Tjukklabba Startet 11.Juli.2015 Del på Facebook Startet 11.Juli.2015 (redigert) Hei Jeg er fersk i gamet og sitter på En Fenix Maxi med en Volvo Penta MD2010. Ved en transportetappe mellom Oslo og Fredrikstad oppdaget vi plutselig vann i "byssa". Jeg øste ut og jeg fikk alt ut uten at det kom mer inn og kunne da begynne med å søke frem kilden. Vannannsanlingen startet i motorrommet foran festestaget til motoren. Jeg smakte på vannet og det var salt. Til slitt ble kilden identifisert til vannavklølingen og impeller-lokket. Dette har nå blitt fikset jeg tørket så alt opp. Jeg oppdager allikevel at det ved start og kjøring av motor, gradvis kommer bittelitt vann i samme området. Jeg oppdager ved nærmere gransking et bittelite hull helt i kanten mellom dørken og festestaget til motoren (se bilde). Her kommer det inn vann dråpe for dråpe ca en dråpe hver tiende sekund ved motorgang.... Skjeldenere ved stillstans. Noen forslag til hva dette kan være. Har dette hullet et hensikt? Redigert 11.Juli.2015 av Tjukklabba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rorkult Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Jeg tipper det er trukket vann inn mellom stokken ved forsterkningen for motorfundamentet og ytterskroget, som nå kommer ut etter at du har lenset vekk vannet. Hvorfor hullet er kommet vil bare være spekulasjoner, frostsprengning, boret opp for drenering el. Sitér dette innlegget Link to post
Tjukklabba Svart 11.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Med andre ord ingen grunn til bekymring, og noe som kan tas tak i ved høstopplaget? Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 11.Juli.2015 Del på Facebook Svart 11.Juli.2015 Har hatt en liknende opplevelse. Fant ut at vann i kjølsvin ved seiling rant opp og ut av kjølsvinet. Hul bunnstokk foran hadde hull til slange for bilge pumpe og vannet rant inn her og kunne renne videre bakover og tyte ut av sprekker og små hull i ikke helt tette bunnstokker.trolig samme med din motorfeste stokk. Hvordan du skal få ut vannet inni stokken kan kanskje gjøres med en tynn sprøyte eller bore opp et større hull og la det tørke over vinteren før det tettes. Sitér dette innlegget Link to post
Segla9876 Svart 2.August.2015 Del på Facebook Svart 2.August.2015 Vatten som kommer in runt motorn i Fenixen kan ha olika orsaker. Det finns flera frågor och svar om detta på "Fenix-forum" på http://maxifenix.com. Du kan även ställa frågor där och få svar av Fenix-seglare. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.