zonk Startet 15.Mai.2005 Del på Facebook Startet 15.Mai.2005 Hei! Jeg har sjøsatt tresnekka mi nå etter 2 år på land. Det var lit vanskelig å få start på motoren igjen. Men etter den var i gang så gikk den fin på tomgang igjen og på rundt 40 grader (sjøvannskjølt). Etter omtrent en hal time tomgang gikk vi ut på tur. Noe som jeg angre på veldig idag. Etter 3 - 400 meter fullast mistet motoren fullstendig kompresjonen og gradestokken viste over 80 grader. Er det håp på en ikke så krevende reperatur? Sitér dette innlegget Link to post
zonk Svart 15.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2005 Tok forresten opp toppdeksel og der ser ut som begge ventiler røre på seg - samt stengene. Prøvte å åpne zylindertoppen - men de 4 stk muttere sitter for fast jeg ikke har verktøy til for å få åpne det. Blir det vanskelig etter det å få ut zylinder også for å sjekke stempel og ringene? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mai.2005 Del på Facebook Svart 15.Mai.2005 Du bør nok demontere toppen for å finne ut hva som har skjedd. Regner med at du enten har blåst toppakningen eller fått en sprekk i toppen. Men først bør du kanskje sjekke at ventilene stenger helt, disse har en tendens til å henge litt hvis motoren har stått lenge.. At det har skjedd noe med stempelringene er vel heller tvilsomt, og vil nok i så fall vise som riper i sylinderen når du har fått av toppen. Sylinderen kan ikke tas av sånn uten videre, da må du nok heller løse veivluken på siden nede og løse rådelageret derfra. Da kan stempel og råde dras opp. Men jeg tror jeg ville sjekket toppen skikkelig først før jeg gikk til mer drastiske skritt. En ting som er svært viktig på disse motorene er å rense kjølekanalene i toppen for rust, særlig rundt eksosporten. Disse kanalene er relativt små på grunn av den store eksosporten, og hvis de tettes delvis til vil eksosporten kunne bli så varm at toppen sprekker mellom ventilene. Så en rengjøring her med noen års mellomrom er veldig lurt, og kan gi mange års ekstra levetid på motoren. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
zonk Svart 17.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2005 Har hat i lit olje i sylindern nå - det ser ikke bra ut - kom ut masse vatn der når jeg sveiver. Mulig jeg fikk lit kompresjon tilbake - men det ser ut som motorklyss. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 17.Mai.2005 Del på Facebook Svart 17.Mai.2005 Har hat i lit olje i sylindern nå - det ser ikke bra ut - kom ut masse vatn der når jeg sveiver. Mulig jeg fikk lit kompresjon tilbake - men det ser ut som motorklyss. <{POST_SNAPBACK}> Du vil få midlertidig kompresjon pga. at oljen tetter, den forsvinner nok dessverre igjen. JOH Sitér dette innlegget Link to post
zonk Svart 19.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2005 Det er sprek i toppen fra den ene ventilen over til den andre. Kjølekanalene var helt full med jernbiter og rust. Spørrs om resten av sylindern ikke er sprengt også da? Riper merker jeg ingen i hylsa. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Mai.2005 Del på Facebook Svart 19.Mai.2005 Som sagt tidligere, så er dette et ganske vanlig problem på disse motorene. Kjølekanalene rundt eksosporten tettes av rust, og toppen sprekker mellom ventilene. Kan sveises hvis du finner tak i en ualminnelig god sveiser, men det beste er om du kan få tak i en annen topp. Tviler på om sylinderen har tatt skade av dette. Men du ser vel hvordan sylinderen ser ut nå når toppen er av? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ternen32 Svart 19.Mai.2005 Del på Facebook Svart 19.Mai.2005 Få fatt i en sveiser som kan kaldsveise, å få planet toppen. Kjenner en som har har hatt samme problem, den motoren er på 3dje sesong etter rep, går fortsatt som ei klokke.. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
zonk Svart 19.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2005 hadde også tenkt på muligheten å sveise dette - men kunne ikke tro på at det gikk ann. Mener dere det for alvor? Skal høre om jeg finner noen som vil prøve det :-) Koster 5.500 for en ny topp ellers - trokke jeg hadde orket å kjøpe den. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 20.Mai.2005 Del på Facebook Svart 20.Mai.2005 Ta kontakt med Metalock. De kan nok reparere toppen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Mai.2005 Del på Facebook Svart 20.Mai.2005 Min far fikk sveist opp en topp til en 8hk Sabb en gang. Det ble litt utfordring for sveiseren, men det gikk greit. Tror det var snakk om en prosedyre med forvarming av hele toppen, spesielle elektroder og varmebehandling etterpå for å ta ut spenninger etc. Husker ikke helt, da det er en del år siden. Men motoren fungert svært bra etterpå, lettstartet som aldri før. Så det lar seg gjøre ja... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
zonk Svart 20.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2005 ok takk for tipset! Jeg vil undersøke det lit. Sitér dette innlegget Link to post
zonk Svart 27.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2005 Da fungere Sabben min forresten igjen. Fikk tak i en brukt topp samt lyddemper av lit nyer type. Var i grunn ganske dyrt ga 3000 for den. Også brukte jeg en hel uke etter jobb plus en helg for å bytte om deler, renske og slipe inn ventiler osv. Men det er kjekkt å ha en båt som fungere igjen etter 3 års opphold. Det var blannt annet 14 ribber som jeg byttet på skrogen, lagt nytt dyrk og benken. Lit vel mye jeg satt inn i den gamle båten, men når en først har begynnt er det vanskelig å bare gi opp .-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Juni.2005 Del på Facebook Svart 27.Juni.2005 Lit vel mye jeg satt inn i den gamle båten, men når en først har begynnt er det vanskelig å bare gi opp .-) <{POST_SNAPBACK}> Gratulerer med å ha fått Sabben i gang igjen! Ellers så er det viktig å huske at båt er hobby, ikke investering! Det er ikke alltid slik at man får noe igjen i kroner og øre for alt man gjør, men trivsel og velvære er minst like mye verdt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Båtplanken Svart 28.Juni.2005 Del på Facebook Svart 28.Juni.2005 Hei, synd med motoren,,, R E D M A N har en slik motor liggenes, mener han har en annonse liggenes her et sted ang en 24 fot trebåt. Han har en motor til overs,,, Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.