KS80 Startet 12.Juli.2015 Del på Facebook Startet 12.Juli.2015 Heisann. Har kjøpt meg kartplotter og lurer på om noen kan si meg hvem posisjonsformat jeg skal velge utifra bildet!! Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 12.Juli.2015 Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 Les denne: http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Teknik/TEK-Var%20ar%20vi-jan2014.pdf Der får du de fleste svarene Sitér dette innlegget Link to post
H80 Svart 12.Juli.2015 Del på Facebook Svart 12.Juli.2015 Hvis du ikke skal oppgi posisjonen din til noen, og ikke behøver å lese andres posisjonsangivelser og legge dem inn i plotteren, spiller det liten rolle. Da kan du gjerne velge "India sone IA". Det vanligste i Norge nå for tiden er timer, minutter, desimaler. Altså valget øverst til høyre. Det synes jeg også er det greieste hvis jeg skal overføre til papirkart med rutenett i grader, da det er mer intuitivt å dele rutene i 100 enn i 60. Google Maps bruker timer, desimaler (øverst til venstre). Det tradisjonelle er timer, minutter, sekunder, desimaler (venstre, nummer to fra toppen). De andre sju på bildet er ikke relevante i skandinaviske farvann. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Det er ikke uvesentlig etter min mening. Hvis du f.eks. skal oppgi posisjon til MOB i forbindelse med en redningsaksjon vil en velkjent posisjonsangivelse være best for å unngå misforståelser. Jeg ville deerfor valgt den mest vanlige dvs. timer, minutter, minuttdesimaler, Altså valget øverst til høyre som H80 skriver. Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Dere mener grader, ikke timer. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Sjekk låring Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Øverst til høyre Sitér dette innlegget Trebåtentusiast Link to post
H80 Svart 13.Juli.2015 Del på Facebook Svart 13.Juli.2015 Dere mener grader, ikke timer. Selvfølgelig mener vi grader og ikke timer :-) Beklager. Grader, minutter, desimaler. Min bortforklaring er at jeg har sittet her nå i flere dager med datetime-konverteringer i SQL-databaser og er helt hjernevasket av ulike tidsformater og tidssoner. Burde komme meg på sjøen snart... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.