kaldere der enn i Rogaland der jeg holder til.

Vann: OK størrelse på vanntank slik at jeg ikke trenger fylle hele tiden. Bad med dusj, helst med stor septiktank så det går an å gå på do uten å måtte ut og tømme tanken for ofte. Dusj krever også en varmtvannsbereder, de fleste går både på 220V og motorvarme fra kjølevannet. For min del baserer jeg den daglige dusjingen på jobb, mens helgene tas i båten. Hadde i utgangspunktet tenkt å montere vaskemaskin ombord, men det har foreløpig løst seg med å vaske klær på land for min del. Tenker dere at dusjing, vasking av klær og de store dobesøkene skal foregå på land kreves ikke like mye ombord i båten.

Kjøleboks/kjøleskap kan være greit, gjerne med en liten fryser. Jeg endte opp med å rive ut det gamle skrammelet som sto i fra før (stolte ikke på å la kjølekompressoren gå kontinuerlig, mye ulyder) og satte inn et nytt kjøleskap.

Steikemuligheter, enten gass eller parafin/diesel (Wallas Safeflame). Hvis gass er det greit med gassalarm og gnistfri avsugsvifte for sikrere bruk. Alternativt, ligger dere med landstrøm kan mye matlaging bli gjort i en microbølgeovn med grillfunksjon.

Jeg ville også ha strak aksling (ikke seildrev) med tanke på mindre behov for vedlikehold og driftssikkerhet da jeg skulle bo i båten på ubestemt tid. Helst en nyere motor (dessverre kan man ikke få alt, så min motor er moden for utskiftning snart, satser på gevinst i Lotto). Gjerne ikke like viktig for dere hvis dere bare skal ha båten et par år.

Rommelig nok salong er viktig så at det går an å trives ombord.

Det kan også være greit å se etter vannlekkasjer, både nedenfra og ovenfra. Hos meg lakk det en del inn noen vinduer, greit å få det tett.

Så lenge dere fyrer med diesel (og frisklufta tas fra inni båten) holdes luftfuktigheten på et OK nivå, hvis ikke kan det være fornuftig med en avfukter ombord. Et par skrotter gir fra seg mye fuktighet, går jo an å lufte en del men er gjerne ikke like greit i frosten på vinteren.

En annen ting, når dere kikker på båt; lukt ombord! Lukter det septik/diesel/mugg kan det være lurt å velge noe annet (snakker av egen erfaring, en voldsom vaskejobb med demontering av interiøret ++).

Sikkert mye jeg har glemt nå, men det får være. Lykke til med kjøp av båt og videre!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...